اگر در حال رانندگی صدای آژیر آمد می ایستید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ملاقات اشتون با فعالین ایرانی در مصاحبه باصفر نعیمی

۲۰ نماینده مجلس با طرح سئوالی خواستار پاسخگویی وزیر اطلاعات در مورد دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نرگس محمدی شده اند، کمیسیون امنیت ملی مجلس در این زمینه بیانیه صادر کرده و برخی دیگر از نمایندگان نیز خواستار پاسخگویی وزارت امور خارجه شده اند.

سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران هرچند روز دوشنبه پایان یافت اما حاشیه ها و تبعات دیدارهای او در تهران همچنان ادامه دارد. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون به تلوزیون بی بی سی گفته دیدارها با “اطلاع” میزبان صورت گرفته اما سخنگوی وزارت خارجه ایران، این دیدارها را “هماهنگ نشده و غیر رسمی” خوانده و گفته در این زمینه به سفارت اتریش تذکر داده شده است.

نرگس محمدی، فعال مدنی و نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی از جمله کسانی بودند که کاترین اشتون در سفر به ایران، با آنها در سفارت اتریش در تهران دیدار کرد. محافظه کاران تندرو و برخی نمایندگان مجلس آنها را فتنه گر خوانده و دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با آنها و چند فعال مدنی و فعال حقوق بشر دیگر را دیدار با “معاندین و عوامل فتنه” خوانده و خارج از عرف دیپلماتیک و دخالت آشکار در امور داخلی ایران دانسته اند.

اما صفر نعیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با “روز” احضار وزیر اطلاعات به مجلس و همچنین احضار احتمالی وزیر خارجه را موضع رسمی مجلس نمی داند و می گوید که این موضع و نظر “برخی از نمایندگان” مجلس است.

دیروز ۲۰ نماینده مجلس با طرح سوالی به ملاقات کاترین اشتون با نرگس محمدی اشاره و اعلام کرده اند که “این دیدار از قبل طراحی شده و عناصر و سران نظام سلطه می خواهند با دخالت های خود، فضایی را برای احیای مسائل فتنه و گرفتن روحیه انقلابی ملت بوجود بیاورند”. آنها خواستار پاسخگویی وزیر اطلاعات شده و پرسیده اند: “چرا وزارت اطلاعات مانع این دیدار نشده و علت سکوت شورای عالی امنیت ملی درباره این موضوع چیست”.

همزمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرده: “ملاقات خانم اشتون با برخی معاندین و عوامل فتنه، اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و دخالت آشکار در امور داخلی کشور است”.

اما صفر نعیمی، عضو این کمیسیون در مصاحبه با “روز” می گوید که “مسئولان جمهوری اسلامی خارج از چارچوب حقوق شرعی و حقوق بشر حرکت نمی کنند که از چنین دیدارهایی واهمه داشته باشند و طرح سئوال از وزیر اطلاعات در این زمینه و یا احضار وزیر خارجه و مسائلی که عنوان شده، نظر و خواسته برخی نمایندگان مجلس است نه موضع و نظر رسمی مجلس شورای اسلامی”.

او می افزاید: “مسئولین جمهوری اسلامی ایران، مرتکب عمل غیرقانونی و خلاف حقوق شرع یا خلاف حقوق بشر نشده اند که از ورود خانم اشتون یا سایر هیات ها به اماکن خاص و دیدار او و یا آنها یا عوامل فتنه و یا هر کس دیگر دچار واهمه گردند و فرار را بر قرار ترجیح دهند. بلکه مسئولین نظام دلشان می خواهد خانم اشتون و سایرین بدانند کشوری که با خون هزاران شهید از یوغ استعمارگران رها شده و به همت معمار کبیر انقلاب، جمهوری اسلامی ایران نام گرفته همواره واقعیات را در معرض تماشای عموم جهانیان قرار دهند و چنانچه ادعایی غیر از این شنیده شود از جانب مسئولین نیست”.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می افزاید: “هر کشوری قانون و مقررات خاص خود را دارد و در چارچوب قانون اساسی خود عمل می کند. قانون اساسی تمام کشورها، دولت ها و ملت ها یکسان نیست و با هم فرق می کند. وظیفه هر کشور، دولت و ملت، احترام به حقوق و قوانین و مقررات دیگر کشورها و ملت ها است و همواره باید سعی کنند در حوزه صلاحیت کشور، دولت و ملت خود عمل کنند. بدین معنا که در برخورد با مجرمین، جنایتکاران و متجاوزین، کشورها و دولت ها و ملت ها قوانین متفاوتی دارند که این قوانین و مقررات ممکن است در بعضی از کشورها و دولت ها مقبول و در بعضی دیگر منفور باشد ولی مهم این است که هیچ کس خود را زیر سئوال نمی برد و سعی در سرکوبی دیگران دارد. مسئولین کشور ما هم بر یکایک مواد و فصول قانون اساسی و قوانین و مقررات حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی مسلط هستند و از دیدار خانم اشتون یا هر کس دیگر با هر مقام و درجه ای از جنایت واهمه ای ندارند چرا که نوع جرم و میزان مجازات براساس قانون تعیین می شود. به طور مثال شما در کشور خود پلیس دارید اگر چنانچه در حال رانندگی صدای آژیر خودروی پلیس را شنیدید و فرمان توقف را دریافت کردید چه می کنید؟ یا فرار می کنید یا قرار می گیرید. چنانچه فرار کردید و دچار ترس و وحشت شدید معلوم است که خلاف کار هستید و یا مشکلی دارید ولی چنانچه بمانید و توقف کنید و فرمان پلیس را تمکین کنید معلوم می شود که مشکلی ندارید و تن به رعایت قانون و مقررات دادید. مسئولین کشور ما هم خلاف حقوق بشر و حقوق شرع عمل نکرده اند که مشکلی داشته و یا هراسی از این دیدارها داشته باشند”.

سئوال می کنم با توجه به صحبت هایی که کردید شما خانم محمدی و خانم عشقی را جنایتکار یا مجرم یا خیانتکار توصیف می کنید؟ این نماینده مجلس می گوید: “من گفتم عوامل فتنه و یا هر کسی دیگر در هر مقام یا در هر درجه ای از جرم و جنایت یعنی عام است و همه را شامل می شود”.

می گویم یعنی خانم عشقی که فرزندش در بازداشتگاه و زیر شکنجه کشته شد و تنها خواسته اش اجرای عدالت و رسیدگی درست به پرونده فرزندش بوده از نظر شما مجرم است؟ آقای نعیمی می گوید: “من همه مطالبم را خدمت شما عرض کردم و بیش از این هم توضیحی نمی دهم”.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در عین حال در پاسخ به اینکه شما در حالی می گویید مسئولین جمهوری اسلامی از دیدارهای مورد بحث هراسی ندارند که مجلس در این زمینه وزرای خارجه و اطلاعات را احضار و کمیسیون متبوع شما هم بیانیه ای صادر کرده. می گوید: “این خواسته مجلس نیست. خواسته برخی از نمایندگان است. مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرهیختگان مجلس و نمایندگان مردم در مجلس هیچ موقع چنین برداشتی ندارند. چرا که در چارچوب قانون و موافق حقوق بشر حرکت می کنند. برخلاف قوانین حاکم بر کشور و برخلاف حقوق بشر هیچ موقع حرکت نکردند و نمی کنند که واهمه ای داشته باشند”.

 

نماینده عصبانی

سیدمهدی موسوی نژاد، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس اما از احضار وزیر امور خارجه به مجلس سخن می گوید و در پاسخ به این سئوال که چرا از این دیدارها اینقدر عصبانی هستید؟ تنها می گوید: “دیدار با فتنه گران در هر صورتی نابخردانه و نادرست است”. او بیش از این به روز نمی گوید اما خبرگزاری فارس به نقل از او نوشته است که “سفر کاترین اشتون به ایران در واقع برای موضوعات هسته‌ای بوده و سایر دیدارهای ایشان نباید انجام می‌شد و وزیر خارجه باید پاسخ دهد. در واقع عملکرد غربی‌ها در موضوعات حقوق بشری مناسب نیست و نباید به بهانه حقوق بشر با فتنه‌گران دیدار کنند”.

واکنش ها به دیدارهای کاترین اشتون با برخی از فعالان مدنی و فعالان حقوق بشر در ایران اما محدود به نمایندگان مجلس نیست. روزنامه جوان، ارگان رسانه ای سپاه هم روز گذشته با انتشار عکسی از این دیدار، چهره مادر ستار بهشتی را از عکس حذف کرد و تیتر زد: “دیدار با فتنه گران، دخالت در امور داخلی ایران است”.

روزنامه کیهان هم که با مدیرمسئولی حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه منتشر می شود در گزارشی نوشته: “کمتر از سه ماه پیش هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر به تهران، مخفیانه با دو تن از فتنه‌گران و محکومان فتنه ۸۸ در سفارت یکی از کشورهای اروپایی دیدار کرد. این دیدار اگر چه با موجی از انتقادات داخلی مواجه شد اما بالاخره مسائل و هماهنگی‌های پشت پرده این دیدار روشن نشد و مجلس و وزارت امور خارجه توپ را به زمین دیگری انداخته و هر کدام به نحوی از پاسخگویی درباره ماجرا شانه خالی کردند. نکته درخور تأمل آنکه هیات پارلمانی اروپا در بازگشت از تهران، علی‌رغم دیدار با برخی از بلند پایه‌ترین مقامات کشورمان، دیدار با فتنه‌گران را مهم‌ترین بخش سفر خود عنوان کردند. اکنون در حالی که تصور می‌شد دستگاه‌های مربوط بخصوص وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات از ماجرای آن سفر و دیدارهای کذایی درس‌های لازم را گرفته و از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند، اما سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نشان می‌دهد این اتحادیه پروژه فشار به ایران در قالب به اصطلاح «حقوق‌بشر» را دنبال می‌کند و متأسفانه برخی جریانات و نگرش‌های داخلی نه تنها در این زمینه هوشیار نیستند بلکه شواهد نشان می‌دهد عده‌ای در برخی موارد در حال همراهی و تسهیل پروژه جدید غرب برای جمهوری اسلامی نیز هستند”.

روزنامه رسالت نیز در مطلبی به قلم محمدکاظم انبارلویی، نرگس محمدی را محارب خوانده و نوشته: “در حالی که اجازه نقد چند و چون توافق ژنو رادر داخل نمی‌دهند، باید به افکار عمومی پاسخ دهند که آیا ملاقات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکومین فتنه و حمایت از آنها هم جزء توافقات ژنو است؟.. حمایت اجانب از کسانی که در کارنامه سیاسی آنها مبارزه مسلحانه با نظام وجود دارد چه معنی‌ دارد؟ پس حقوق بشر بخوانید (حقوق مردم ایران) این وسط چه می‌شود؟ این فردی که خانم اشتون با او ملاقات کرده در سابقه سیاسی خود و شوهرش که اکنون در فرانسه پناهنده است، پرونده محاربه و مبارزه مسلحانه با نظام دارد”.