بلوف است پهپادی در کار نیست

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از ادعای ایران

سخنگوی ارتش آمریکا ادعای ایران مبنی بر اینکه هواپیمای بدون سرنشین این کشور که برای انجام ماموریت به خاورمیانه رفته و به دست ایران افتاده است را تکذیب کرد.

وی گفت که ایران در تلویزیون دولتی اعلام کرده است که این هواپیما وارد حریم هوایی خلیج فارس شده و به دست نیروهای ایرانی افتاده است.

فارس نیوز از قول فرمانده نیروی دریایی سپاه، علی فدوی، نوشت که نیروهای ایران هواپیمای “جاسوسی” آمریکا را که از ناو هواپیمابر آمریکا بلند شده بود، به زمین نشانده اند و این هواپیما به دست ایران افتاده است.

فدوی گفت: “یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع آوری اطلاعات در حال گشت زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد.”

شبکه تلویزیونی العالم دو فرمانده سپاه را در حال بررسی هواپیمای بدون سرنشین اسکن ایگل نشان داد. هنوز مشخص نیست که این همان هواپیمای مورد ادعای ایران است.

در این گزارش دو مرد به نقشه بزرگی از خلیج فارس اشاره می کنند و محل ورود هواپیمای بدون سرنشین را به حریم هوایی ایران نشان می دهند. روی نقشه این عبارت چاپ شده بود: “ما آمریکا را زیر پا می گذاریم”

ماه گذشته ایران اعلام کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر را به زمین نشانده است. پنتاگون اعلام کرد که دوبار به سمت این هواپیما شلیک شده است اما به آن اصابت نکرده است. این هواپیما برفراز آب های آزاد پرواز می کرد.

روز اول نوامبر، در خلیج فارس تبادل آتش صورت گرفت و منجربه تنش بیشتر بین ایران و آمریکا شد. ایران به دلیل برنامه های اتمی اش تحت تحریم های بین المللی قرار دارد. ایران تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را تکذیب می کند و اصرار دارد که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

در سال 2911 ایران اعلام کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی سیا را که از مرز های شرقی اش با پاکستان و افغانستان وارد حریم هوایی ایران شده بود، به زمین نشانده است. هواپیمای بدون سرنشین آر کیو-170 که یکی از مجهزترین هواپیماهای بدون سرنشین است، بدون اینکه آسیبی ببیند، به زمین نشانده شد. رهبر ایران گفت که ایران درحال گرفتن اطلاعات محرمانه این هواپیما است.

بعد از اینکه ایران خبر به زمین نشاندن این هواپیما را منتشر کرد، مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند که یکی از هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در حوالی مرز ایران و افغانستان ناپدید شده است و ماموریت داشته است تا سایت های اتمی ایران را تحت نظر داشته باشد. آمریکا خواستار بازگرداندن این هواپیما شد که ایران این تقاضا را رد کرد و درعوض عکسی را منتشر کرد که در آن مقامات ایران درحال بررسی هواپیما بودند.

آمریکا و متحدانش معتقدند که ایران تلاش می کند تا به سلاح اتمی دست پیدا کند. ایران این اتهامات را رد می کند و می گوید که تاسیسات اتمی اش برای تولید انرژی و درمان سرطان ساخته شده است.

فاکس نیوز، 4 دسامبر