تا انتخابات ۹۲؛ نجفی و قلبی که خوب نمی زند

آرش غفوری
آرش غفوری

طی هفته های گذشته ضمن بررسی طیف های سیاسی معطوف به انتخابات، برخی کاندیداهای منتسب به اصول گرایان –ـ فارغ از اینکه این انتساب تا چه حد نمایاست ـ– از قبیل آقایان سعید جلیلی، کامران باقری لنکرانی، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی و اسفندیار رحیم مشائی را بررسی کردم. همچنین به عنوان اولین اصلاح طلب به سراغ دکتر محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی رفتم که به نظر می رسد فارغ از انتساب یا عدم انتساب جناحی از جمله کاندیداهای با گرایش سیاسی اصلاح طلب در انتخابات آینده خواهد بود. هرچند اصلاح طلبان در کلام بزرگان خود و مهمترین آنها محمد خاتمی و اخیرا محمد موسوی خوئینی ها، هرگونه حضور یک نامزد اصلاح طلب را در شرایط فعلی برای انتخابات سال 92 رد کرده اما برخی دیگر مانند همین آقای عارف و یا محمدعلی نجفی، تلاش هایی را برای تست کردن امکان حضور در انتخابات آغاز نموده اند. در این هفته فعالیت های انتخاباتی محمدعلی نجفی، از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی ایران، رئیس برنامه و بودجه دولت اول خاتمی و عضو فعلی شورای شهر تهران را بررسی می کنم.

هفته گذشته خبری منتشر شد از ایست قلبی محمدعلی نجفی در دماوند و انتقال وی به بیمارستان شهید رجایی تهران که گویا با یک عمل جراحی هم همراه بوده است. برای یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری البته هیچ چیزی نمی تواند بدتر از این باشد که شرایط جسمانی وی، او را از حضور در انتخابات منع کند و به طور حتم اگر آقای نجفی قصد داشته باشد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده ثبت نام کند، بیماری قلبی او، یکی از سئوالات بیشماری است که باید در مورد آن پاسخگو باشد؛ اتفاقی که البته مسبوق به سابقه هم هست. در سال ۱۳۸۳ و هنگامی که محسن رضایی و علی لاریجانی هر دو برای انتخابات ریاست جمهوری نهم آماده می شدند، سایت بازتاب (که به علت فیلتر شدن امروز به نام تابناک فعالیت می کند) منتسب به محسن رضایی، خبری از بیماری قند خون علی لاریجانی منتشر کرد و از بستری شدن رئیس سابق سازمان صدا و سیما ( و رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی) در بیمارستان شهید لبافی نژاد خبر داد. در مورد لاریجانی و رقابت انتخاباتی اش در سال ۱۳۸۴، این مقاله را با عنوان علی لاریجانی، مردی که خواب همسرش تعبیر شد بخوانید.

نجفی البته تاکنون به صورت رسمی و به صراحت از کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر نداده است، اما حضور خبری او در مطبوعات و انتقادهایی که از دولت احمدی نژاد مطرح می کند به همراه تلاش گروهی از جوانان حامی وی برای مطرح کردن نام او به عنوان یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری امر پنهانی نیست. به همین دلیل هم هست که سایت مشرق –ـ متعلق به جریان تندروی اصول گرایان –ـ مصاحبه ای از نجفی با مجله اصلاح طلب آسمان و طرح بحث “دولت ملی” توسط او را به عنوان تلاش نجفی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 92 می نامد. تلاشی که با مطرح شدن خبری نجفی در صفحه فیس بوکی حامیان دکتر محمدعلی نجفی برجسته تر هم می شود. این صفحه که تا دو، سه ماه پیش خیلی به لحاظ تبلیغاتی فعال نبود، در روزهای اخیر شکل و شمایل به مراتب بهتری گرفته است. نجفی در این صفحه به عنوان مشهورترین عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نامیده و خبرهای مرتبط با او، برجسته می شود. این صفحه تقریبا حالت تعاملی هم دارد و در گفت و گوها و کامنت های پای مطالب می توان رد آنها را پیدا کرد. از جمله پست های این صفحه می توان به انتقادی از محمدباقر قالیباف شهردار تهران ـ– و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده ـ– اشاره کرد که مجموعه تحت مدیریت وی، اجازه برگزاری همایش تقدیر از اهالی موسیقی و محمدرضا شجریان را که در اطلاعیه آن صدای فتنه نامیده شده، نداده است. در این پست قالیباف به این صورت مورد خطاب قرار گرفته است:

“استاد محمدرضا شجریان، نیازی به تجلیل ندارد. نام او بر دل های مردم دردآشنای ایران نقش بسته. آقای قالیباف اینگونه خود را از اصحاب فرهنگ می دانید…”

اهمیت این خبر در این است که اگر قرار باشد نجفی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، یکی از رقبای وی محمدباقر قالیباف است.

این صفحه در عین حالاین مقاله را در مورد بررسی صفحه فیس بوکی نجفی بخوانید؛ اما همانطور که گفتم، صفحه فیس بوکی حامیان نجفی نسبت به قبل به مراتب بهتر است، هرچند در ارتباط با مخاطب هنوز مشکل دارد. تعداد کسانی که این صفحه را “لایک” کرده اند تاکنون تنها 197 نفر است که رقم خوبی نیست. آخرین خبر تبلیغاتی این صفحه هم در مورد طرح جدید پوستر انتخاباتی محمدعلی نجفی است که به نظر من برای شروع کار تبلیغاتی خوب است. این پوستر واجد حرکت است (خنده و نحوه قرار گرفتن دست ها) اما ترکیب سیاه پشت آن برای یک پوستر تبلیغاتی، بیشتر آن را به یک پوستر هنری برای مراسمی مانند گرامیداشت یک شخصیت معروف تبدیل کرده است.

برخلاف افرادی مانند جلیلی، قالیباف و رضایی، غیر از همین یک صفحه فیس بوکی، محمدعلی نجفی در فضای مجازی حضور برجسته دیگری ندارد. نه وب سایت خبری، نه وبلاگ های حامی و نه حتی سایت شخصی که خبرهای انتخاباتی او را پوشش دهد. به نظر می رسد اگرچه آقای نجفی، تلاش هایی برای کاندیداتوری دارد اما این امر منوط به حوادث و اتفاقاتی است که درون جبهه اصلاح طلبان در ماه های آتی به وقوع خواهد پیوست. ضمن آنکه محمدعلی نجفی به عنوان یک عضو شورای شهر تهران، نیم نگاهی هم به عضویت دوباره در شورای شهر تهران دارد که حساسیت اصلاح طلبان برای حضور در آن به اندازه حساسیت آنها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیست.

از این هفته، ضمن بررسی کاندیداها، خبرهای مهم مربوط به انتخابات در هفته گذشته را هم به صورت تیتروار بررسی می کنم. طی هفته های آینده البته هرکدام از این خبرها بر اساس استراتژی های تبلیغاتی کاندیداها مورد بحث قرار خواهند گرفت.

 

مشایی آمد

احمدی نژاد، حسن موسوی را به عنوان رئیس دفتر جدید خودش منصوب کرد و طی حکم ستایش گرایانه ای از مشائی خواست تا ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد را برای بررسی مدیریت مشترک جهانی برعهده بگیرد. از این تغییر و تحول به عنوان آماده شدن مشائی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده یاد می شود. تحلیل امیر محبیان را بخوانید.

 

تاج زاده: از موسوی خوئینی ها حمایت کنیم

مصطفی تاج زاده، از زندان اوین اصلاح طلبان را مخاطب قرار داد و از آنها خواست تا از صحبت های انتخاباتی موسوی خوئینی ها حمایت کنند. موسوی خوئینی ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز گفته بود که اصلاح طلبان لزومی برای شرکت در انتخاباتی که شرط آن اعلام برائت از موسوی و کروبی است ندارند.

 

هلوی احمدی نژاد کاندیدا می شود یا نه؟

باقری لنکرانی عضو جبهه پایداری و از کاندیداهای احتمالی این تشکل تندروی اصول گرا که زمانی توسط محمود احمدی نژاد به “هلو” تعبیر شده بود، در مصاحبه با مشرق از عدم علاقه خود برای نامزدی در انتخابات گفت اما ادامه داد که اگر به او تکلیف شود، ممکن است به حجت شرعی برسد. او به صورت واضح نگفت که کاندیدا می شود یا نه. البته سایت مشرق مصاحبه ای هم در تیرماه با لنکرانی داشت و در آن جا از قول او نوشت که کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد. این مصاحبه با واکنش سایت رجانیوز، ارگان جبهه پایداری رو به رو گردید که عنوان این مصاحبه در عدم کاندیداتوری باقری لنکرانی را غیر واقعی اعلام کرد (در اینجا از داستان این مجادله و اعلام تلویحی احتمال کاندیداتوری باقری لنکرانی توسط جبهه پایداری نوشته ام). در این مصاحبه باقری لنکرانی حاضر نشد به سئوال پرسشگر در مورد اینکه احمدی نژاد را شبیه چه میوه ای می بیند پاسخ دهد.

 

دیدار قالیباف با فتنه گران

این خبر سایت رجانیور را هم بخوانید که در مورد دیدار قالیباف با خاتمی، حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی منتشر شده است. روابط عمومی شهرداری خبر را تکذیب کرد، اما رجانیوز با اصرار بر درستی خبر، تکذیب روابط عمومی را به عدم اطلاع از برنامه های آقای شهردار نسبت داد.

 

احمدی نژاد: قانون که تصویب می کنید، اسم رئیس جمهور را هم بنویسید

احمدی نژاد در همایش قوه مجریه ضمن انتقاد از طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، آن را مخالف قانون اساسی دانست و تلویحن مجلس را متهم کرد که این قانون را برای یک نفر نوشته است. احمدی نژاد گفت: “برخی دوستان شوخی می‌کردند و می‌گفتند که در طرح، اسم فردی که می‌خواهند رئیس‌جمهور شود را بگذارند.” به نظر می رسد منظور احمدی نژاد از آن یک نفر علی لاریجانی است.

 

پورمحمدی: من هم کاندیدا هستم

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه ای با مجله مثلث، از کاندیداتوری خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری خبر داد. او در مورد یکی از شرایط خود هم گفت که در بیشتر از دو قوه حضور داشته است. منظور پورمحمدی فعالیت وی در دفتر رهبری بود که به قول او “فرا قوه ای” است.