صد میلیارد سود با یک امضای احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه افشاگری های اقتصادی

در ادامه افشاگری ها درباره فساد گسترده اقتصادی در ایران و همچنین پس از آنکه محمود احمدی نژاد در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه “من از دست پدرم نان خورده ام و دولت من فاسد نیست”، از پذیرش هرگونه مسئولیتی در قبال اتهامات شانه خالی کرد، روز گذشته ابعاد تازه ای از یک رانت خواری گسترده در دولت افشاء  شد و سایت آینده با انتشار اسنادی، از نقش محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در آن پرده برداشت.

این پرونده که  به دلیل ارتباط فردی به نام محمدرضا زنوزی مطلق با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی و نقش کارخانه های فولاد در این اختلاس مطرح شده، هم اکنون خود به  پرونده ای مستقل ازفساد اقتصادی تبدیل شده و روز به روز بر ابعاد رسانه ای آن افزوده می شود.

متهم ردیف اول این پرونده، همان شخصی است که به “خریدار میلیاردر خودروی احمدی نژاد” شهرت دارد و  ثروت وی آنطور که رسانه های داخلی منتشر کرده اند “بیش از 12 هزار میلیارد تومان” است.

او محمدرضا زنوزی مطلق نام دارد و سایت آینده، هفته قبل در گزارشی تحت عنوان  ”امیر خسروی انگشت کوچک زنوزی هم نیست”، از ابعاد رانت خواری وی خبر داده بود.

در نخستین گزارش سایت آینده که بازتاب خبری گسترده ای داشت، آمده بود:” یکی از سرمایه داران تبریزی به نام زنوزی گوی سبقت را در فعالیتهای اقتصادی از صاحب گروه اقتصادی آریا ربوده است. امیرخسروی که با حضور در صنعت فولاد و فوتبال شناخته شده است، در حالی به سوژه رسانه ها تبدیل شده است که یکی از هم صنفان وی در صنعت فولاد و فوتبال، مشغول گسترش فعالیتهای خود می باشد.برخی معتقدند امیرخسروی که فعالیت فولادی خود را در استان خوزستان در جنوب و فعالیت فوتبالیش را در گیلان در شمال کشور دنبال می کرد، در برابر محمدرضا زنوزی عددی محسوب نمی شود”.

آینده افزوده بود: “محمدرضا زنوزی، چهره ای که با فعالیت فولادی و فوتبالی شناخته می شود، هم اکنون مالک حدود ده مجموعه بزرگ و عظیم اقتصادی می باشد که در عرصه فوتبال نیز فعال است و باشگاه گسترش فولاد متعلق به وی می باشد. شرکت سرمایه گذاری گسترش فولاد تبریز، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد عجب شیر، کارخانجات گروه صنعتی درپاد تبریز، گروه کارخانجات یاقوت صنعت تبریز، گروه صنعتی توانگران سهند، کارخانه بنیان دیزل تبریز، گروه صنعتی الماس تبریز، مرکز آموزش سرمایه گذاری فولاد گستر کوثر، موسسه فرهنگی ورزشی گسترش فولاد تبریز، گروه صنعتی ایران خودرو تبریز و هواپیمایی آتا ایر بخشی از اموال گروه وی می باشد.فرد مذکور که از بدهکاران سیستم بانکی می باشد، با برقراری ارتباط ویژه با برخی از مسئولان ملی و محلی، توانسته هم به روند گسترش فعالیتهای خود و دریافت وام ها ادامه دهد و هم شرکتهای جدیدی را تصاحب کند. جالب اینجاست که گفته می شود دسترسی این فرد به محمود احمدی نژاد سهل تر از برخی وزرای کابینه است و وی به راحتی می تواند با رییس دولت ملاقات و دستورهای عجیب درباره خود را دریافت نماید و احمدی نژاد برای افتتاح کارخانجات وی در آذربایجان، شخصا به آنجا سفر می کند”.

انتشار این گزارش و بازتاب خبری آن درست در زمانی بود که محمود احمدی نژاد در تلویزیون هرگونه ارتباط خود و دولتش را با پرونده های فساد اقتصادی تکذیب کرد و آیت الله خامنه ای هم در سخنانی به رسانه ها توصیه کرد ماجرای اختلاس تاریخی را “کش دار” نکنند.

ماجرا اما با تکذیبیه  گروه صنعتی زنوزی مطلق  ”کش دار” شد و سایت آینده در متنی که به عنوان پاسخ این تکذیبیه منتشر کرد، وعده داد که در “آینده نزدیک” اسناد رانت خواری زنوزی مطلق و نقش احمدی نژاد در آن را منتشر کند.

و آن “آینده نزدیک” دیروز بود که سایت آینده با انتشار گزارشی با عنوان “جناب زنوزی نمی خواستیم فعلا رو کنیم، خودتان باعث شدید!” از نقش مستقیم محمود احمدی نژاد در این پرونده نیز پرده برداشت.

در گزارش دوم آینده  آمده است: “در حالی که محمدرضا زنوزی، تریلیاردر نزدیک به احمدی نژاد اخیرا دریافت هرگونه رانت و تسهیلات خاص از دولت را تکذیب کرده است، آینده اقدام به انتشار سندی عجیب از دستور احمدی نژاد برای در اختیار گذاشتن محموله ای عظیم به وی می کند. هرچند هنوز زمان مناسب برای شفاف شدن فعالیتهای زنوزی فرا نرسیده، اما آینده در واکنش به ادعای وی مبنی بر عدم دریافت هیچ گونه رانت و تسهیلات خاص از دولت احمدی نژاد، سندی مربوط به نامه وی به شخص احمدی نژاد درباره دریافت سهمیه ماهیانه 65 هزار تنی شمش از تولید فولاد خوزستان می باشد که با دستور عجیب احمدی نژاد مبنی بر عمل فوری و اعلام نتیجه همراه شده است”.

آینده افزوده است: “توضیح اینکه ما به التفاوت قیمت هر کیلو از این فولاد در بازار، حدود 130 تومان می باشد که برای 65هزار تن معادل 8 و نیم میلیارد تومان در ماه و بیش از 100میلیارد تومان در سال می باشد و اکنون باید پرسید این موضوع معنای رانت ندارد؟آینده افشای جزئیات بیشتری از این پرونده و دستورات عجیب شخص دکتر احمدی نژاد بر نامه های وی را به زمان های بعد موکول می کند”.

در همین زمینه، خبرگزاری آذربایجان نیز در گزارشی به نقش مقامات دولتی و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در واگذاری  شرکت هواپیمایی آتا به زنوزی اشاره کرده و نوشته است: “محمدرضا زنوزی مطلق از بزرگترین متهمین رانت خوار شبکه بانکی کشور و مدیرعامل شرکت هواپیما سازی آتا، ایران خودروی تبریز، گسترش فولاد تبریز، ﮔﺮوه ﺻﻨﻌﺘﻲ درﭘﺎد ﺗﺒﺮﻳﺰ، فولاد شاهین بناب و رئیس هیئت مدیره شرکت آتا ایرلاین که با وثیقه 500 میلیارد تومانی همینک آزاد است، با حضور بهبهانی وزیر سابق راه و ترابری و با همکاری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز آیت الله مجتهد شبستری، آتاایرلاین نخستین شرکت هواپیمایی شمالغرب کشور را راه اندازی کرد. بهبهانی وزیر سابق راه در افتتاح آتاایرلاین گفته بود، نمی خواستیم شرکت آتاایرلاین را به زنوزی بدهیم، ولی با اصرار و وساطت آیت الله مجتهد شبستری اینکار انجام پذیرفت. زنوزی در اولین سفر این شرکت هواپیمایی به رسم تشکر از اربابان دولت نهم، و با یک هواپیمای اختصاصی، بیگی استاندار آذربایجان و شبستری امام جمعه شهر تبریز، به اتفاق 30 تن از مدیران عالیرتبه استان آذربایجان شرقی را برای زیارت به مشهد برد”.