دولتی‌ها با ثروت نجومی، درباره فساد حرف می‌زنند

نویسنده
حسین محمدی

» عضو هیات رئیسه مجلس:

به فاصله چند روز پس از اعلام برداشت‌های دولت روحانی از صندوق توسعه ملی، یک عضو هیات رییسه مجلس سخنان برخی مسوولان دولتی درباره مبارزه با فساد اقتصادی را “مسخره” توصیف کرد.  

محمد دهقان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، سخنان مسوولان دولت روحانی برای مبارزه با فساد اقتصادی را با هدف “فرار به جلو و به در کردن رقبای سیاسی” دانست و گفت: “کسی که فقط با داشتن شغل دولتی ثروت صدها میلیارد تومانی به دست آورده حتما در زمانی که در قدرت حضور داشته وارد زد و بندهای فسادآلود اقتصادی شده است”.  

سخنان دهقان و متهم شدن برخی مسوولان دولتی از سوی او به فساد اقتصادی، چند روز پس از سخنان یک نماینده مجلس بیان می‌شود که خبر از برداشت ۱۸ میلیارد دلاری دولت روحانی از صندوق توسعه ملی داده بود. برداشتی که ۸ میلیارد دلار آن بدون مجوز بوده.  

دهقان اضافه کرده: “با دستمال تمیز می توان شیشه کثیف را پاک کرد. آقایانی که در مبارزه با فساد اظهارنظر می کنند باید میزان دقیق ثروت خود را اعلام کرده و شفاف بگویند که این ثروت را از کجا آورده اند. در دولت جدید مسئولانی بر سر کار آمده اند که علی رغم ثروت های نجومی خود در مورد فساد حرف می زنند”.  

اشاره وی به سخنان مسوولان مختلف دولتی است که در یک سال و نیم گذشته بارها به فساد اقتصادی در دولت محمود احمدی‌نژاد اشاره کرده و یکی از هدف‌های خود را مبارزه با این فساد معرفی کرده بودند.  

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، با اشاره به اینکه در دوران ریاست‌جمهوری هشت ساله محمود احمدی‌نژاد، بیشترین شعارها درباره مبارزه با فساد و پاک‌ترین دولت سر داده شده بود، گفت که “بیشترین فساد‌ها و بزرگ‌ترین فسادهای قرن” در همین دولت رخ داد.  

یک روز پیش از سخنان جهانگیری نیز ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی که وابسته به دولت است، با اشاره به پرونده محمدرضا رحیمی، نوشته بود: “آلوده بودن معاون اول دولت پیشین به فساد اقتصادی تنها گوشه‌ای از پرونده قطور آن دولت در تخلف و سرپیچی از قانون بود؛ دولتی که رییس آن مدعی بود که پاک‌ترین دولت تاریخ ایران است”.  

محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی‌نژاد، ماه گذشته به تحمل ۵ سال و ۹۱ روز حبس، ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و پرداخت یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. این حکم توسط شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور صادر شده بود.  

چند روز پیش نیز محمد اشرفی اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌ جمهوری، در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که “پول‌های کثیف فقط و فقط مربوط به دولت نهم و دهم بوده و ما هرچه می‌کشیم از دولت احمدی‌نژاد است چرا که قبل از دولت محمود احمدی‌نژاد اصلا این مسایل مطرح نبود”، گفته بود: “دولت محمود احمدی‌نژاد آلوده‌ترین دولت تاریخ بعد از انقلاب است”.  وی همچنین اضافه کرده بود که “حالا نوبت ماست که بگم‌، بگم‌ها را شروع کنیم”، گرچه این افشاگری‌ها را به سال آینده موکول کرد: “در اسفندماه سال آینده انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد بنابراین اگر آقایان بخواهند این طرف سال افشاگری کنند ممکن است مطالب کهنه شود… دولت می‌خواهد دیرتر معرفی کند تا مردم حضور ذهن داشته باشند و بدانند چه کسانی این کارها را انجام داده‌اند”.