توصیه خامنه‌ای: زبان خوش با بدحجاب‌ها

نویسنده
نیما فرح آبادی

» آخوند ننگین کیست؟

رهبر جمهوری اسلامی خواستار استفاده از “زبان خوش” برای “نهی از منکر” زنان و دخترانی شد که آنها را “بدحجاب” توصیف کرد.

به گزارش سایت جهان، آیت الله علی خامنه ای در دیدار با روحانیون و طلاب استان خراسان شمالی، از برخورد خشونت بار با زنانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی کنند و در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از آنها به عنوان “بدحجاب” یاد می شود، انتقاد کرد.

او در این زمینه با اشاره به حجاب برخی زنان و دختران شرکت کننده در مراسم استقبال از خود در بجنورد که گویا چندان با اصول مورد پسند وی و روحانیون هماهنگ نبوده، گفت: “خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهای فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.”

خامنه ای تأکید کرد: “مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌ای داشته باشد؛ داشته باشد.”

رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد: “بعضی از همینهائی که در استقبالِ امروز بودند، خانم هائی بودند که در عرف معمولی به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد.”

او سپس با اشاره به این زنان گفت: “حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ی به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهای این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند.”

آقای خامنه ای سپس این بیت شعر را خواند: “گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟”

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: “ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.”

انتقاد آیت الله خامنه ای از برخورد خشونت بار با زنان بدحجاب و توصیه او به روحانیون برای “نهی از منکر با زبان خوش”، حدود یک ماه پس از آن صورت می گیرد که خبر کتک خوردن یک روحانی در شهر کوچک شهمیرزاد در استان سمنان از یک دختر جوان، هم در داخل ایران و هم در رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام سید علی بهشتی که پیش نماز مسجد جامع شهمیرزاد است، به دو دختر اصطلاحا بدحجاب تذکر می دهد و پس از مشاجره میان آنها، این دو او را به شدت کتک می زنند.

برخورد با زنان و دختران به اتهام بدحجابی در تمام سال های پس از انقلاب اسلامی توسط نهادهای حکومتی مانند بسیج، کمیته، سپاه، انصار حزب الله و نیروی انتظامی وجود داشته و مسئولان حکومتی و به خصوص روحانیون از این اقدامات حمایت کرده اند.

در سالهای اخیر، بیشتر نام گشت ارشاد به عنوان نهاد اجرایی نیروی انتظامی برای مقابله با زنان و دختران مطرح بوده است.

دو هفته پیش از این، فرمانده نیروی انتظامی کل کشور هرگونه “پرخاشگری و رفتار تند” از سوی پرسنل این نیرو را رد کرد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه طرح “امنیت اخلاقی” نه تعطیل می شود و نه کاهش می‌یابد؛ از “نیاز به ارزیابی و نوسازی” سخن گفته و اینکه طرح‌های ناجا “باید تغییر کند.”

فرمانده ناجا اظهار امیدواری کرده با افزایش “ابعاد ایجابی و فرهنگی طرح امنیت اخلاقی” از اقدامات سلبی پلیس کاسته شود.

احمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه “ پرخاشگری و رفتار تند در بحث گشت ارشاد قابل قبول نیست” گفته است: “تذکر و ارشاد در اجرای طرح امنیت اخلاقی اولویت اول است. هیچگاه ماموران نباید رفتار تندی از خود نشان دهند؛ ضمن اینکه تعداد پلیس زن بیشتری استخدام می‌شوند.”

فرمانده پلیس یک روز پیش از آن نیز عنوان کرده بود که طرح گشت ارشاد مطلوب این نیرو نیست و پلیس از روی اکراه در این حوزه مشغول است: “ناجا در اوقات مختلف ناگزیر به انجام طرح گشت ارشاد است. این طرح مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد و نسبت به این تذکر بی‌توجهی و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود واحدی را قرار دهیم که با وی برخورد کند حالا با هر اسمی مانند گشت انتظامی یا گشت ارشاد.”

او توضیح داده بود که “مسئله حجاب، مسئله‌ای دو طرفه است. ‌در میان این دو طرف نیروی انتظامی در حال کشش است. بخشی از جامعه که سر و صدای زیادی هم دارد و در بیان انتقادات خود از رسانه‌هایشان استفاده می‌کنند به طور مطلق یا نسبی با این طرح مخالفند اما بخش بزرگتری مخالف بی‌تحرکی ناجا در این حوزه هستند.”

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود برای روحانیون خراسان شمالی، روحانیت و حوزه های علمیه را “سربازان جمهوری اسلامی” خطاب کرد که “باید در جهت خدمت به نظام اسلامی و تقویت آن حرکت کنند.”

آیت الله خامنه ای گفت که “آنها هیچگاه نمی توانند خود را از نظام اسلامی جدا تصور کنند.”

او “هرگونه تفکری را که روحانیت را جدای از نظام اسلامی بداند” به معنی “سکولاریسم” خواند و گفت: “حوزه های علمیه نمی توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند.”

خامنه ای همچنین گفت: “اینکه آخوندی عبایش را روی کولش بکشد و بگوید من به کار نظام کاری ندارم، افتخار نیست ننگ است. این نظام پرچمش اسلام است”