جلسات مستمر اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فعالان سیاسی خبر می‌دهند:

به نظر می‌آید فعالیت‌ نیروهای اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس آینده جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و اصلاح‌طلبان تمایل ندارند در این انتخابات نیز غایب باشند.

 احمد پورنجاتی٬ از اعضای شورای مشورتی اصلاح‌طلبان خبر از جلسات منسجم این نیروها برای انتخابات داده و مرتضی الویری نیز بحث لزوم اتحاد با دولت و حامیان آن را مطرح کرده.

 پورنجاتی٬ نماینده مجلس ششم٬ در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد٬ خبر داد که در جلسات شورای مشورتی اصلاح‌طلبان “تصمیمات مختلفی هم در مورد این که چه بکنیم که انتخابات پیش رو پرشور برگزار شود و چگونه اصلاح‌طلبان در اشل کشوری بهترین کاندیداها را معرفی و انتخاب کنند گرفته شده است”.

 پورنجاتی اضافه کرده که اصلاح‌طلبان بیش از آن‌که به فکر در اختیار گرفتن مجلس باشند٬ به دنبال آن هستند که “ در استمرار پروژه نجات کشور از شرایط ناگواری که بوده است”٬ حضور داشته باشند.

 سخنان پورنجاتی در حالی بیان شده که مرتضی الویری نیز در گفت‌وگویی با ایلنا٬ پیرامون مساله انتخابات آینده مجلس گفته است: “بایستی اولویت ما شکل‌گیری مجلسی بدون جریانات تندرو و افراطی‌ باشد که اساس جمهوریت نظام را نشانه گرفته‌اند. با این نگرش ممکن است اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌های انتخابیه به جای حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب٬ پشت سر یک اصولگرای معتدل یا نامزد مستقل قرار گیرند که شانس بیشتری برای پیروزی دارد”.

 به گفته الویری “اگر نقش تعیین‌کننده آقایان خاتمی و هاشمی در سال ۹۲ نبود٬ هم‌اینک، شرایط کشور غیر قابل‌تصور بود. لذا باید از ظرفیت‌های آنان برای عبور کشور از شرایط دشوار استفاده کنیم”.

 اشاره به نقش محمد خاتمی در میان اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم٬ که زمستان سال آینده برگزار خواهد شد٬ از سوی محمدرضا خباز نیز مورد تاکید قرار گرفته.

خباز که در حال حاضر در تیم معاونت پارلمانی دولت روحانی حضور دارد٬ گفت که نشست‌های متعددی با حضور اصلاح‌طلبان به ریاست محمد خاتمی برگزار می‌شود تا همه نمایندگان در این طیف “باهم، یکدست و یکصدا” در انتخابات مجلس شرکت کنند.

 خاتمی هفته گذشته نیز خواستار حضور در انتخابات مجلس شده بود: “همه باید تلاش کنیم که راه‌های دموکراتیک به معنای واقعی دموکراتیک باشند؛ یعنی تنها عنوان نباشد و زمینه آن وجود داشته باشد. عمدتا هم باید حاکمیت آن را فراهم آورد تا آن راهی که در قانون مشخص شده است و انقلاب ما خواسته، تحقق پیدا کند. همه ما هم باید شرکت کنیم. لابد دوستانی هم در حال فکر کردن به آن هستند و ان‌شاءالله که بتوانند به نتیجه ای هم برسند”.

 با این حال فعال شدن اصلاح‌طلبان و به خصوص خاتمی٬ چندان به مذاق اصول‌گرایان خوش نیامده. در ماه‌های گذشته چندین بار نقل‌قول‌هایی از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، علیه وی مطرح شده است.

 از آن جمله حمید رسایی، نماینده مجلس، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که محمد خاتمی “باغی بر نظام اسلامی” است؛ نقل‌قولی که از سوی دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی تکذیب نشد و چندمین نقل‌قول از این دست بود.

 رسایی در سرمقاله نشریه ۹ دی نوشت حسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی، در زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان بستری بود، از وی درخواست کرد که به خاتمی اجازه دهد تا به ملاقات او بیاید.

 اما رهبر جمهوری‌اسلامی در پاسخ به این درخواست گفت: “ایشان (خاتمی) باغی بر نظام اسلامی است و شرط بازگشت، عمل به همان آیه کریمه الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا است”.

 پیش از آن جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری نیز به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که وی با صفت‌هایی چون “یاغی و طغیانگر نسبت به انقلاب” از خاتمی یاد و توصیه کرده که “رسانه‌ها، اصول‌گرایان ونخبگان” علیه وی موضع‌گیری کنند و “نباید فضا برای خاتمی امن شود چون از عناصر اصلی فتنه است”.

 پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و اعتراض‌ها به نتایج آن از سوی موسوی و کروبی، اصول‌گرایان از خاتمی به عنوان یکی از افرادی نام می‌برند که در این اعتراض‌ها نقش اصلی را داشته است.

 در تابستان سال جاری هم ده نماینده مجلس خواستار اجرای حکم “ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی” خاتمی شده بودند؛ آنها به دولت در این زمینه تذکر داده و این حکم را مربوط به شورای عالی امنیت ملی دانسته بودند.

 خاتمی در سال ۹۰ و در انتخابات مجلس نهم -ـ که با عدم شرکت بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز همراه بود - شرکت کرد. وی همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز از سوی برخی حامیان خود برای حضور در عرصه دعوت شد، اما در نهایت از کاندیداتوری در انتخابات اجتناب کرد.

 در جریان رای اعتماد مجلس نهم به وزرای دولت روحانی نیز جعفر میلی‌منفرد‌، وزیر پیشنهادی علوم، گفته بود که نمایندگان مجلس نهم از وی خواسته بودند از سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور دوران اصلاحات، ابراز برائت کند تا بتواند رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد.

 علاوه بر نقل‌قول از رهبر جمهوری‌اسلامی، برخی نزدیکان و منصوبان وی، از جمله ائمه جمعه و برخی فرماندهان سپاه،نیز بارها از خاتمی انتقاد کرده اند؛ در این میان فرمانده سپاه ولی‌امر -ـ نیروهای مسوول حفاظت از آیت‌الله خامنه‌ای -ـ خاتمی را “خائن” خوانده بود.

 نحوه برخورد ایت‌الله خامنه‌ای با مخالفان خود طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که او عموما به آن‌ها اجازه حضور مجدد در صحنه سیاسی را نمی‌دهد. خاتمی سال گذشته از حضور در انتخابات اجتناب ورزید در حالی که درخواست‌های مختلفی از وی شده بود؛ اتفاقی که در سال ۸۸نیز رخ داد.

 خاتمی آن زمان اشاره کرده بود که در سطوح بالای حاکمیت حساسیت‌هایی نسبت به وی وجود دارد و به همین دلیل بهتر است در صحنه انتخابات حاضر نباشد.

 با این وجود خاتمی و اصلاح‌طلبان در یک سال گذشته تلاش کرده‌اند که رابطه خود با آیت‌آلله خامنه‌ای را ترمیم کنند؛ هر چند نشانه‌ای برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان دیده نمی‌شود.