مسئولین به دین و اخلاق پای بند نیستند

نویسنده

هومن عزیزی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود که یکی از فعال ترین انجمن ها در سال گذشته در سطح کشور بود، با حکم غیر قانونی لغو مجوز از طرف مسئولین دانشگاه صنعتی شاهرود روبرو شد. در این خصوص با فرخنده بختیاری زاده، عضو منتخب شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود گفت و گو کرده ایم.

خانم بختیاری زاده در مورد انتخاباتی که گذشت و روند پیش گرفته شده توسط انجمن در آن توضیح دهید؟

انتخابات امسال در فضایی آرام و قانونی برگزار شد و تمام سعی ما بر این بود که با انجام حرکاتی قانون مند و پایبندی به اصول اساسنامه خود و آئین نامه تشکلهای اسلامی راه را بر هر حرف و حدیث احتمالی ببندیم. اما علی رغم تمام حرکات صورت گرفته از جانب ما که با حسن نیت تمام همراه بود بازشاهد برخورد منفی از سوی مسئولین دانشگاه بودیم؛ این بار و در ادامه پروژه برخورد با انجمن های اسلامی نوبت به دانشگاه شاهرود رسیده بود.

چرا چنین تحلیلی دارید؟

علی رغم آنکه انجمن تمام آنچه را در اساسنامه آمده بود اجرا کرد و حتی نماینده هیئت نظارت بر سلامت انتخابات صحه گذاشت و همه منتظر شنیدن خبر تایید انتخابات بودنددر کمال ناباوری انتخابات در زمان قانونی تایید نشدو به دلایل واهی به تاخیر انداخته شد. برخی از مسئولی دانشگاه که اتفاقا عضو هیئت نظارت هم هستند برای نیل به اهدافشان حتی معترضانی به سلامت انتخابات را از میان دانشجویان علم کردند و در نهایت در پایان امتحانات و پس از برگزاری چندین جلسه، انجمن دانشگاه در ۲۸ تیر از سوی هیئت نظارت و به دلیل پایبند نبودن به اساسنامه منحل اعلام شد.

آیا از روز انتخابات تا اعلام رای، انجمن در جهت حل و فصل مسالمت آمیز این قضیه و حفظ فضای آرام با دانشگاه تعاملی داشته است؟

انجمن هیچگاه به دنبال متشنج کردن فضا نبوده٬ هر چند هیچگاه از مواضعش هم کوتاه نیامده است؛ علی رغم آنکه بسیاری از دانشجویان حمایت خود را از انجمن اعلام داشته و حتی با حضور در دفتر انجمن، خواستار اقدامات جدی تر شدند ولی اعضای شورای مرکزی تلاش کردند تا فضا آرام نگه داشته شود و در چارچوب قانون پیگیر خواسته های به حق دانشجویان باشند، که متاسفانه با عکس العمل منفی دانشگاه روبرو شدند. گویا مسئولین دانشگاه علاقه مندند دانشجویان راه های دیگر رابرگزینند. لذا به نظر می رسد اعتراضات گسترده دانشجویی با شروع ترم جدید تحصیلی تنها راه باقی مانده برای ما باشد که از هم اکنون خود را برای آن آماده می کنیم. انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود ثابت کرده که علاقه ای به متشنج شدن فضای دانشگاه ندارد، اما برای استیفای حق خود تشنج و درگیری گسترده را خط قرمز نمی داند.

برخورد مسئولین دانشگاه را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه برخی از مسئولین که رایشان هم در پرونده انجمن تاثیر گذار بوده با سیاسی کاری و دخالت دادن نیات سیاسی شان با این پرونده برخورد کرده اند که جای بسی تاسف است. مسئولین دانشگاه هیچ پایبندی به قانون، دین واخلاق ندارند. برخی افراد هم که در دانشگاه باید محور فعالیت های دانشجویان باشند و از آنها حمایت کنند، با راه اندازی تشکل غیر قانونی و فراقانونی و با بودجه های چند ده میلیون تومانی، نوک پیکان حمله به دانشجویان شده اند. مسئولان با این رفتار ها به قانون و فعالیت های قانونی ضربه می زنند. البته از طرف دیگر دانشجو وقتی می بیند فرد مسئولی که لباس روحانیت به تن کرده برای رسیدن به قدرت در دانشگاه چگونه بی دینی و بی اخلاقی می کند، دین گریز می شود.

راهکارهای پیش روی انجمن در آینده چیست؟

انجمن تمام راه های قانونی را طی کرد تا با دانشگاه وارد فاز برخورد نشود. حال که مسئولین دانشگاه چنین روندی را در پیش گرفته اند ما نیز اثبات خواهیم کرد که سر سوزنی از مواضعمان کوتاه نمی آییم و به آنها گوشزد می کنیم که این راه که می روند به ترکستان است. اگر دانشگاه می خواهد وارد فاز برخورد شود باید بداند که هزینه ها دو طرفه خواهد بود و دانشجو در راه رسیدن به آرمانهایش هزینه هم می پردازد باید دید آیا مسئولین دانشگاه هم تمایلی به پرداخت هزینه دارند.

پیش بینی شما از آینده انجمن چیست؟

شورای مرکزی منتخب دانشجویان که رایش را از صاحبان اصلی دانشگاه گرفته و به وسیله آنها تایید شده٬ حال باید به آنچه به دانشجویان وعده داده بود عمل کند. شورای مرکزی منتخب می کوشد به آن انجمن اسلامی تبدیل شود که چندین سال است فقدانش در دانشگاه ما احساس می شد٬ ما برای نیل خواسته هایمان از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. انجمن اسلامی حتما به خواسته های دانشجویان عمل خواهد کرد، نه به خواسته های اصحاب حکومت.