هفتمین نمایشگاه انفرادی شهابالدین عادل با عنوان”قاب خیال” از جمعه گذشته در نگارخانه هفت ثمر گشایش یافته است. در این نمایشگاه 25 پرتره مفهومی با مضامین واقعی، فرا واقعی، شاعرانه، رویاگونه و یا فلسفی به نمایش گذاشته شده است. اما به نظر می آید هر پرتره موجود در گالری با مخاطب خود کامل می شود و تولید هر اثر بدون داشتن مخاطب و عدم شناخت نسبت به فرهنگ و اقلیم او معنایی نخواهد داشت.
عکاسی فرمولیته
عکاسی هنر و پدیده ای است که می آموزد، اطلاع رسانی می کند و به ثبت خاطرات می پردازد و به بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسان امروزی در آمده است. بدون شک هر عکس با هرگونه گرایش و کاربردی دارای یک سری ارزش های بصری است، برخی از آنها نکته هایی را در خود نهفته دارند که تنها می توان از طریق مکاشفه دست به رازگشایی شان زد و زوایای پنهان آن را نمودار ساخت. همه عکس ها با خود نشانه هایی دارند، حتی ضعیف ترین آنها که توسط عکاسان علاقمند و مبتدی تهیه شده اند. تحلیل و نقد عکس پیوند میان اثر، هنرمند و مخاطب را ایجاد می کند که موجب برخورداری بیشتر مخاطب از برخی اندیشه های ذهنی و پیچیدگی های موضوعی عکس ها می شود، لذا هر حرکتی در جهت درک، ارزشیابی و شناخت بیشتر مخاطب از یک اثر هنری مهم و دارای ارزش است.
عادل در ارائه تصاویر موجود درنمایشگاه خود وسواسی دلچسب را به خرج داده است. در این نمایشگاه، عکاس با شناخت ازمفاهیم ترکیبی و زیبایی شناسی مختص به تصویر و قاب، حالت های متفاوتی را از آثار خود انتقال می دهد که چشم را به خوبی نوازش می دهند.
این عکس ها به دلیل اینکه حداقل اطلاعاتی بصری را در خود دارند دارای اهمیت هستند. به نظر می آید هر پرتره موجود در گالری با مخاطب خود کامل می شود و تولید هر اثر بدون داشتن مخاطب و عدم شناخت نسبت به فرهنگ و اقلیم او معنایی نخواهد داشت.
درآثار عادل بهترین تفسیر و برداشت ها را خود تصویر می سازد و آنها بایستی خود سخن بگویند، لیکن بررسی و تحلیل جامع در معنی و محتوای عکس ها و همچنین بررسی ساختار زیبایی شناسی آنها می تواند درک و شناخت مخاطب را بیشتر کند. پرداختن به فضای درون عکس ها که مضامین واقعی، فرا واقعی، شاعرانه، رویاگونه و یا فلسفی دارند از مواردی است که عکاس در تجزیه عکس ها مورد توجه و قرارداده است.
درچاپ عکس ها هیچ فرمول و روش خاص و تعریف شده ای وجود ندارد و عکاس هر بار با خلاقیت های بصری سعی در بیان متفاوت تصاویر خود دارد. از آنجا که درک و دریافت محتوای عکس ها تابع دیدن، مطالعه، مکاشفه و تجربه است، یک تحلیلگر خود بایستی به دانش آن مجهز باشد. عادل، هم در فرم و هم در معنای عکس کاوش کرده و جنبه های گوناگون ساختاری و محتوای اثر را مورد کنکاش قرار داده است.
طبیعت موجود درتابلوهای عکاسی نمایشگاه آقای عادل ذکر این نکته را دارای اهمیت می کند که هر مخاطبی با توجه به سواد بصری، دانش و باور شخصی اش از لحن بیان و ساختار فرمی و محتوایی عکس ها می تواند برداشت خاص خودش را داشته باشد و طبیعی است که هرچه مخاطب دارای تجربه، اطلاعات و همچنین رابطه نزدیکی با عکاسی داشته باشد راحت تر می تواند با این عکس ها به عنوان یک شکل هنری ارتباط برقرار کند.
با توجه به اینکه برخی از عکس ها می توانند در برابر تنوع تفسیرها و تعبیرها قرار گیرند، عکاس می تواند با پرداختن به این بحث ها، فضایی قابل درک و علمی از این رسانه ایجاد کند که در کنار آن خلاقیت و استعدادهای نو نیز شناخته شوند.داشتن تجربه، شناخت و دامنه اطلاعات روش شناسی در این شیوه عکاسی در کنار تواناهائیهای تخصصی منجر به تهیه یک مجموعه در خورتوجه شده است.
این نمایشگاه تا روز چهارشنبه، 1 آبان، هر روز از ساعت 16 تا 20 آماده بازدید علاقهمندان است. نگارخانه هفتثمر در خیابان شهید بهشتی، خیابان سرافراز، کوچه پنجم واقع شده است.