عربستن سعودی و ایران: رقابت دو مستبد

نویسنده

» تحلیل هادسن نیویورک

علی رغم اختلافات آشکار و اعلامیه های عمومی، دولت های استبدادی  ایران و عربستان اهداف مشترکی را دنبال می کنند و آن جلوگیری از پا گرفتن دموکراسی در کشورهای عربی و مسلمان است.

هدف آنها جلوگیری قاطع از نفوذ دموکراسی غربی بخصوص آمریکا، در منطقه است. آنها دموکراسی را سلاحی مرگبار برای حکومت های سرکوبگر خود می بینند.

سعودی ها و ایرانی ها بر سر غلبه بر روح و ذهن مسلمانان منطقه و مردم خود رقابت دارند و هر کاری انجام می دهند تا در جلوه دادن خود به عنوان حامی اسلام و دنیای مسلمان از یکدیگر سبقت بگیرند.

عربستان سعودی ایران را به کوشش برای الحاق کشورهای کوچک عرب خلیج فارس، کشاندن عراق به سمت خود، و نزدیکی به متحدین سعودی ها در لبنان، غزه، یمن و افغانستان متهم می کند.

روحانیون ایران پادشاهان سعودی را  عامیلن اسرائیل و آمریکا می نامند و آنها را به همدستی با آمریکا علیه فلسطینی ها و منافع مسلمانان متهم می کنند.

احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در راه بازگشت از اجلاس سازمان ملل به دو کشور عرب سنی سفر کرد: موریتانی و سودان. او در حالیکه در کنار حسن البشیر، رئیس جمهور جلاد سودان ایستاده بود گفت که در برابر تحریم های آمریکا مقاومت می کند.

بشیر ضمن ابراز دوستی با ایران اظهار امیدواری کرد که همکاری های نزدیک تری با ایران داشته باشد. بشیر از برنامه هسته ای ایران هم حمایت کرده است. ایران هم گفته حاضر است در انتقال فن آوری در بخش تولید و مهندسی به سودان کمک کند. ایران در حال حاضر بیش از 200 میلیون دلار در سودان سرمایه گذاری کرده است.

سعودی ها نفوذ ایران در میان مسلمانان سنی را تهدیدی علیه برنامه خاورمیانه بزرگ می بینند. سعودی ها هراسان از بهار عربی و رشد نفوذ ایران، به سایر پادشاهی های عربی متوسل شدند و به دنبال تقویت ارتباط خود با کشورهای ترکیه و پاکستان، دو کشور مسلمان هسته ای، بر آمده اند.

این حرکات آشکار سعودی ها و ایرانی ها انگیزه ها واهداف مشترک آنها را نفی نمی کند. آنها در نشست سازمان همکاری های اسلامی و سازمان اوپک در کنار بکدیگر قرار دارند و به تبادلات تجاری، هنری و فرهنگی ادامه می دهند.

با توجه به میزان عدم محبوبیت هر دو رژیم در داخل کشور و ترس از حرکات آزادیخواهانه، روحانیون سعودی و ایران باید هر چه بیشتر دشمن خارجی برای خود بتراشند. بنابراین دو طرف نیاز دارند یکدیگر را متهم کنند تا بر رفتار داخلی خود سرپوش بگذارند و مشروعیت منطقه ای خود را تقویت کنند.

سفر احمدی نژاد به موریتانی و سودان و حمایت حسن البشیر، رئیس جمهور سودان از برنامه هسته ای ایران با این هدف صورت می گیرد که به پادشاهان سعودی نشان دهد که ایران می تواند در میان اعراب برای خود متحدینی علیه پادشاهی سعودی دست و پا کند.

حال چه بر اثر تصادف یا با برنامه ای طراحی شده، خصومت ایران و عربستان سعودی، باعث  آلوده شدن رفتار اعراب و مسلمانان  علیه دموکراسی غربی و نفوذ آن در کشورها و جوامع عربی و مسلمان شده است. با توجه به نزدیکی ایرانی ها و سعودی ها در اوپک و سایر زمینه ها، شاید این موضوع  چندان هم تصادفی نباشد.

 منبع: هادسن نیویورک - 11 اکتبر- 2011