ترس از آینده نظام و ورود زودهنگام به انتخابات

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» علی سعیدی: برخی نباید دنبال سهم خواهی باشند

نماینده رهبر جمهوری اسلامی که هفته گذشته با ابراز نگرانی از انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، خطاب به روحانیون سپاه تاکید کرده بود کاری کنند “تا لازم نباشد به هنگام انتخابات و شرایط تعیین کننده مقام معظم رهبری «نظر خودشان» را به صراحت اعلام کنند”،این بار به صراحت اعلام کرد که این نهاد نظامی “از افراد اصولگرا و حزب الهی” حمایت خواهد کرد.

حجت الاسلام علی سعیدی در جریان مراسم معارفه نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه قدس گیلان گفت: “برخی نباید دنبال سهم خواهی باشند زیرا هم اکنون بیش از هر چیزی نیاز به همبستگی داریم و استکبار جهانی دنبال این است که انقلاب اسلامی را از بین ببرد.”

او با ادعای اینکه “سپاه مدافع انقلاب و ارزش هایی است که انقلاب به مردم هدیه کرده و در دفاع از دستاوردهای آن، کوتاهی نمی کند” اضافه کرده است که “سپاه، نهادی مستقل است و حزب گرا نبوده و تفکر حزبی ندارد ولی از نیروهای اصول گرا و حزب اللهی حمایت می کند.”

علی سعیدی با انتقاد از چنددستگی در میان اصولگرایان و اشاره به اینکه “در جامعه اصولگرایی بحث و گفتگوها زیاد است” تصریح کرده که “مجموعه توان بالقوه اصولگرایان زیاد است ولی متاسفانه بالفعل نیست.”

به گفته او “هر نیروی انقلابی اصولگرا که برای انقلاب فداکاری می کند مورد احترام است. وظیفه سپاه پاسداران، حفاظت از انقلاب و ارزش های آن است و دست دوستی و محبت سوی کسانیکه دل در گروی انقلاب دارند، دراز می کند تا گام هایی که موجب کمتر شدن اختلافات می شود، برداشته شود.”

آنگونه که از سفرها و اظهارات پی در پی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه به نظر می رسد مقامات ارشد این نهاد نظامی از انتخابات آینده مجلس و مجلس خبرگان به شدت نگرانند. به ویژه پس از شکاف میان اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم و واگذاری نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، به نظر می رسد این نگرانی بیشتر شده است.

از جمله او هفته گذشته در جریان یک سخنرانی برای مسئولین نمایندگی ولی فقیه نیروی زمینی سپاه تاکید کرد که “با توجه به چالش های گوناگون در رأس آن‌ها فتنه ۸۸،سپاه پاسداران باید با تکیه بر فرامین مدبرانه مقام معظم رهبری و بصیرت مناسب در این عرصه ها پیشگام باشد و به دنبال خشکاندن ریشه های این چالش ها باشد نه اینکه بر پالایش‌های مقطعی اهتمام ورزد.”

وی همچنین خطاب به روحانیون نیروی زمینی سپاه گفته بود: “رسالت ما فقط معنویت افزایی نیست بلکه باید با شیوه‌های مختلف پاسداران را آماده چالش های آینده و خشکاندن ریشه های فتنه در انقلاب اسلامی سازیم.”

علی سعیدی به صراحت از نمایندگان آیت الله خامنه ای درخواست ورود به مساله انتخابات را کرده و گفته بود:“دشمن مقابل ما با عبور از خطوط قرمز خودش را به قدرت جهانی می‌رساند اما ما بر اصول انسانی و اسلامی پایبند هستیم. باید ذهن پاسداران را نسبت به مسائل ریشه‌ای و اساسی آماده کنیم که لازم نباشد به هنگام انتخابات و شرایط تعیین کننده مقام معظم رهبری «نظر خودشان» را به صراحت اعلام کنند.”

او به فاصله یک روز در یک سخنرانی دیگر در جمع اعضای بسیج و سپاه کرمان نیز از اهمیت انتخابات آینده مجلس و مجلس خبرگان رهبری سخن گفته و مدعی شده که “کسانی که فتنه را طراحی کرده اند امروز هم در حال طراحی و انجام کارهایی هستند.”

حجت الاسلام علی سعیدی با گفتن اینکه “اصل جریان فکری فتنه همچنان باقی است و تنها هنرپیشه های آن عوض می شوند” خطاب به حاضران تاکید کرد: “نوع رای دادن هم امانت الهی است؛ مردم نمی توانند با رای دادن حرام خدا را حلال کنند؛ اما می توانند به نماینده ای، عضو شورای شهری و رئیس جمهوری رای بدهند که به احکام الهی پایبند باشد.”

به گفته او “مردم باید بدانند رای دادن هدفمند مهمتر است. مهم است چه کسانی در مجلس خبرگان انتخاب می شوند، مهم است چه کسی رئیس مجلس خبرگان می شود ؛باید در مجلس خبرگان بصریت کافی وجود داشته باشد. کار مردم در رأی دادن بسیار سنگین است.”

 

گذار از زمان پیامبر اسلام به انتخابات سال آینده

ورود آشکار و زودهنگام نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه پاسداران به عرصه انتخابات اما در شرایطی است که او تا پایان آذرماه به زبان کد ومقایسه های تاریخی شرایط حاضر با زمان پس از مرگ پیامبر مسلمانان از انتخابات آینده مجلس و خبرگان رهبری ابراز نگرانی کرده و به اعضای سپاه و اصولگرایان هشدار داده است.

از جمله او ۲۱ آذرماه در سخنرانی پیش از نمازجمعه تهران زمان پس از مرگ پیامبر مسلمانان و چند دستگی میان پیروان او را با شرایط حاضر مقایسه کرده و گفته بود: “اصل در ولایتمداری، مرزبندی با جریان خواص و جریان غیرخودی است؛ انسان با کسی شریک می شود ، بعد از یک مدتی می بیند شریکش تعهد لازم را ندارد، مواضعش خوب نیست جدا می شود. بطورمثال فردی ازدواج می کند بعد از مدتی می بیند همسرش شرایط لازم را ندارد از او جدا می شود، در مسایل سیاسی هم همانگونه است.باید ببینیم کسانی مواضعشان عوض شده و حرف های دیگری می زنند باید اینجا مرزبندی شود؛ این مسایل در انتخابات تاثیر دارد.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه سپس با تاکید بر اینکه “مردم می توانند به نماینده ای رای دهند که با احکام الله بازی کند؛ مردم باید دقت کنند این امانت الهی دست آنها است؛ ممکن است مردم به عضو شورای شهری رای دهند که اعتقادی به حکومت دینی نداشته باشند” تصریح کرد که “بنابراین مردم باید به خبرگانی رای دهند که با همه وجود به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشند؛ مردم ممکن است به رییس جمهوری رای دهند که با احکام الله بازی کند.”

با آغاز دی ماه البته سایر منصوبان رهبر جمهوری اسلامی در دیگر نهادهای حکومتی نیز به صراحت بیشتری به مساله انتخابات وارد شده اند. روز جمعه ۱۲ دی ماه رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در جریان سخنرانی پیش از نماز جمعه تهران گفت: “فتنه یک امر داخلی است و حرکتی است که از درون جامعه انقلابی شکل می‌گیرد و با انقلاب و ارزش‌های انقلاب درگیر می‌شود. بنابراین ما باید روشنگری کنیم و به طور مدام به این موضوع بپردازیم که هر صحنه‌ای که مردم در آن حضور دارند ممکن است دشمن برای آن صحنه طرحی داشته باشد و بخواهد آن را خنثی کند.”

حجت الاسلام سیدرضا تقوی اضافه کرده بود: “برای انتخابات سال آینده بسیاری از بسترها از هم‌اکنون آماده شده است بنابراین مردم باید هوشیار باشند چرا که بسترسازی فتنه موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.هر فتنه‌ای در بستر مناسب از پیش ساخته شده پرداخته می‌شود و بعد به صورت جریان اجتماعی خودنمایی می‌کند لذا مردم ما از هم‌اکنون باید برای انتخابات سال آینده آگاه باشند.”

پس از وی نیز حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه منصوب آیت الله خامنه ای در جریان خطبه های نماز جمعه تاکید کرد: “فتنه‌گران از حالا برای خبرگان و مجلس برنامه‌ریزی کرده‌اند و از امکاناتی که حقشان نیست استفاده می‌کنند تا مجلس را برای خودشان زمینه‌سازی کنند و در خبرگان نیز دست داشته باشند تا بتوانند برای متزلزل کردن نظام برنامه‌ریزی کنند.”

 

زمینه سازی بولتن ها و نشریات سپاه

ابراز نگرانی اخیر منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره انتخابات سال آینده اما در شرایطی است که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مقامات ارشد سپاه و همچنین بولتن ها و نشریات مختلف این نهاد نظامی با طرح سناریوهای مختلف مدعی اند که اصلاح طلبان در تلاش برای استفاده از دولت حسن روحانی برای بازگشت به قدرت هستند.

در همین ارتباط ۱ دی ماه هفته نامه صبح صادق طی مقاله ای تحت عنوان “فتنه گران در رویای بازگشت به قدرت”، انتخابات ۱۳۹۲ و پیروزی حسن روحانی را “سرآغازی برای عملیاتی کردن بازگشت به قدرت” اصلاح طلبان و اجرای برنامه “گام به گام” آنها معرفی کرده بود.

صبح صادق مدعی شده بود که “تلاش برای تطهیر فتنه‌گران و سران فتنه”، “انسجام بدنه اجتماعی” و “فعال‌سازی احزاب” از جمله برنامه های اصلاح طلبان دربرنامه”گام به گام” برای بازگشت به قدرت است.

به نوشته این نشریه “این جریان برای بازگشت به قدرت به‌شدت نیازمند بازسازی تشکیلاتی است، از این رو فعال‌سازی احزاب منفعل و راه‌اندازی تشکیلات جدید و پوست‌اندازی حزبی را در دستور کار خود قرار داده است که در همین راستا، می‌توان به فعال شدن حزب اعتماد ملی، مجمع روحانیون مبارز، حزب کارگزاران سازندگی و… و آغاز به کار حزب ندای ایرانیان اشاره کرد.”

ارگان سیاسی سپاه با این مقدمات همچنین ادعا کرده بود که “همه این اقدامات فتنه‌گران با هدف فتح مجلس دهم و خبرگان پنجم و تحقق «رویای بازگشت به قدرت» در این ایام دنبال شده است. موفقیتی که اگر در اسفندماه ۹۴ محقق شود، آنگاه مرحله نهایی «عبور از روحانی» نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کلید خواهد خورد.”

پیش از این نیز یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه و همچنین رسول سنایی راد رییس فعلی اداره سیاسی سپاه در مقالات مختلفی که در نشریات و بولتن های داخلی سپاه منتشر شد سناریوهایی تحت عنوان برنامه ریزی اصلاح طلبان برای “فتح سنگر به سنگر” قدرت پس از روی کار آمدن حسن روحانی را مطرح کرده بودند.

سناریوهایی که به نظر می رسد توسط این بولتن ها در اختیار مقامات بالادستی و مسئولان حکومتی در جمهوری اسلامی به جهت آماده کردن آنها برای انتخابات آینده قرار می گیرد. تا جایی که موضوعاتی که در این سناریوها مطرح شده است مدتی بعد توسط مقامات مختلف حکومت مطرح می شود.

در همین ارتباط احمد جنتی دبیر شورای نگهبان فروردین ماه سال جاری در جمع ناظرین شورای نگهبان به تکرار همان سناریوی “فتح سنگر به سنگر” اشاره کرده و گفته بود: “امروز عده ای که سنگر اول را فتح کرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند. انتخابات خبرگان رهبری به ستون و اساس انقلاب مربوط می شود و الان عده ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.”

وی با این ادعا که “آنها نقشه های خطرناکی می کشند لذا مقابله با این بصیرت می خواهد که از جمله آنها تقویت بصیرت در میان اعضای شورای نگهبان و ناظرین است” همچنین تاکید کرده بود که “اینها چیزهایی نیست که از آن غفلت کنیم لذا همه و بیش از آن ناظران ما باید با هوشیاری کامل نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.”

او پیشتر در دی ماه سال گذشته هم در جمع “نخبگان ارزشی و اصولگرای” گیلان گفته بود: “همدلی، وحدت و انسجام نیروهای دلسوز، ارزشی، انقلابی و اصولگرا در این شرایط لازم و ضروری است. امروز در شرایطی که جریان‌های سیاسی انحرافی دارند افرادی را جذب می‌کنند، برای اینکه جلوی آنها گرفته شود باید نیروهای حزب‌الهی وحدت و انسجام خود را بیشتر کنند.”

دبیر شورای نگهبان که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی نمی تواند از جناح یا گروه خاصی جانبداری کند تاکید کرده بود: “اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند. البته شورای نگهبان هم با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

 

ترس از آینده نظام و بازگشت به گذشته

ابراز نگرانی ها از انتخابات آتی مجلس و مجلس خبرگان رهبری در شرایطی است که اصولگرایان در دو انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم دچار شکاف و چنددستگی شدند و ناموفق بودند. آنها در مجلس کنونی به دو فراکسیون اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت تقسیم شدند و همچنان اختلافات آنها ادامه دارد. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز تعدد نامزدهای اصولگرایان و عدم رسیدن به توافق نهایی برای ائتلاف موجب شد تا نتوانند دولت را در جناح خود حفظ کنند. این درحالی بود که کاندیدای اصلاح طلبان محمدرضا عارف کنار رفته بود و روحانی پیروز انتخابات شد.

هم اکنون در فاصله بیشتر از یک سال باقی مانده تا زمان انتخابات عدم رسیدن به توافق و ائتلاف از سویی و تداوم اختلافات میان اصولگرایان تا جایی که چهره های سرشناس آنها حاضر نیستند در جلسات مشترک کنار یکدیگر قرار گرفته و گفت وگو کنند نگرانی تکرار شرایطی همچون سرانجام مجلس پنجم و آغاز به کار مجلس ششم و البته در تداوم آن دولتی با ریاست حسن روحانی اما بدنه ای اصلاح طلب را درمیان چهره های حکومتی دامن می زند.

در کنار این موضوع انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مرگ آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و بیماری سرطان رهبر جمهوری اسلامی و پرنفوذ تر شدن آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته ترس از آینده رهبری در جمهوری اسلامی را نیز برای آنها به همراه دارد.

در خبرها و تحلیل هایی که از سال گذشته تا کنون رسانه های مختلف اصلاح طلب و اصولگرا و همچنین رسانه های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی منتشر کرده اند از اکبرهاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از کسانی که نقش مهمی در انتخابات آتی مجلس خبرگان ایفا می کند یاد شده است. همچنین اخباری از “بازگشت چراغ خاموش” اصلاح طلبان با “مهره های سفید” نیز در بولتن ها و سایت های وابسته به نهاد نظامی منتشر شده است.

پیش از این در دی ماه سال گذشته یکی از بولتن های داخلی سپاه پاسداران نوشته بود: “چندی است که برخی اخبار از فعالیت و تکاپوی علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای انتخابات خبرگان رهبری به گوش می رسد. براساس این اخبار تیمی دراین رابطه تشکیل شده که اعضای این تیم در دیدارهای جداگانه‌ای با فرزندان آیت الله جوادی آملی، آیت الله فاضل لنکرانی و. آیت الله دری نجف آبادی در صدد مجاب کردن این افراد برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان هستند. ظاهرا این تیم قصد دارد تا هیات رئیسه‌ای جدید در مجلس خبرگان رهبری با محوریت هاشمی تشکیل شود.”

برخی دیگر از سایت های وابسته به نهادهای امنیتی نظامی حتی در مطالب مرتبط از برنامه هاشمی رفسنجانی برای تشکیل “خبرگان جوان” خبرداده اند و مدعی اند که “اخیراً آقای ‌هاشمی رفسنجانی به تیمی مأموریت داده است افرادی را که با خودش همفکر هستند، انتخاب و هماهنگ کنند که برای خبرگان کاندیدا شوند و به آنها نیز گفته است اگر شما بتوانید در خبرگان به اکثریت تبدیل شوید، من هم حاضرم بیایم و رئیس مجلس شوم”.

این خبرها و مدعیات بولتن های نهادهای نظامی البته در شرایطی منتشر شده است که سپاه و بسیج و همچنین نهادهای دیگر حکومتی زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی علیرغم برنامه ریزی و اقدامات فراوان در دو انتخابات اخیر موفق به مهندسی و رسیدن به نتیجه مطلوب خود نشدند. به ویژه آنها پس از حملات فراوان چند سال گذشته به اکبر هاشمی رفسنجانی و حتی رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان نتوانستند مانع رسیدن نزدیک ترین فرد به او؛ حسن روحانی به قدرت شوند.

یک جزوه تحلیلی که ماه گذشته به گستردگی در قم منتشر شد و چند روزنامه هم در ستون های خاص خود از آن خبر دادند حکایت از آن داشت که در ده سال آینده حکومت ولایت فقیه دچار بحران کمبود کادر وفادار می شود مگر آن که انتخابات به شکل فعلی را مدیریت کند. بخشی از این گزارش تحلیلی بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی حکایت از آن داشت که پیروزی جناح نزدیک به او(حسن روحانی) در انتخابات ۹۲ یک امر تصادفی نیست و با ترتیب فعلی برای هر انتخابات دیگری محتمل است.