ایران آمریکا را مسئول دانست

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از هواپیمای ناپدیدشده

هنوز سرنوشت هواپیمای ناپدید شده مالزی مشخص نشده و پلیس در حال بررسی احتمال هواپیماربایی، خرابکاری و وجود مشکلات روانی یا شخصی در میان مسافران و خدمه است، در حالیکه سازمان‌های دیگر مالزی به بررسی دلایل غیرمجرمانه ادامه می‌دهند.

روز سه‌شنبه یک نماینده پرنفوذ مجلس ایران، آمریکا را به ربودن پرواز ۳۷۰ متهم کرد و گفت این اقدامی برای ایجاد “خرابکاری در روابط بین ایران و چین و آسیای جنوب‌شرقی” است.

حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس که سخنگوی کمیته سیاست خارجی است، در واکنش به اخبار روز سه‌شنبه مبتنی بر حضور دو ایرانی با پاسپورت‌های جعلی در این هواپیما سخن می‌گفت. آقای نقوی حسینی گفت، این اتهام یک “نقشه” بوده است.

وی گفت: “اسنادی که توسط رسانه‌های غربی درباره دو ایرانی بدون پاسپورت منتشر شده یک جنگ روانی است. آمریکا بعضی افراد را برای چنین عملیاتی اجیر می‌کند تا بتواند تقصیر را بر گردن کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای مسلمان بیندازد.”

هزاران ایرانی با قوانین آسان ویزا در کشورهای آسیایی، منتظر سفر به غرب و استرالیا هستند. تایلند، مالزی و اندونزی مقاصد محبوب ایرانی‌های طبقه متوسط برای تفریح یا انتظار برای انتقال به کشورهای غربی توسط آژانس‌های مسافرتی و قاچاقچیان انسان است.

اینترپل (پلیس بین المللی) روز یکشنبه تایید کرد که دو پاسپورت، یکی اتریشی و یکی ایتالیایی، در پایگاه داده اسناد مفقود شده وجود دارد که توسط مسافران این هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه رونالدکی نوبل، دبیرکل اینترپل گفت، مقامات ایران هویت این دو نفر را سید محدرضا دلاور ۲۹ ساله و پوریا نورمحمدی ۱۸ ساله تعیین کرده‌اند.

وی گفت همچنین مقامات ایران گفته‌اند که این دو هیچ سابقه کیفری نداشته و بصورت قانونی ایران را ترک کرده‌اند.

پلیس مالزی نام کامل نوجوان ایرانی را پوریا نورمحمدی مهرداد اعلام کرده است.

خالد ابوبکر، کارآگاه کل پلیس مالزی گفت  یک پاسپورت دزدیده شده متعلق به یک مرد اتریشی است که به مقصد آلمان برای دیدن مادرش سفر می‌کرده.

روز سه‌شنبه وزارت خارجه ایران گفت آماده همکاری با این تحقیقات است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: “ما از احتمال حضور دو ایرانی در هواپیما خبردار شده‌ایم. ما مسئله را دنبال می‌کنیم. ما به سفارت خود در مالزی خبر داده‌ایم و آماده دریافت اطلاعات از مقامات مالزی درباره این موضوع هستیم. ما اعلام کرده‌ایم که آماده همکاری هستیم.”

منبع: رویترز - 11 مارس 2014