مسئول تعطیلی زودهنگام دانشگاه ها کیست؟

نویسنده
فیروزه متین

» ابلاغیه امنیتی به علت نگرانی انتخاباتی

در حالی که نگرانی های حکومت از بروز آنچه که “فتنه بزرگ انتخاباتی” نام گرفته رو به افزایش است، بحث تعطیلی زودهنگام مدارس و دانشگاه ها ،انتقاداتی را برانگیخته است. منتقدان معتقدند تعطیلی زودهنگام دانشگاه ها نه تنها طرحی امنیتی برای کنترل فضای سیاسی در آستانه انتخابات است، بلکه موجب افت تحصیلی دانشجویان می شود.

در این شرایط ، روز گذشته معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات، هر گونه درخواست برای تغییر در برنامه امتحانات دانشگاه ها را تکذیب کرده و وزارت علوم را منشا این تصمیم دانسته است.

در مقابل، وزارت علوم هم که بخشنامه اش به دانشگاه ها موجب شده تا تمامی امتحانات به قبل از ۱۵ خرداد موکول شود، این دستور را بر اساس خواست خود دانشجویان دانسته است.

 پس از آنکه بخشنامه وزارت علوم، آنهم بدون آنکه چندان مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد، به تمامی دانشگاه های کشور ابلاع و موجب شد که برنامه های آموزشی بر اساس تمام شدن ترم حداکثر تا ۱۵ خرداد تغییرکند، برخی از دانشجویان نسبت به این تصمیم اعتراض کردند؛ اعتراض هایی که این روزها شدت یافته و واکنش نهادهای مربوطه را در پی داشته است.

به گزارش مهر، حسین نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم در اینباره گفته است: “آنچه معاونت آموزشی وزارت علوم در خصوص زمان برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال جاری تحصیلی ابلاغ کرد بر اساس درخواستهای دانشجویان برای شرکت در فرایند انتخابات با فراغ بال بود. وزارت علوم هیچ کاری با تقویم دانشگاهها ندارد و فقط اعلام کرد در این ایام فرجه امتحانی در نظر گرفته نشود”.

 او افزوده: “هیچ دلیلی که منجر به افت کیفیت آموزشی در این ایام شود مورد پذیرش قرار نمی گیرد. دانشگاههایی که ترم تابستانی دارند باید تقویم آموزشی را رعایت کنند و ممکن است نیاز به برگزاری کلاسهای جبرانی هم احساس شود”.

وی درباره الزام دانشگاهها به تعطیلی یا ادامه فعالیت تا روزهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم گفته:” من نمی دانم دانشگاهها تعطیل می کنند یا نه؛ به عنوان مثال برخی دانشگاههای جنوب کشور به علت گرمی هوا و به محض پایان امتحانات در ۲۰ خرداد به فعالیت ادامه نمی دهند بنابراین نمی توانم بگویم هیچ دانشگاهی تعطیل نیست. اختیار تعطیلی یا ادامه فعالیت دانشگاهها بر عهده رئیس و هیأت رئیسه است و برای هیچ کدام از این دانشگاه اصلاً نمی توان نسخه موردی نوشت”.

پیش از این، کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی نژاد گفته بود: “تمام دانشگاههای کشور بر اساس مصوبه ای که پایان سال ۹۱ به آنان ابلاغ شد امتحانات پایان ترم را برگزار می کنند. با بررسی هایی که صورت گرفت ودرخواست هایی که از سوی دانشجویان وجود داشت بهتر دیدیم در روزهای ۲۰ خرداد تا ۲ تیرماه هیچ امتحانی در دانشگاههای کشور برگزار نشود. دانشگاه که نمی تواند تریبون انتخاباتی باشد و دانشجویان مشتاق فعالیت در انتخابات هستند بنابراین برای بازتر شدن امکان فعالیت دانشجویان در روزهای نزدیک به انتخابات قرار شد امتحانات در زمان اعلام شده برگزار نشود‎. در این فاصله زمانی حتی اگر انتخابات به دور دوم هم کشیده شود دانشجویان باید فضا و زمانی برای فعالیت داشته باشند”.

 او افزوده بود: “ما درباره برگزاری زمان امتحانات هیچ برنامه ریزی با

دانشگاهها نداشته ایم و فقط زمانی عدم برگزاری امتحانات را اعلام کرده ایم. بعد از برگزاری امتحانات دانشگاهها در خصوص برگزاری ادامه امتحانات با توجه به تصمیم هیات رئیسه اقدام می کنند. برخی دانشگاهها در هفته های دوم شهریورماه و هفته دوم یا سوم بهمن ماه کلاس های درس را آغاز کردند بر این اساس اگر هر دانشگاهی تقویم آموزشی را رعایت کرده باشد ۱۶ کلاس را برگزار کرده است”.

در همین باره، ایسنا در گزارشی می نویسد: “بارزترین نکته‌ای که با وجود این تغییر و تحولات زمان امتحانات قابل تامل است، کوتاه شدن ترم تحصیلی دوم است، نیمسالی که قرار بود ۱۶ جلسه آموزشی داشته باشد، با بخشنامه وزارت علوم و فرجه‌های امتحانی و تعطیلات نوروزی به حدود ۱۲ جلسه کاهش می‌یابد، نکته‌ای که مسئولان دانشگاه‌ها باید برای آن فکری کنند و با برگزاری کلاس‌هایی جبرانی و فشرده خارج از برنامه‌های کلاسی، از افت کیفی ترم دوم دانشگاه‌ها که به قول وزیرعلوم ترمی دست و پا شکسته است، جلوگیری کنند. در این میان ضرورت برگزاری کلاس‌های جبرانی در دانشگاه‌های شهریه‌ای بیشتر احساس می‌شود”.

در این میان بسیاری، وزارت کشور را عامل برگزاری زودهنگام امتحانات می دانند. اما صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات در این باره به ایرنا می گوید: “ما در وزارت کشور هیچ‌گونه توصیه‌ای مبنی بر برگزاری زودهنگام امتحانات دانشگاه‌ها به خاطر بحث انتخابات به وزارت علوم نداشته‌ایم. درباره برخی اظهارنظر‌ها از سوی بعضی تشکل‌ها و دانشجویان مبنی بر اینکه نباید به خاطر انتخابات، امتحانات زودهنگام در دانشگاهها برگزار شود،باید عرض کنم که این موضوع به هیچ وجه به ستاد انتخابات کشور مربوط نمی‌شود. از سوی ما هیچ‌گونه اطلاعیه، توصیه و تقاضایی به وزارت علوم، دانشگاه آزاد و سایر مراکز در رابطه با تغییر در برنامه زمان‌بندی امتحانات به خاطر بحث انتخابات به عمل نیامده است”.

او گفته است: “چنین اقداماتی مربوط به تدابیر مدیریتی دانشگاه‌هاست و به وزارت علوم برمی‌گردد و ربطی به مقوله انتخابات ندارد”.

 گفتنی ست در حالیکه وزارت علوم و کشور از قبول مسئولیت در مورد محدودتر کردن فضای عمومی در آستانه انتخابات شانه خالی می کنند، برخی از منابع خبری، تصمیم به تعطیلی زودهنگام دانشگاه ها را مصوبه شورای عالی امنیت ملی می دانند. محدودیت ها در فضای دانشگاه در حالیست که پیش از سال جدید، وزارت علوم با انتشار بیانیه ای از روسای دانشگاه ها خواسته بود راهی برای “تخلیه هیجان دانشجویان” پیدا کنند.