بازداشت های بیشتر، فشار بربازاریان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تشدید برخوردها در کردستان

همزمان با افزایش روند بازداشت و احضار فعالان سیاسی و مدنی در تهران و دیگر شهرهای کشور، شماری از فعالان کُرد نیز از سوی نیروهای امنیتی احضار، بازداشت و راهی  زندان شدند. نزدیکان مختار هوشمند، فعال کرد هم در مصاحبه با روز از تمدید قرار بازداشت وی خبر داده اند. این درحالی است که بعد  از گذشت نزدیک به 2 ماه از اعتصاب عمومی مردم کردستان، کماکان کسبه و بازاریان احضار و تهدید می شوند و خانواده اعدام شدگان 19 اردیبهشت ماه نیز همچنان از محل دفن عزیزانشان بی خبرند.


10 تمدید قرار بازداشت

قرار بازداشت مختار هوشمند، فعال هنری و مسئول انجمن هنرهای تجسمی مریوان، پس از سپری کردن نزدیک به یک ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج، به مدت 10 روز دیگر تمدید شد.

یکی از نزدیکان آقای هوشمند با اعلام این خبر به روز می گوید: “با وجود نگهداری غیرقانونی مختار هوشمند به مدت یک ماه، مسولان قضایی اعلام کرده اند قرار بازداشت وی به مدت 10 روزدیگر تمدید شده است.”

وی همچنین خبر داد که در طول یک ماه گذشته، خانواده هوشمند از هرگونه تماس تلفنی با وی محروم بوده و از انجام هر گونه مصاحبه با رسانه ها منع شده اند.

نیروهای امنیتی در همان روز بازداشت مختار هوشمند هم  به خانواده‌ این هنرمند گفته بودند از اعلام خبر دستگیری و مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کنند.

این فرد نزدیک به خانواده هوشمند در مورد سیر قانونی پرونده و اتخاذ وکیل می گوید: “رایزنی هایی جهت اتخاذ وکیل برای پرونده مختار هوشمند صورت گرفته است و احتمالا وکیل وی در روزهای آینده به طور قانونی فعالیتهای خود را بر روی پرونده شروع خواهد کرد.”

مختار هوشمند، نقاش، فعال فرهنگی، مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهر مریوان و دبیر اجرایی جشنواره سالانه طراحی مناطق کردنشین است که در سالهای گذشته نمایشگاه های متعددی در زمینه هنرهای تجسمی در مریوان و دیگر شهرهای کردستان برپا کرده بود.

 

بازداشت شهروندان در مهاباد

از سوی دیگر به گزارش برخی از منابع خبری موج جدیدی از بازداشت شهروندان کرد در شهر مهاباد شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری کردستان، طی چند روز اخیر اداره اطلاعات مهاباد چند شهروند کرد از جمله مهندس ابراهیم‏زاده، کارشناس کشت و صنعت مهاباد، کاوه سالک و ریبین نبردی را بازداشت کرده اند.

این منبع خبری با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی در جریان دستگیری مهندس ابراهیم زاده، اقدام به تفتیش و مصادره کامپیوتر و برخی از وسایل های شخصی دیگر  کرده و اتهام  او را فعالیت سیاسی علیه نظام اعلام کرده اند.

همزمان آژانس خبری مکریان هم از بازداشت یکی از بازاریان مهابادی به نام حسین نوجوان توسط  نیروهای امنیتی خبر داده؛ از اتهام و محل نگهداری این شهروند هیچ اطلاعی در دست نیست.
همچنین براساس گزارشهای رسیده به آژانس خبری موکریان روز گذشته سه شهروند اهل مهاباد به نام های کاک الله افشاری، ملک شریفی و بیانه افشاری از سوی یکی از نهادهای امنیتی احضار شده اند.
گفنه می شود دلیل این احضارها، سفر به کردستان عراق و مصاحبه و گفتگو با رسانه های کردی بوده است.

آنسوتر نیز کردستان میدیا، از بازداشت یک فعال دیگر کرد به اسم حامد براتی، اهل منطقه “مه‌رخوزو” از توابع سقز، از سوی نیروهای امنیتی و انتقال او به مکان نامعلومی خبر داد.  حامد براتی پیش تر نیز به اتهام ارتباط با احزاب اپوزیسیون کرد 4 سال در زندان به سر برده بود.

 

فشار بر کسبه پس از گذشت 2 ماه از اعتصاب

بعد از گذشت نزدیک به دوماه از اعتصاب عمومی مردم کردستان، فشار دستگاه های امنیتی بر کسبه و بازاریان کردستان به بعلتشرکت در اعتصاب عمومی روز 23 اردیبهشت ماه همچنان ادامه دارد.

پایانه خبری “کردییش پرسپکتیو” در گزارش هفتگی خود از نقض حقوق بشر کردستان در همین راستا اعلام کرده است که اداره اماکن نیروی انتظامی شهرستان سنندج، یکی از کسبه این شهر به نام “اشرف علی کرمی” را تحت فشار قرار داده تا مغازه خود را تخلیه نماید. نامبرده در روزهای اولیه پس از اعتصاب عمومی کردستان بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود.
همزمان، مغازه‌ لوازم خانگی “یدالله مرادیان” واقع در خیابان سیروس و همچنین بنگاه معاملات املاک شخصی به اسم “امین ظاهری” واقع در سه راه شاهپور شهر سنندج از سوی اداره اماکن پلمپ گردید.

در ادامه این وضعیت، مغازه قنادی “پیمان جوانمردان” واقع در خیابان فرودسی سنندج که پس از اعتصاب عمومی پلمپ شده بود روز دوشنبه 24 خردادماه بازگشایی گردید، اما خود وی در ساعت 7 همان روز بازداشت شد.

بر پایه همین گزارش در شهرستان کامیاران نیز ماموران اداره اماکن برای چندمین بار متوالی به مغازه‌ یک فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به نام “فرهاد ابراهیمی” حمله کرده و ضمن توقیف اجناس وی، از او خواسته اندخود را به اماکن این شهر معرفی نماید.

 

بلاتکلیفی خانواده اعدام شدگان 19 اردیبهشت

علیرغم گذشت چهل روز از اعدام فرزاد کمانگر و چهار زندانی سیاسی دیگر، محل دفن پیکر جانباختگان تاکنون به اطلاع خانواده آنها نرسیده و گزارش هایی مبنی بر اعمال فشارهای مضاعف از سوی نیروهای امنیتی بر آنها درروزهای پس از چهلم اعدام این افراد در برخی از خبرگزاری ها منتشر شده است.

برخی از منابع خبری کردستان اعلام کرده اند که اداره اطلاعات شهرستان سنندج و کامیاران با احضار مکرر خانواده‌های این اعدام شدگان، هشدارهایی در خصوص انجام هرگونه مصاحبه‌ با رسانه‌های خارج از کشور به آنها داده است.

خانواده اعدام شدگان اردیبهشت ماه در آستانه چهلم شهدا در مصاحبه با روز  از مردم کردستان خواسته بودند به احترام شهدا در چهلمین روز جانباختن عزیزانشان به مدت 5 دقیقه چراغ منازل خود را خاموش کنند. خواسته ای که با استقبال مردم کردستان روبروشد.