حسن شیخ آقایی بازداشت شد

نویسنده
سارا صمیمی

» ادامه بازداشتها در کردستان

نیروهای لباس شخصی در مهاباد، دیروز دکترحسن شیخ اقایی، روزنامه نگار، کاریکاتوریست و فعال سیاسی را بازداشت کردند. وی در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در مهاباد فعالیت می کرد. یکی از اعضای خانواده این فعال کُرد در گفتگو با روز ازاحتمال بازداشت وی توسط سپاه پاسداران خبر داده و تاکید کرده است “کسانی که آقای شیخ اقایی را بازداشت کرده اند مسئول سلامتی و جان ایشان هستند”.

این گفت و گو در پی می آید.

 

علت بازداشت دکترحسن شیخ اقایی توسط نیروهای امنیتی چیست؟

متاسفانه دیروز صبح ساعت 11 شماری از نیروهایی که واقعا ما نمی دانیم وابسته به کجا بودند دکتر شیخ اقایی را دستگیر کردند. به نظر می رسد که این نیروها وابسته به سپاه پاسداران بودند. آنها آقای شیخ آقایی را با خودشان بردند و یک ساعت بعد هم به منزل ایشان رفتند و همه جا را تفتیش کردند و شماری از کتابها و جزوات وی را با خود بردند.

 

آقای شیخ آقایی در ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در مهاباد فعال بودند، فکر نمی کنید شاید به همین دلیل بازداشت شده باشند؟

احتمال دارد که با این مساله مرتبط باشد. آقای شیخ آقایی به عنوان یک فعال اجتماعی در ستاد آقای موسوی فعالیت می کردند؛ البته آنطوری که به ما خبر داده اند در سایر شهرهای کردستان هم شماری بازداشت شده اند. آنچیزی که مشخص است، این است که آقای دکتر هیچ فعالیت زیرزمینی و پنهانی نداشتند و به عنوان یک روزنامه نگار و کاریکاتوریست فعالیت می کردند و هیچ گونه فعالیت غیرقانونی انجام نداده اند. انتخابات هم یک امر داخلی است و فعالیت در راستای آن و در راستای تشویق مردم برای حضور در آن، به هیچ وجه غیرقانونی نیست، مگر اینکه جریاناتی بخواهند با کارهای فراقانونی و با پرونده سازی با ایشان برخورد کنند.

 

شما  برای آزادی وی چه پیگیریهایی انجام خواهید داد؟

ما از دیروز هیچ اطلاعی از ایشان نداریم و لذا از همه راههای قانونی سعی خواهیم کرد تا وضعیتشان را مشخص کنیم. قطعا کسانی که آقای شیخ اقایی را بازداشت کرده اند مسئول سلامتی و جان ایشان هستند.

 

آقای شیخ آقایی عمدتاً در چه حوزه های فعالیت داشتند؟

دکتر شیخ آقایی، به عنوان یک کاریکاتوریست و روزنامه نگار فعالیت می کردند. البته ایشان هم فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا هستند و هم دکترای داروسازی دارند و در حال حاضر هم دانشجوی تاریخ بودند. ایشان نمایشگاههایی در داخل و خارج کشور برپا کرده اند و در عین حال با نشریات مختلفی همچون روانگه، مهاباد؛پیام مردم و… همکاری داشته اند.

 

گفته می شود که قبلا به دلیل چاپ مقاله ای در نشریه پیام مردم پرونده ای برایشان تشکیل داده بودند. این مقاله در چه زمینه ای بود ؟

مقاله ای  در مورد عدم توسعه یافتگی کردستان بود که بعد از انتشار آن، پرونده ای برای وی تشکیل شد اما آقای شیخ آقایی در این پرونده از اتهام وارده، تبرئه شد.