پهپاد چطور از ایران سر در آورد

نویسنده

» نگاه اشترن به سرنگونی هواپیمای بی سرنشین آمریکائی

ایران توانست پهپاد آمریکایی را منهدم کند و از آن به عنوان یک وسیله تبلیغاتی و مطرح کردن خود به عنوان قدرت منطقه ای بهره برد. ولی آیا حکومت دین سالار از این مسأله می تواند استفاده سیاسی نیز ببرد؟ بر سر پهپاد آمریکایی چه خواهد آمد؟

این سؤالات مدام مطرح است: پهپاد آمریکایی چگونه سر از ایران درآورد؟ هدف آن چه بود؟ و چگونه به دست جمهوری اسلامی افتاد؟ پاسخ های مختلفی نیز به این سؤالات داده شده. مقامات آمریکایی ادعا می کنند که این هواپیما را در غرب افغانستان ازدست داده اند. مقامات ایرانی اما ادعا می کنند که این هواپیما را در خاک خود منهدم کرده اند.

حتی دو تفسیر از این رویداد وجود دارد: ابتدا گفته شد که این هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده، سپس گفته شد که کنترل آن را ازطریق الکترونیکی به دست گرفته اند. به هرحال اکنون واقعیت این است که این پهپاد در دست جمهوری اسلامی است. این هواپیما که به خوبی آن را تمیز کرده بودند، با افتخار در تلویزیون ایران نمایش داده شد. البته قسمت تحتانی هواپیما در تصاویر مشخص نبود.

یک مسؤول نظامی خارجی در تهران گفت: “ما دقیقاً نمی دانیم از زمان پرواز این پهپاد تا ازدست دادن کنترل اش چه مدت گذشته است. گرچه مسأله انهدام محتمل به نظر نمی رسد، زیرا در تصاویر کاملاً سالم به نظر می رسید.” دولت جمهوری اسلامی ابتدا اعلام کرد که این هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده، ولی سپس اعلامیه خود را تغییر داد. امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در این خصوص گفت: “زمانی که این پهپاد به آسمان ایران وارد شد، بخش کامپیوتری ما توانست آن را در دام خود گرفتار سازد و درنهایت با کمترین خسارت آن را به دست آورد.”

 

این هواپیما چه چیزی را جاسوسی می کرد؟

اگر تفسیر آمریکایی ها را قبول کنیم، این هواپیما در نزدیکی مرز افغانستان سقوط کرده. بنابراین ایران تنها توانسته آن را پیدا کند. با توجه به گفته های دولت تهران، این پهپاد در نزدیکی شهر کاشمر در حدود ۲۰۰ کیلومتری مرز رؤیت شده. این بدین معنی است که سپاه پاسداران امکانات تکنولوژیکی لازم برای خنثی کردن پهپادهای “دشمن” را دارد.

این پهپاد دقیقاً چه چیزی را جاسوسی می کرد؟ در اینجا منظور تأسیسات هسته ای ایران است. ولی این تأسیسات در شرق ایران قرار ندارند و تماماً در مرکز و غرب ایران هستند. بنابراین این هواپیمای بدون سرنشین باید هزاران کیلومتر راه بپیماید تا به تأسیسات هسته ای ایران برسد که این نیز به واقع یک اقدام خطرناک است. ایالات متحده تصاویر ماهواره ای و مدارکی دراختیار دارد که به وسیله آنها آژانس اتمی را متقاعد کرد که جمهوری اسلامی درحال ساخت بمب می باشد.

ازنظر جمهوری اسلامی، انهدام این پهپاد یک “عنایت الهی” است. تلویزیون دولتی ادعا کرد که از لحاظ تکنولوژیکی آمریکا را شکست داده و اکنون نه تنها این پهپاد را دراختیار دارد، بلکه به اطلاعات محرمانه ای نیز دست یافته. سرتیپ حاجی زاده گفت: “متخصصان ما به خوبی واقف اند که این هواپیما چه اطلاعات تکنولوژیکی ذیقیمتی با خود دارد.”

 

سرنوشت این هواپیما چه خواهد شد؟

سرنوشت این هواپیما هر چه باشد برای آمریکایی ها بسیار ناخوشایند است. ولی اینکه آیا اطلاعات به دست آمده از آن برای تهران مفید است یا خیر، جای بحث دارد.

اکنون این سؤال مطرح می شود: چه بر سر این پهپاد خواهد آمد؟ یک تحلیلگر سیاسی در تهران می گوید: “از آنجا که با این هواپیما کار چندانی نمی توان انجام داد، عاقلانه ترین کار این است که این هواپیما در قالب یک معامله به دولت افغانستان مسترد شود.” این پهپاد همچنین در مذاکرات هسته ای می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه می گوید: “برای جمهوری اسلامی، تغییر رویکرد ایالات متحده در مذاکرات هسته ای بسیار مهم تر و باارزش تر از این هواپیما و اطلاعات موجود در آن است.”

منبع: اشترن، ۱۰ دسامبر