همکاری با حراست؛ شرط ادامه تحصیل

نویسنده
حسین محمدی

» مخالفت رهبری با آزادی دانشجویان

در حالی که فشارها بر دانشجویان زندانی هم‌چنان ادامه دارد و در برخی دانشگاهها ادامه تحصیل را منوط به همکاری با حراست دانشگاه کرده اند؛ عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در سخنانی که در “خبرگزاری فارس” انعکاس یافته است، فاش کرد که آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه ۲۶ خرداد سال گذشته با درخواست “آزادی دانشجویان زندانی” که از سوی همسر مهدی کروبی عنوان شد “قاطعانه” مخالفت کرده.

این جلسه برای بررسی نتیجه انتخابات و بحث “تقلب” با حضور نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برگزار شده بود.

کدخدایی افزوده  آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این درخواست گفته است: “من از شما تعجب می‌کنم که چنین حرفی را می‌زنید اگر کسی مقصر و متخلف است باید با او برخورد شود و اگر کسی مقصر نبوده است طبعا آزاد خواهد شد.”

به گزارش خبرگزاری فارس، رهبر جمهوری اسلامی خطاب به فاطمه کروبی گفته است: “اینکه از ما می‌خواهید چون یک شخص دانشجو است پس از تخلفش صرف‌نظر کنیم، جای تعجب دارد.”

سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات آیت الله خامنه ای را نشان دهنده “قاطعیت” وی در اجرای قانون می‌داند.

 

شرط ادامه تحصیل

آن‌گونه که برخی منابع دانشجویی در دانشگاه گیلان به “روز” گفته‌اند، در روزهای اخیر  نیروهای حراست این دانشگاه، نیروهای فعال دانشجویی این دانشگاه را به کمیته انضباطی احضار و به آن‌ها اعلام کرده‌اند تنها در صورتی می‌توانند در امتحانات پایان ترم شرکت کنند که با حراست دانشگاه همکاری کنند.

این دانشجویان به “روز” گفته‌اند مسوولان حراست دانشگاه صراحتا روشن کرده اند تنها در صورتی می‌توانند در امتحانات شرکت کنند که درباره فعالیت‌های دیگر دانشجویان فعال به آن‌ها گزارش‌های هفتگی بدهند.

نیروهای حراست این دانشجویان را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم همکاری، نه تنها قادر به شرکت در امتحانات نخواهد بود، بلکه در ترم‌های آینده نیز با مشکلات تحصیلی مواجه خواهند شد و  به دلایل آموزشی از دانشگاه اخراج خواهند شد.

 

انتقال توکلی و سیما به بند 350 اوین

مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی‌تکنیک به دلایل نامعلومی از  اندرزگاه هفت زندان اوین به بند ۳۵۰ اطاق ۲ منتقل شد. این درحالی است که ارتباطات تلفنی این بند به بهانه “تعمیرات ساختمانی” قطع شده است.

آن‌گونه که برادر مجید توکلی اعلام کرده هیچ‌گونه دلیل خاصی برای این مساله ذکر نشده و با توجه به عدم وجود امکانات بهداشتی مناسب در این بند، نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی این فعال دانشجویی، افزایش یافته است.

از سوی دیگر سلمان سیما فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و عضو سازمان دانش آموختگان ایران که روز 22 خرداد ماه برای دومین بار طی یکسال گذشته بازداشت شده بود، به بند عمومی 350 زندان اوین منتقل شد.

سلمان سیما که از اولین روز بازداشت مجدد اقدام به اعتصاب غذا کرده بود، پس از ملاقات با مادر خود و انتقال به بند عمومی، اعتصاب غذای خود را شکست.

 وی در پرونده جدیدی که در شعبه 5 بازپرسی دادسرای اوین برای وی گشوده شده به “شرکت در تجمعات غیرقانونی” متهم شده است.

گفتنی است سلمان سیما آذرماه گذشته بازداشت و به مدت 102 روز در بازداشت بود؛ در آن پرونده نهایتا قرار منع تعقیب برای وی صادر شد این درحالی است که وی در پرونده دیگری از سوی دادگاه بدوی به دلیل فعالیتهای دوره دانشجویی اش به شش سال حبس محکوم شده و بعد از اعتراض به این حکم، پرونده  به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

 

بازداشت در دانشگاه بوعلی

یونس سلیمانی، مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی “ایلدیریم” و فعال دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان پنجشنبه گذشته در منزل پدری اش در منطقه حسین آباد اردبیل بازداشت وبه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

ماموران اداره اطلاعات اردبیل بدون نشان دادن حکم قاضی، وارد منزل پدری سلیمانی شده و وی را بازداشت کرده اند. ماموران پس از بازداشت این فعال دانشجویی اقدام به تفتیش منزل نمودند و کیس کامپیوتر و کتاب های او را با خود بردند.

منابع نزدیک به خانواده این فعال دانشجویی از تماس تلفنی او با منزل در روز شنبه 29 خرداد ماه خبر می دهند. سلیمانی در این تماس تلفنی به خانواده خود گفته است که پس از یک روز بازداشت در ستاد خبری اداره اطلاعات اردبیل به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شده و قاضی پرونده قرار بازداشت دوماهه برای وی صادر کرده است.

خانواده سلیمانی به شدت نگران وضعیت سلامتی وی هستند و می گویند این فعال دانشجویی دچار بیماری هپاتیت است و مشکل کبدی دارد. به گفته آنها پزشکان در سال گذشته روده سلیمانی را عمل کرده اند و وی نیاز مداوم به دارو و مراقبت پزشکی دارد.

از سوی دیگر، درپی عدم موافقت قاضی شعبه 28 دادگاه انقلاب با مرخصی محسن عبدی، این فعال دانشجویی بار دیگر اوایل هفته جاری به زندان اوین منتقل شد.

محسن عبدی، فعال دانشجویی و دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بوعلی همدان، روز عاشورا توسط نیروهای لباس شخصی در تهران دستگیر شد و تا اواسط خرداد ماه در بازداشتگاه اوین در بازداشت به سر برد.

وی در اواسط خرداد ماه برای مدت چند روز به مرخصی آمدکه با اتمام این فرصت و عدم تمدید آن توسط قاضی شعبه 28 دادگاه انقلاب به زندان اوین بازگردانیده شد.

قابل ذکر است که این فعال دانشجویی از سوی دادگاه بدوی به دو سال حبس تعزیری محکوم و پرونده وی به دادگاه تجدید نظر شعبه 54 انقلاب ارسال شده است.

 

فشار مضاعف در دانشگاه کرمانشاه

نهادهای امنیتی در آستانه امتحانات پایان ترم به صورت سازمان یافته اقدام به احضار و تهدید مضاعف دانشجویان فعال دانشگاه کرمانشاه کرده اند.

به گزارش دانشجونیوز، در دو هفته ی اخیر نهادهای امنیتی چون وزارت اطلاعات، بسیج، حراست دانشگاه و کمیته انضباطی دانشگاه ها با احضار دانشجویان فعال عنوان کرده اند که آنها حق شرکت در امتحانات پایان ترم  را ندارند، اما تاکنون خبری درمورد عملی شدن این تهدیدها مخابره نشده است.

همچنین نهادهای خارج از دانشگاه، چون بسیج و دفاتر وزارت اطلاعات در آستانه ی امتحانات دور جدیدی از تهدید و احضار فعالین دانشجویی را آغاز کرده اند. در این سری از احضارها دانشجویان به مدت چند روز پیاپی مورد بازجویی و تهدید قرار می گیرند و ضمن طرح ادعای صدور حکم بازداشت احضار شدگان، آنها را به همکاری یا سکوت دربرابر این احضارها وا می دارند.

پیش از این جمعی از فعالین سیاسی و دانشجویی شهر کرمانشاه با نوشتن نامه هایی به نمایندگان مجلس و مسئولین شهر کرمانشاه این اقدامات فراقانونی برخی نهادهای امنیتی و نظامی را گوشزد کرده بودند.