مخالفت با اعدام ها

نویسنده

گروهی از فعالین دانشجویی و طرفداران دموکراسی در شهر سانتیاگو در شیلی، در اعتراض به اعدام های اخیر درایران با اجتماع در برابر سفارت جمهوری اسلامی به اعتراض پرداختند.

روی پلاکارد تظاهرکنندگان شیلیایی نوشته شده بود: “تا زمانی که سیاست تندرو و افراط گرایانه شما علیه اقلیت ها و زنان خاتمه نیافته، سفارت کشورتان را در شیلی نمی خواهیم.”

ازطرف دیگر، تظاهرکنندگان نامه ای به سفارت ایران تسلیم کردند که در آن نوشته شده بود: “هیچ مقام، قانون، دولت، سنت، فرهنگ یا دینی نمی تواند جان شخصی را که برخلاف اکثریت می اندیشد بگیرد.”

رولاندو خیمنز، رییس جنبش Movilh در این مراسم طی سخنانی گفت: “ما اینجا جمع شده ایم تا سیاست های دولت ایران را نفی کنیم. اینجا جمع شده ایم تا انسجام و همبستگی خود را با میلیون ها ایرانی که هر روز زندگی خود را در دستان سران ایرانی و قوانین ضد حقوق بشر آنها در خطر می بینند نشان دهیم.”

هفته گذشته نیز گروهی از تظاهرکنندگان در برابر سفارت ایران در مادرید تجمع و به اقدامات ضدانسانی حکومت ایران اعتراض کردند.

این تظاهرکنندگان از جامعه بین الملل خواستند در برابر این “تهدیدها” سکوت اختیار نکند.

سخنرانان این تظاهرات از دولت ایران خواستند “روی آنچه انجام می دهد کمی تفکر کند” و ازطرف دیگر از جامعه بین الملل، به ویژه از دولت اسپانیا خواستند با جدیت لازم پاسخ این اقدامات را بدهد، این اعمال را محکوم کندو برای آزادی زندانیان بکوشد.

یکی از سخنرانان این مراسم گفت: “اکنون زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا و اسپانیا سازش و هماهنگی خود را با مقوله حقوق بشر، تساوی و عدم تبعیض نشان دهند.”

سفارت ایران از پذیرفتن این اشخاص خودداری کرد و تظاهرکنندگان که آنتونیو روییس، رییس “انجمن زندانیان اجتماعی” نیز در بین آنها بود به امید “دریافت پاسخ” نامه ای به صندوق پستی سفارت انداختند.


این تظاهر کنندگان در پایان اطمینان دادند که “هر هفته و هر ماه” این جنبش ها را دنبال خواهند کرد تا زمانی که ایران دست از اینگونه اعدام ها بردارد.

منبع: افه، 29 ژوئیه 2007

مترجم: علی جواهری