نزدیکی اسرائیل و آذربایجان

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست

رئیس جمهور اسرائیل روز دوشنبه آذربایجان را به خاطر ایفای نقش کلیدی در مقابله با تاثیر ایران در خاورمیانه ستود. وزیر امور خارجه این کشور مسلمان، برای اولین بار به اسرائیل سفر کرده است.

سفر المار ممدیاروف وزیر امورخارجه آذربایجان هنگام افزایش تنش بین اسرائیل و ایران رخ داده است.

روز دوشنبه شیمون پرز به ممدیاروف گفت، اسرائیل آذربایجان را متحد مهمd محسوب می‌کند. وی به موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان اشاره کرد و موضع روشن این کشور علیه جنگ و تروریسم را ستود.

ممدیاروف گفت کشورش که بین روسیه و ایران واقع شده منطقه راحتی نیست و گسترش ارتباط با اسرائیل فرصت بزرگی است.

با اینکه حرفی در این مورد مطرح نشده، اما در صورت بروز جنگ علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، این کشور به دلیل مجاورت با ایران می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

روابط اسرائیل با آذربایجان از وقتی روابط این کشور با ترکیه همسایه دیگر ایران رو به تیرگی گذاشته گرم‌تر شده است.

این دیدار هنگام سفر چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل صورت گرفت. آمریکا قول داده نگذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اما با اسرائیل هم بر سر برخورد نظامی اختلاف دارد.

هیگل روز دوشنبه به همتای اسرائیلی خود گفت، آمریکا به حفظ و بهبود وضعیت نظامی اسرائیل متعهد است و اجازه خرید تسلیحات جدید را به این کشور می‌دهد. وی گفت آمریکا این را به عهده اسرائیل می‌گذارد که به ایران حمله کند یا نه.

آذربایجان، از جمهوری‌های نفت‌خیز شوروی سابق، با 9 میلیون نفر جمعیت روابط نزدیکی با آمریکا برقرار کرده و در برنامه ضدتروریسم غرب نقش مهمی ایفا می‌کند. این سیاست خارجی روابط با ایران را که جمعیت آذری زیادی در خود جای داده محدود می‌کند.

ایران آذربایجان را متهم کرده که به سازمان جاسوسی اسرائیل اجازه می‌دهد از خاک این کشور برای انجام عملیات علیه ایران استفاده کند و دانشمندان هسته‌ای تهران را هدف قرار دهد.

اسرائیل می‌گوید برنامه ایران برای هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها در آذربایجان را خنثی کرده‌است. مقامات آذری نقشه انفجار یک اتومبیل در نزدیکی سفارت اسرائیل در سال 2008 را خنثی کردند. یک سال قبل از آن 15 نفر به اتهام ارتباط با ایران و جاسوسی بازداشت شدند.

اسرائیل ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را تهدیدی علیه موجودیت خود می داند. اسرائیل دلایل نگرانی خود را ادبیات خصمانه ایران علیه این کشور، توانایی موشکی و حمایت از گروه‌های اسلام‌گرای خاورمیانه عنوان می‌کند.

منبع: واشنگتن پست، 22 آوریل 2013