جودوکارانی که قربانی شدند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» دولت نهم در ورزش هم تقلب می کند

سقوط هواپیمای روسی توپولف و کشته شدن همه سرنشینان هواپیما از جمله اعضای تیم ملی نوجوانان جودوی ایران، تقلب دیگر دولت نهم در بخش ورزش را آشکار ساخت. فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی با اعزام سه جودو کار مسن با نام جعلی و مشخصات سه جودو کار نوجوان، قصد شرکت در رقابتهای جهانی این رده سنی در مجارستان را داشت که سقوط هواپیما مانع این کار شد؛ تیم نوجوانان برای شرکت در اردوی پیش از رقابتهای مجارستان عازم ایروان (ارمنستان) بود.

خبرگزاری فارس – ارگان حامی احمدی نژاد – در مورد اسامی این سه نفر نوشته است: “بررسی‏ها نشان داد که اسامی اصلی سه جودوکار مرحوم محمد ملک‏شاهی، وحید باقرپور و مجتبی عزیزالهی است. مجتبی عزیزالهی به جای مصیب عزیز الهی، مجتبی باقرپور به جای یحیی باقرپور و محمد ملک‏شاهی به جای ایمان زینی وند در تیم ملی نوجوانان حضور داشته‏اند تا با توجه به پاسپورت دریافتی بر مبنای شناسنامه و مدرک شناسایی به اشتباه ارائه شده و یا مجعول در این پرواز شرکت کنند. باقرپورها و عزیزالهی‏ها پسر عمو بوده‏اند.”

خبرگزاری مزبور به حضور این ورزشکاران با نامهای تقلبی در رقابتهای بین المللی دیگر چون آلمان و قهرمانی آسیا هم اشاره کرده است.

 اما نکته دیگری که فارس به آن اشاره کرده، جالب تراست: “دیروز تشییع جنازه نمادین این عزیزان از دست رفته با شایعه جابجایی هویت دو پسرعمو برای عدم رو شدن این حقیقت که با دفن یک دست لباس جودو همراه بود با شرایط بدی همراه شد، به گونه‏ای که علاوه بر آنکه خانواده‏هایی که عزیزانشان از دست رفته بودند بغضی مضاعف از این موضوع در گلو داشتند و دم بر نمی‏آوردند، مداح و سخنران نیز به دلیل دادن دو سری نام از این اشخاص گیج شده بود و به سختی مراسم را اداره کرد! جالب‏تر آنکه بر روی برخی تصاویر چاپ شده در استان لرستان و توسط خانواده‏های ایشان، علاوه بر اسامی غیرواقع، اسامی اصلی این جودوکارها و همچنین در خصوص ایمان زینی وند، نام خانوادگی ملک‏شاهی به عنوان نام اصلی در پرانتز ذکر شده بود و انتشار یک گزارش تصویری از مراسم تشییع جنازه نمادین باعث شد که همین میزان پنهان کاری نیز راه به جایی نبرد.”

خبر تقلب و اعلام اسامی دروغین به جای جان باختگان واقعی ابتدا از سوی خبرگزاری تابناک انتشار یافت اما با واکنش تند علیرضا امینی، سرپرست فدراسیون جودو و اعلام شکایت از این خبرگزاری در خبرگزاری دانشجویان ایران رو به رو شد.

اما اعتراض مسوولان فدراسیون و خانواده جان باختگان در ایسنا هم بازتاب یافت؛این در حالی بود که پس از انتشار قابل شناسایی نبودن جان باختگان و لزوم شناسایی آنان برای تحویل به خانواده ها، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی دیروز برپایه گزارش پایگاه خبری ورزش ایران از زبان بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته المپیک اعلام کرد: “مراسم تشییع پیکر جودوکاران نوجوانی که در این حادثه جان به جان آفرین تسلیم نمودند،راس ساعت 10 صبح فردا (یکشنبه) در ورزشگاه شهید شیرودی تهران برگزار می شود تا در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شوند.”

شایان یادآوری است که محمود احمدی نژاد در یکی از آخرین صحبتهایش از سازمان ورزش تحت ریاست محمد علی آبادی به عنوان نمونه موفقیت در دولت نهم نام برد و علی آبادی هم در سفر تازه اش به مشهد به کارنامه چهار ساله خود نمره 17 داد.