ایران به واردکننده گاز تبدیل می‌شود

نویسنده

» گزارش گالف‌تایمز از بحران آینده

رئیس تحقیقات وزارت نیروی ایران در کنفرانسی در تهران گفت، اگر این کشور نتواند به تقاضاهای داخل پاسخ گوید تا سال ۲۰۲۵ به بزرگترین واردکننده گاز در جهان تبدیل خواهد شد.

بنا به تخمین‌های بی‌پی، ایران روی بزرگترین ذخایر گاز جهان قرار دارد و مقامات انرژی ایران سال‌ها گفته‌اند که در حال تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده گاز هستند.

گرمتر شدن روابط با غرب از زمان به قدرت رسیدن روحانی، امیدهایی را ایجاد کرده که ایران روزی بتواند به تقاضاهای رو به افزایش جهان برای گاز کمک کند.

اما پیشرفت کند توسعه این ذخایر در ده سال گذشته صادرات گاز را متوقف کرده است. در همین حال، مصرف داخلی نیز بیشتر شده و استخراج گاز بیشتری برای از میادین قدیمی نفتی لازم است.

به خاطر این‌که تولید نتوانسته جواب تقاضاهای شهری و صنعتی را بدهد، کشور با کمبود زیادی مواجه شده است. اگر اقدامی برای کنترل مصرف ، که باعث شده نیروگاه‌های ایرانی میلیاردها دلار سوخت مایع گران را بسوزانند، انجام نشود، دارنده بزرگترین ذخیره گاز جهان به بزرگترین واردکننده تبدیل خواهد شد.

حمید کاتوزیان، رئیس مرکز تحقیقات نفتی وزارت نیرو ایران روز شنبه گفت: “اگر مصرف کنونی انر‍ژی تغییر نکند، تا سال ۲۰۲۵ ایران به بزرگترین واردکننده گاز طبیعی در جهان تبدیل خواهد شد.”

کاتوزیان گفت، یکی از بزرگترین مشکلات ایران این است که نیروگاه‌های سوختی کشور در مقایسه با نیروگاه‌های مدرن سایر کشورهای جهان که بازدهی معادل ۶۰ تا ۷۰ درصد دارند، تنها ۱۳ درصد کارایی دارد.

دولت محمود احمدی‌ن‍‍ژاد برای کاهش مصرف شروع به برداشتن یارانه‌های سوخت کرد. کاهش یارانه‌ها تا حدودی به کنترل مصرف سوخت کمک کرد و اتلاف آن را کاهش داد، اما موج دوم افزایش قیمت‌ها برای مردم، که پیشاپیش از پایین آمدن استاندارد زندگی رنج می‌بردند، بسیار سنگین بود.

ایران در دوسال گذشته به خاطر تحریم‌های بین‌المللی، فشار اقتصادی زیادی را تحمل کرده است. در شش ماه گذشته دولت جدید به سیاست‌های انر‍‍ژی ارزان که باعث مصرف بی‌رویه شده انتقاد داشته است. دولت روحانی در حال آماده شدن برای بالا بردن قیمت سوخت است و سعی دارد بار یارانه‌های چند میلیارد دلاری بر اقتصادی را که به شدت از تحریم‌ها آسیب دیده کاهش دهد.

کاتوزیان گفت، امیدوار است برنامه مجلس به کاهش اتلاف انر‍ژی کمک کند تا ایران به بزرگترین واردکننده گاز جهان تبدیل نشود. اما افزود تمام روسای صنایع و شهروندان ایرانی باید همکاری کنند.

منبع: گالف‌تایمز - 1 مارس