گلشیفته بر فرش قرمز؛ مقامی در بیمارستان

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» چهره هفته

دو روز پس از آنکه “گلشیفته فراهانی” بر روی فرش قرمزی که به مناسبت افتتاحیه اکران فیلم سینمایی “اکسدوس؛ خدایان و پادشاهان” و در کنار ستارگان سینمای جهان برپا شده بود گام برمی‌داشت خبری تلخ جامعه هنری را نگران کرد: “ممکن است صدای جاودانه دوبله ایران برای همیشه خاموش شود.”

 

بازیگر برفرش قرمز

پنجشنبه ۱۳ آذر شهر لندن میزبان مراسم باشکوه فرش قرمز و افتتاحیه اکران فیلم سینمایی “اکسدوس؛ خدایان و پادشاهان” بود. مراسمی که با حضور کارگردان و بازیگران این فیلم از جمله گلشیفته فراهانی برگزار شد. (فیلم و تصاویر)

“اکسدوس؛ خدایان و پادشاهان” پرهزینه‌ترین فیلم سال ۲۰۱۴ است که با روایتی جدید به ماجرای “موسی” و خروج او و قوم بنی‌اسرائیل از مصر می‌پردازد. این فیلم توسط “ریدلی اسکات” کارگردان مشهور بریتانیایی ساخته شده است.

“کریستین بیل” در این فیلم نقش موسی را بازی می‌کند. گلشیفته فراهانی در این فیلم در نقش “نِفِرتاری”؛ همسر رامسس دوم به ایفای نقش می‌پردازد. “جوئل ادگرتون” بازیگر مطرح استرالیایی نقش “فرعون رامسس دوم”، فرمانروای مصر را بازی می‌کند این فیلم در اسپانیا، انگلیس و آمریکا تصویربرداری و ساخته شده است. نمایش عمومی این فیلم از ۱۲ دسامبر در سینماهای آمریکای شمالی آغاز خواهد شد.

گلشیفته فراهانی طی سال‌های خروج از ایران در آثاری چون مجموعه دروغ‌ها، درست مثل یک زن، خورش آلو با مرغ و سنگ صبور بازی کرده است. فراهانی در حال حاضر مشغول بازی در فیلم “آلتامیرا” به کارگردانی “هیو هادسن” و با بازی “آنتونیو باندراس” است. این فیلم یک درام تاریخی است و گلشیفته فراهانی در این فیلم در نقش همسر آنتونیو باندراس ایفای نقش می‌کند.

 

صدا در بیمارستان

صبح روز شنبه شنوندگان رادیو البرز در کرج منتظر شنیدن صدای جلال مقامی؛ مجری و دوبلور با سابقه بودند که خبر رسید او به دلیل مشکل حنجره به بیمارستان منتقل شده‌اند.

نوید جولایی تهیه‌کننده برنامه “شنیدنی‌ها” در مورد این خبر گفته بود: “صبح امروز شنبه 15 آذرماه طبق روال برنامه «شنیدنی‌ها» منتظر استاد جلال مقامی مجری و گوینده برنامه بودیم تا اینکه همکار ما در بخش ترابری که به دنبال ایشان رفته بودند، تماس گرفتند و اطلاع دادند ایشان نمی‌توانند صحبت کنند و حنجره‌شان دچار مشکل شده است. بنابراین ایشان را به سرعت به بیمارستان قائم البرز منتقل کردیم.”
ساعاتی بعد پزشکان از رفع تهدید و ترخیص این استاد باسابقه دوبله ایران خبر دادند. یکی از بستگان جلال مقامی پیرامون اتفاق پیش آمده گفته بود: “جلال مقامی صبح روز پانزد آذرماه با مشکل تکلم مواجه شد و نتوانست به رادیو برود و به همین منظور برای انجام معاینه به بیمارستان رفت.”
 
جلال مقامی که با اجرای برنامه “دیدنی‌ها” به شهرت و محبوبیت فراوانی در بین مردم رسید، در کارنامه هنری خود بازیگری، مجری‌گری، دوبلوری و مدیریت دوبلاژ بسیاری از معروف‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها را دارد. وی در فیلم‌هایی چون راز گل شب بو، گالان، زنگ اول، گردباد زندگی و ایستگاه ترن به ایفای نقش پرداخته است. او سرپرستی گویندگان آثاری همچون لانه عقاب‌ها، خلبان، هبوط، همه دختران من، سفر به خیر، کمینگاه، گمشدگان، مار، توهم، ملاقات، زیر باران، روزنه، در مسیر تندباد و… را در کارنامه هنری خود دارد.