ادبیات دوگانه محافظه کاران در مورد مخالفان

نویسنده
امید محمودی

» مدارا همراه با تهدید

در حالی که روز دوشنبه آیت الله خامنه ای خواست تا معترضین به انتخابات، دشمن تلقی نشوند اما همچنان حملات محافظه کاران به رهبران مخالفین ادامه دارد. این در حالی است که بعضی از محافظه کاران سنتی می کوشند با ادبیاتی مداراجویانه پیرامون نا آرامی های پس از انتخابات سخن گویند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری روز دو شنبه با تاکید بر اینکه انتخابات 22 خرداد دستاورد های بسیاری داشته است، در عین حال اذعان کرد قشر قابل توجهی از جامعه به ویژه جوانان به رقیب محمود احمدی نژاد یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تمایل دارد. وی همچنین از محمود احمدی نژاد که به باور مخالفانش با کودتای انتخاباتی پیروز انتخابات شده است خاطرنشان کرد که افرادی که به وی رای نداده اند در درون نظام جای دارند و می بایست حرف آنان شنیده شود.

 

 

مخالفان به خاطر نظام سکوت کنند

اظهارات مداراجویانه عسگر اولادی در حالی مطرح شده است که مدیر حوزه علمیه قم نیز دیروز از نامزدهایی که “تصور” می کنند حقشان در انتخابات ضایع شده است خواست تا سکوت کنند. آیت الله مقتدایی که از اعضای مجلس خبرگان نیز هست می گوید این سکوت برای آنکه نظام اسلامی با “اقتدار” به راه خود ادامه دهد ضروری است: “آنهایی که فکر می‌کنند حقشان تضییع شده برای حفظ اسلام و انقلاب اسلامی و خون شهدا تسلیم قانون باشند.”

مقتدایی همچنین اعتقاد به ولایت فقیه را مترادف با اعتقاد به کسی که حرف او حرف امام زمان است می داند و تاکید می کند: “ لذا وقتی ولی‌فقیه می‌گوید تقلبی صورت نگرفته باید فصل‌الخطاب باشد.”

 

هر کس با ولایت نباشد از ما نیست

اما از سوی دیگر محافظه کاران تندرویی همچون احمد خاتمی همچنان حملات خود به رهبران مخالفان را ادامه می دهند. آیت الله خاتمی دو شنبه شب در کرمانشاه در انتقاد از موسوی و کروبی، آنان را کسانی معرفی کرد که با “بیانیه های شورشی” مردم را به خیابان کشاندند، خونخواه شده اند و نظام را به “سرکوب” متهم می کنند.

 او در حالی که حوادث فعلی را مشابه با بحران های پیش آمده برای امام علی توصیف می کرد به سخنرانی آیت الله خامنه ای در 29 خرداد که در آن از نامزدهای معترض خواسته بود به اعتراضات خیابانی پایان دهند اشاره کرد و با انتقاد از اصرار ناراضیان نتایج انتخابات به ادامه اعتراض های خود پرسید: “اگر این ضدیت با ولایت نیست پس چیست؟”

این عضو مجلس خبرگان همچنین ابطال اصل انتخابات را “حرف زور” دانست و آن را درخواستی غیر قانونی توصیف و تاکید کرد که “هر کس با ولایت نباشد از ما نیست”. خاتمی البته به درستی مشخص نکرد منظورش از “ما” کیست.

در همین راستا و در حالی که رهبران مخالفین از روز پیروز اعلام شدن محمود احمدی نژاد، آن را به منزله پایان یافتن جمهوریت در ایران اعلام کرده اند، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی،افرادی را که نتایج انتخابات را نمی پذیرند  به قانون ستیزی و متقابلا آنان را به تلاش برای انحراف در جمهوریت نظام متهم کرد.

 

جریان روشنفکری قلابی است

محمد نبی حبیبی با لحنی کنایه آمیز با اشاره به موسوی و کروبی افزود: “یک عده فکر می‌کنند تمام ایران خود و دوستان خودشان هستند و برای غیر خود ارزشی قایل نیستند، آنها این انگاره را از طریق تهمت تقلب به نظام تبلیغ و ترویج می‌کنند و هیچ سندی هم برای این ادعا ندارند”.

حبیبی در حالی از عدم وجود سند سخن می گوید که در روزهای پس از انتخابات، گروه های مخالف مدارک بسیاری در مورد تخلفات انتخاباتی منتشر کرده اند.

این حامی رئیس دولت نهم همچنین جریان روشنفکری را جریانی “قلابی” توصیف کرد که با رسانه های بیگانه پیوند دارد و تصور می کند می تواند مدیریت افکار عمومی جامعه را به عهده گیرد.