حکم ناعادلانه یازده سال حبس را بازجو صادر کرد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» همسر مهندس توسلی در مصاحبه با روز:

یازده سال حبس تعزیری و5 سال محرومیت از فعالیتهای حزبی، تشکیلاتی، مطبوعاتی و …” این حکمی ست که از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی برای مهندس محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران صادر شده است؛ حکمی که همسر این فعال سیاسی ان را ناعادلانه میداند.

همسر مهندس محمد توسلی در مصاحبه با “روز” میگوید: این حکم ناشی از خصومت بازجو است نه انشای قاضی. بازجوی آقای توسلی قبل از دادگاه گفته بود که 11 تا 12 سال حکم میدهم و من همه کاره هستم.

مهندس محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران 12 آبان ماه سال گذشته بازداشت شد؛ گزارش ها همان زمان از سناریوی وزارت اطلاعات برای پرونده سازی علیه این فعال سیاسی حکایت داشت؛ سناریویی که در ارتباط با نامه 143 فعال سیاسی به سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران بود. آقای توسلی متهم به نوشتن این نامه و جعل امضا شده بود.

خانم توسلی به “روز” میگوید:  ایشان یک نامه ای خطاب به رئیس جمهور سابق امضا کرده این گناه کبیره است؟ اصلا نامه امضا کردن خطاب به رئیس جمهور سابق گناه است؟ جرم است؟ اگر گناه است پس باقی امضا کنندگان چه؟ آقای توسلی گناه کرده؟                                                          

143 فعال سیاسی که در میان آنها نام چهره های سرشناس نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت و سایر چهره های اصلاح طلب به چشم میخورد در نامه ای خطاب به رئیس سابق جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند “چشم انداز روشنی برای انتخابات سالم وجود ندارد”.

 این فعالان سیاسی در نامه خود با اشاره به شرایط سیدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات آتی، نوشته بودند که “کوچکترین نشانه‌ای دال بر اراده حاکمان برای تامین این شروط قانونی و انسانی ملاحظه نمی‌شود”.

آنها خطاب به خاتمی نوشته بودند: “بی‌شک شما نیز تایید می‌کنید که با توجه به ادامه حصر غیرقانونی آقایان مهندس میرحسین موسوی، حضرت حجت الاسلام مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، ادامه بازداشت غیرقانونی بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و فقدان نهاد مستقل مجری و ناظر انتخابات، حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد”.

غرض ورزی

همسر مهندس توسلی به “روز” میگوید که حکم صادره از سوی قاضی صلواتی برای این فعال سیاسی به وکلای او ابلاغ شده است. حکمی در 8 صفحه و فاقد مبانی و استدلالات حقوقی و مستندات قانونی.

او توضیح میدهد: واقعیت این است که انتظار چنین حکم سنگینی را نداشتیم آقای توسلی هم این حکم را غیر قابل قبول میداند . ایشان این مدت با توجه به وضعیت شان هیچ فعالیتی نداشتند که اگر فعالیتی میکردند بالاخره خبری از آن درج می شد اما شرایط جامعه و شرایط جسمی شان اجازه هیچ فعالیتی را نمیداد. و نمیدانیم این حکم برای چی است؟ براساس چه فعالیتی؟

خانم توسلی این حکم را بیشتر غرض ورزی میداند و میگوید: این حکم به هیچ عنوان عادلانه نیست روی هوا که نمی شود کسی را محکوم کرد و به او چنین حکمی داد حکم باید با استدلالات و مستندات قانونی باشد باید دلیل داشته باشند نه وضعیت جسمی نه سن و سال و نه هیچ چیزی را در نظر نگرفته اند همان 6 ماه و نیمی که مهندس را بردند خودشان میدانند چه وضعیتی دارد و این 6 و ماه و نیم چه بر حال و روز او آورده اند دیگر نیازی نیست ما چیزی بگوییم و نمیدانیم واقعا این غرض ورزی ها برای چیست.

او می افزاید: ایشان یک نامه یا امضا کرده نامه ای که برای رئیس جمهور سابق کشور است این گناه کبیره است؟ اصلا گناه است؟ اگر گناه است پس بقیه که امضا کرده اند چی؟

از خانم توسلی می پرسم طی سه سال و نیم گذشته دو دخترف داماد و همسر شما بین زندان و خانه در رفت و آمد بوده اند با توجه به اینکه مهندس توسلی به گفته شما فعالیتی نداشتند علت این رفتارها و برخوردها با خاناوده شما چیست؟ می گوید: الطاف شان همیشه شامل حال ما بوده دختر بزرگم که با دو بچه کوچک و بعد دختر کوچکم زندانی شدند دامادم زندانی است و شوهرم هم که 6 ماه و نیم بردند و اکنون هم این حکم را داده اندو مدام در حال محبت کردن به ما و خانواده ما هستند و واقعا دلیل این همه غرض ورزی شان را اگر میدانستیم حداقل خودمان را یک جوری قانع میکردیم.

او می افزاید: بیشتر مشکلاتی که برای ما ایجاد شده خصومت بازجو است. بازجو قبل از دادگاه به ایشان گفته بود که به تو 11 تا 12 سال حکم میدهم و من همه کاره هستم و قاضی کاره ای نیست. برا یعماد بهاور هم همین را گفته بودند بازجو گفته بود 10 سال میدهم و ده سال هم دادند این یعنی قضات تصمیم گیر نیستند و بازجوها تعیین میکنند و حکم صادر میکنند.

همسر مهندس توسلی اما می گوید: بازجو رسما گفت که دکتر یزدی جراحی قلب باز کرده ، مهندس صباغیان جراحی کرده و وضعیت مناسبی ندارد و توسلی را باید ببریم. این یعنی چی؟ حتما باید یکی از این سه نفر زندان باشند؟ یزدی و صباغیان نشد توسلی باید زندان باشد؟ این مبنای قضاوت و تصمیم گیری درباره زندانی کردن آدم ها است؟

او در عین حال امیدوار است که حکم صادره در دادگاه تجدید نظر بشکند و میگوید: امیدوارم حداقل در دادگاه تجدید نظر یک ذره برای نظام دلسوزانه تر رفتار کنند.

مهندی توسلی  در دادگاه بدوی حاضر به دفاع از خود نشده و پرونده خود را فاقد وجاهت قانونی و حقوقی دانسته بود. او معتقد بود که پرونده توسط نیروهای امنیتی تنظیم شده و نتیجه آن از پیش معلوم است.

رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران در لایحه اعتراضی خود عنوان کرده بود که اظهارنظر در مورد محتویات پرونده برخلاف تعهدش نسبت به “پاسداری از اصول و آرمان‌های اصیل انقلاب و منافع و مصالح ملی” است.

او نوشته بود: “اظهار نظر در خصوص مطالب پرونده‌ای که وجاهت قانونی و حقوقی ندارد و اراده‌ای امنیتی آنرا تنظیم کرده و نتیجه آن از پیش مشخص گردیده است را به مصلحت نمی‌دانم و وکلای بنده نیز دفاعی نخواهند داشت”.