هواپیمای آمریکایی؛ پاداش عزاداری مردم

نویسنده
نازنین کامدار

» شکستی بدتر از شکست در جنگ سرد

رسانه ها و چهره های حکومتی در اختیارگرفتن هواپیمای بدون سرنشین اطلاعاتی آمریکا توسط سپاه پاسداران را از “شکست اطلاعاتی آمریکا در جنگ سرد” بدتر دانسته وتا آنجا پیش رفته اند که آن را “پاداش عزاداری های مردم” خوانده اند. در همین حال فرماندهان سپاه نیز با شرکت در کنفرانس های خبری، روایت گوناگونی از “شیوه های تسخیر هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا به دست جان بر کفان سپاه” ارائه می دهند و به نوشته یکی از کاربران سایت بالاترین “چیزی نمانده تا جشن ملی اعلام کنند”.

 خبرگزاری فارس، وابسته به منابع امنیتی ـ نظامی،که بیشترین حجم تولید گزارش درباره سقوط این هواپیما را بر عهده داشته،روز گذشته در گزارشی، این حادثه را قابل مقایسه با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی آمریکا در جنگ سرد دانست.

این خبرگزاری نوشت: “شکست آمریکا در از دست دادن پهپاد RQ 170 در آسمان ایران با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی این کشور از شوروی سابق در ماجرای هواپیمای جاسوسی «یو 2» قابل مقایسه است”.

فارس افزود: “مشابهت این شکست اطلاعاتی با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی آمریکا در جنگ سرد این است که برنامه‌ریزان نظامی آمریکا از هر دو به شدت شوکه شده‌اند. در سال 1960، هواپیمای فوق‌پیشرفته یو ۲ که با خیال راحت و به خیال اینکه کسی متوجه آن نیست بر فراز خاک شوروی مشغول جاسوسی بود، ناگهان توسط پدافند موشکی شوروی سرنگون شد. این اتفاق به یک بحران در روابط شوروی و آمریکا انجامید. این شکست در تاریخ شکست‌های اطلاعاتی ایالات متحده بی‌سابقه محسوب می‌شد تا آنکه با شکار پهپهاد توسط نیروهای سایبری کشورمان، شکست مزبور تحت‌الشعاع قرار گرفت”.

فارس در گزارش دیگری هم نوشت: “توانایی جمهوری اسلامی ایران در کشف و هدایت پیشرفته‌ترین پهپاد رادارگریز آمرکایی، محرمانه‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه هوایی آمریکا را با چالش مواجه کرد.این پروژه با هزینه‌ای در حدود 44 میلیارد دلار، به تنهایی لقب «گران‌ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی» را به خود اختصاص داده و امروز تنها 20 فروند از این هواپیما ساخته شده است”.

فارس در سومین گزارش خود در اینباره، دیروز به نقل از “تحلیلگران آمریکایی” نوشت:” این هواپیما هم‌اکنون جواهری برای ایران محسوب می‌شود که البته به چیزهایی که این هواپیما حمل می‌کرد نیز بستگی دارد اما یکی از سنسورهایی که این نوع هواپیما قبلاً حمل کرده بود، رادار «AESA» است، که این راداری بسیار پیشرفته است که این رادار یک سیستم بسیار پیشرفته است که حقیقتا یک عامل متفاوت و برجسته برای نسل آینده هواپیماهای ماست و البته نه فقط هواپیماهای بدون سرنشین، بلکه این رادار می‌تواند در هواپیماهای سرنشین دار اف 22 و اف 35 نیز مورد استفاده قرار گیرد. از دست دادن هواپیمای بدون سرنشین «آر کیو ۱۷۰» بزرگترین هدیه کریسمس به دشمنان ما در حداقل یک دهه گذشته به حساب می‌آید. اکنون دیگر همه از توانایی ما در زمینه هنر و توانایی جمع آوری اطلاعات آگاه خواهند شد”.

 در همین راستا کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه این هفته تهران نیز در سخنان خود، این حادثه را “پاداش عزاداری های مردم در عاشورای حسینی” دانست و آنطور که ایسنا گزارش داده، گفت: “آمریکایی‌ها هواپیمایی را با عنوان شکارچی نامرئی که فوق‌ پیشرفته و رادارگریز است، با انواع امکانات به آسمان ایران فرستاده بودند، اما خداوند پاداش عزاداری‌ها را به ما داد و فقدان سردار تهرانی‌مقدم که با شهادت ایشان سنگری خالی شد، را برای ما جبران کرد”.

صدیقی افزود: “این باز شکاری آمریکایی توسط شکارچی‌های ما شکار شد و این اتفاق در ایام محرم و در سرزمین طبس واقع شد که نوعی دلگرمی برای ملت به پا خاسته ماست”.

همزمان سردار سلامی، قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران نیز برای تشریح آنچه که “ویژگی های هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا” عنوان شده، در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرده و گفته است: “‌فاصله ما با آمریکا و رژیم صهیونیستی و دیگر کشورها اینقدر نیست که دستیابی به این پرونده یک آرزو برای ما بوده باشد. البته این یک پیروزی و موضوعی عادی برای ما به حساب می‌آید. اعتماد به نفس نیرومندی در حوزه فناوری نیروهای مسلح ما صورت گرفته و ثابت کردیم در فضای تحریم و انزوا قادر هستیم به فناوری‌های لازم در حوزه‌های دفاعی دست یابیم”.

روزنامه کیهان نیز سرمقاله روز گذشته خود با عنوان “ شکار کاشمر و دست های دیجیتال “را به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: “بلند پایگان سرویس جاسوسی سیا حالا حالا ها باید در خماری این سؤال غوطه ور بمانند که هواپیمای جاسوسی فوق مدرن «آرکیو- 170» آنها چگونه شکار «جنگال» ایران شد؟ شکار که نه، گویا این پهپاد رادار گریز و رام ناشدنی را «جلد» کرده و به زمین نشانده اند. اگر پدافند ایران، آرکیو170 آمریکایی - جانور قندهار- را منهدم کرده بود، آن قدر آزاردهنده نبود که الان هست. شوکی که به واسطه این ماجرا، عرض و طول ساختار اطلاعاتی و جنگ سایبری آمریکا را درنوردیده، غریب و کم سابقه است. جنگال (جنگ الکترونیک) ایران، هم توانسته ارتباط پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) را با پایگاه اصلی درافغانستان- شیندند- قطع کند، هم هدایت راداری آن را در اختیار بگیرد و هم ظاهراً سیستم خود انهدامی آن را از کار بیندازد. فناوران گمنام ایرانی پس از این با غنیمت خود چه خواهند کرد و چه رازها گشوده خواهدشد، مصیبت دیگری برای سازمان جاسوسی آمریکاست. اما مهم تر از خود هواپیما و اطلاعات مربوط به آن، همین فرآیند رخنه و نفوذ و اخلال در سیستم جنگی- جاسوسی سایبری آمریکاست که ابعادی کاملاً مبهم و ناپیدا دارد. اکنون نه ساختار سایبری سازمان سیا و نه پنتاگون و نه هیچ مرکز اطلاعاتی- نظامی آمریکا امنیت موهوم گذشته را ندارد. یعنی که جنگ پرهیاهوی سایبری- مجازی می تواند به مرز مغلوبه شدن و کمانه کردن نزدیک شده باشد”.

گفتنی است صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز طی روزهای گذشته چندین بار تصاویر هواپیمای جاسوسی آمریکا را به همراه سرود های حماسی و انقلابی پخش کرده است.