نظامیان جمهوری اسلامی وارد عراق شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» توپ باران مناطق مرزی برای سرکوب نیروهای مخالف

برخی از منابع خبری هفته پیش به نقل از مقامات کردستان عراق اعلام کردند نیروهای نظامی جمهوری اسلامی چندین بار در تعقیب نیروهای حزب حیات آزاد کردستان ـ پژاک- و نیروهای حزب کارگران کردستان ـ پ.ک. ک- در کوهستان های موسوم به “قندیل” وارد خاک کردستان عراق شده اند. از سوی دیگر خبر گزاری های کردستان عراق دیروز از تلاشهای ایران برای ایجاد پایگاه نظامی در خاک کردستان خبر دادند. “روز” در مصاحبه با کاوه محمود، سخنگوی حکومت اقلیم کردستان عراق و سخنگوی حزب کارگران کردستان این حوادث را پی گرفته است.

 

3 کیلومتر ورود به خاک عراق

خبرگزاری بین المللی کردستان (آکا نیوز) اعلام کرد: “روز گذشته یکشنبه،  توپخانه های ایران، توپ باران مناطق مرزی اقلیم کردستان را از سر گرفته اند، اما تاکنون نسبت به خسارات وارده گزارشی به دست ما نرسیده است”.

براساس گزارش این منبع خبری، نیروهای جمهوری اسلامی، صبح روز یکشنبه، 21 خودرو حامل ماسه و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پایگاه نظامی را به منطقه “بردوناز” اعزام کرده اند. آکا نیوز تاکید کرده “جمهوری اسلامی ایران درحال ساخت پایگاه نظامی در عمق 3 کیلومتری  خاک اقلیم کردستان است و نیروهای نظامی آن با تجاوز به خاک اقلیم کردستان، کنترل منطقه را به دست گرفته اند.”

کاوه محمود، سخنگوی رسمی حکومت اقلیم کردستان با تائید این خبر به روز می گوید: “نیروهای نظامی ایران به عمق 3 کیلومتر وارد خاک اقلیم کردستان عراق شده اند. این نیروها که تجیهیزات نظامی و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پایگاه نظامی را به همراه دارند صبح امروز(یکشنبه) وارد منطقه «بردوناز» واقع در مناطق مرزی کردستان عراق شده اند”.

این مسئول حکومتی اقلیم کردستان عراق می افزاید: “هیچ بهانه ای برای تجاوز به خاک یک کشور وجود ندارد، زیرا روابط میان کشور ها بر اساس توافقنامه های سازمان ملل و قوانین بین المللی تنظیم می شوند. بر اساس این قطعنامه ها هیچ کشوری حق تجاوز، لشکرکشی و همچنین دخالت در امورات کشور دیگری را ندارد. گاهی اختلافاتی میان کشور های خاورمیانه ایجاد می شود، اما بر اساس قوانین و توافق نامه ها راهکارهای زیادی برای حل مسالمت آمیز اختلافات از طریق دیالوگ و روابط دیپلماتیک وجود دارد”.

 

حضور پژاک و پ. ک. ک  بهانه است

مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند حملات آنها به خاک عراق به علت حضور گروه های حزب حیات آزاد کردستان- پژاک- و حزب حیات آزاد کردستان ـ پ.ک. ک- صورت می گیرد. سید عظیم حسینی، رئیس دفتر جمهوری اسلامی در اربیل هم در مصاحبه با روزنامه “هاولاتی” در سلیمانیه کردستان عراق، دلیل این حملات را وجود گروهای تروریستی مخالف ایران اعلام کرده است.

اما مقامات حزب حیات آزاد کردستان ـ پ. ک. ک- هر گونه حضور نیروهای خود در این مناطق راتکذیب می کنند.احمد دنیز، سخنگوی حزب کارگران کردستان ـ پ. ک. ک- در این مورد به روز می گوید: “مساله حضور نیروهای پ. ک. ک و پژاک تنها بهانه ای برای ادامه حملات از سوی جمهوری اسلامی است”.

پس به چه هدفی این حملات صورت می گیرد؟ دنیز می گوید: “در واقع حملات  ایران به مرزهای اقلیم کردستان عراق نتیجه­ی ائتلاف هر سه کشور ترکیه، سوریه و ایران برای شکست تجارب موفق اقلیم کردستان عراق است”.

او همچنین  با تاکید بر اینکه نیروهای آنها در مناطق مسکونی کردستان عراق ساکن نیستند، می افزاید: “حملات جمهوری اسلامی ربطی به حضور نیروهای ما در آن منطقه ندارد. چندی پیش جمهوری اسلامی مرز «حاجی اومران» را توپ باران کرد، مرزی که به هیچ عنوان نیروهای ما در هیچ مقطع زمانی در آن مستقر نبوده اند. مناطقی که مورد حمله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته است مناطق مسکونی هستند و تنها شهروندان عادی آنجا زندگی می کنند”.

حزب کارگران کردستان معروف به پ.ک.ک، حزبی چپگرا و مسلح در جنوب شرقی ترکیه  است که خواستار ایجاد سرزمینی برای کردها در جنوب شرقی این کشورست.

پژاک، اما یک حزب کرد مخالف جمهوری اسلامی است که هدف خود را حمایت از حقوق کردهای ایران در چارچوب یک نظام دموکراتیک در ایران اعلام کرده است. از زمان تاسیس این حزب در سال 2004 تاکنون درگیریهای متعددی میان اعضای این حزب و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی و داخل شهرهای کردستان رخ داده است. بسیاری این حزب را همسو با اهداف “پ. ک. ک” می دانند.

اما سخنگوی پ ک ک بار دیگر با تاکید بر اینکه افراد پژاک در مناطق مورد حمله جمهوری اسلامی در کرستان عراق حضور ندارند می گوید: “پژاک در آن مناطق دارای هیچ پایگاه نظامی ای نیست و هیچ گاه در آن مناطق اقدام به تحرک های نظامی و غیر نظامی ننموده. پژاک اگر دارای پایگاه نظامی هم باشد، پایگاه هایش در داخل مرزهای ایران است”.

 

نقاط مسکونی را مورد هدف قرار نمی دهیم

طی چند هفته گذشته، توپخانه های سپاه پاسداران، مناطق مرزی اقلیم کردستان را هدف قرار داده اند که براثرآن، تاکنون یک نوجوان 14 ساله کرد کشته و دو شهروند دیگر نیز زخمی شده اند و خسارت های فراوانی به اراضی کشاورزی و باغهای این مناطق وارد آمده است. در پی  تداوم این حملات، ده ها خانواده ساکن روستا های  اطراف مناطق مرزی اقلیم کردستان آواره شده اند.

این در حالی است که سید عظیم حسینی، سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل با رد اینکه حملات نیروهای نظامی ایران شامل مناطق مسکونی می شود، می گوید: “حملات ما معطوف به نقاطی است که نیروهای تروریستی پژاک و پ ک ک در آن حضور دارند. قبلا نیروهای ما در فصل زمستان به این مناطق حمله می کرد، اما اکنون به خاطر تغییر آب و هوا و احتمال خروج کشاورزان از مناطق مسکونی، ممکن است مشکلاتی نیز برای آنها ایجاد شود”.

حکومت اقلیم کردستان عراق، این عمل جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و خواهان توقف توپ باران مناطق مرزی خود شده است.

کاوه محمود، سخنگوی اقلیم کردستان در ارتباط  با مواضع حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق در قبال این حملات می گوید: “ما در طول سالهای گذشته بارها نسبت به تجاوزهای جمهوری اسلامی به خاک کردستان عراق اعتراض کرده ایم. زیرا حمله نظامی به مناطق مسکونی و وارد کردن خسارت مالی و انسانی به شهروندان عادی با هیچ کدام از اصول حقوق بشر همخوانی ندارد. در ضمن باید بگویم این عمل جمهوری اسلامی مطابق میل حکومت اقلیم کردستان عراق برای تقویت روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی دو طرفه  با کشورهای همسایه نیست”.

به گفته وی: “حکومت اقلیم کردستان مراتب اعتراض و نگرانی خود را  برای چندمین بار پیاپی از طریق نماینده­ی خود در تهران به مقامات ایرانی رسانده است. از سوی دیگر ما مراتب امر را به وزارت امور خارجه حکومت مرکزی عراق اطلاع داده و خواسته ایم که جهت توقف توپ باران مناطق مرزی کردستان عراق رسما با دولت ایران وارد مذاکره شوند. موضع رسمی اقلیم کردستان عراق عبارت است از احترام به سوابق تاریخی و مثبت روابط مردم و اقلیم کردستان عراق با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران. ما بر این باوریم که هر گونه اختلاف نظر میان ما و جمهوری اسلامی از طریق روابط دیپلماتیک و دیالوگ دو طرفه قابل حل هستند. تاکید داریم که توسل به راهکارهای نظامی باعث ایجاد  نوعی پیچدگی در روابط دیپلماتیک خاورمیانه می شود”.

تاکید مقامات کردستان عراق برای حل مسالمت آمیز توپ باران مناطق مرزی در حالیست که سرکنسول ایران در اربیل اعلام کرده است: “متوقف شدن حملات جمهوری اسلامی به پایان یافتن تحرک های نظامی تروریست ها و جلوگیری از حضور آنها در خاک کردستان عراق بستگی دارد. همزمان حکومت عراق نیز باید با شدت بیشتری مرزهای خود را کنترل کند و از ورود آزادانه­ی آنها به داخل خاک عراق جلوگیری کند”.

مقامات کردستان عراق اعلام کرده اند بارها مراتب اعتراض خود را به مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده اند. اما آیا این اعتراض ها نتیجه داده اند؟ کاوه محمود سخنگوی حکومت اقلیم کردستان می گوید: “تاکنون دولت ایران به اعتراض های ما پاسخ نداده است. پیشفرض ما عقب نشینی نیروهای ایران و احترام گذاشتن به سیادت مرزهای اقلیم کردستان و دیگر نقاط عراق است”.

مسئولان منطقه ای کردستان عراق اعلام کرده اند که در نتیجه حملات نیروهای نظامی ایران در طول هفته گذشته خسارت فراوانی به محصولات کشاورزی مردم منطقه وارد آمده است.

به گزارش آکا نیوز توپ باران مناطق مرزی اقلیم کردستان، بخصوص شهرک “ژاراوه”، واقع در6 کیلومتری غرب “قلادزه” و 135 کیلومتری شمال شرقی سلیمانیه، همچنان ادامه دارد.  65 خانواده ای که در اثر تداوم توپ باران ها، ناگزیر خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند، خواستارجبران خسارات وارده به محصولات کشاروزی خودشده اند.

تقاضای جبران خسارت از سوی اهالی  منطقه در حالی مطرح شده که تا کنون هیچ یک از مقامات کردستان عراق و جمهوی اسلامی ایران اعلام نکرده اند مسئولیت خسارات وارده به شهروندان عادی به عهده ی چه کسی است.