حکم منع تعقیب برای رادان

نویسنده

sardarradan.jpg

شکایت کیوان صمیمی مدیرمسوول نشریه توقیف شده نامه، از سردار رادان جانشین فرماندهی نیروی انتظامی و نیروهای تحت امر وی، با صدور قرار منع تعقیب از سوی قوه قضاییه روبه رو شد.

صمیمی در 23 خرداد سال جاری در یک تجمع دفاع از حقوق زنان، علاوه‌بر بازداشت موقت مورد ضرب و شتم تعدادی از افراد یک اکیپ نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گرفته بود. وی پس از آزادی و مراجعه به پزشکی قانونی از سردار “زحمتکش” و افراد اکیپ مربوطه و همچنین سردار رادان فرمانده وقت پلیس تهران به‌عنوان مسؤل نیروهای تحت امرش، شکایتی را تنظیم و به قوه قضاییه تسلیم کرد.

اما به تازگی، پس از حدود 6 ماه بررسی پرونده در یکی از شعب دادسرای کارکنان دولت، قرار منع تعقیب پرونده صادر شد.

گفتنی است در تجمع 23 خرداد مدافعان حقوق‌ زنان که به دستور مقامات امنیتی به تعطیلی کشیده شد، نسرین ستوده، ناهید میرحاج، آیدا سعادت، فریده غایب، ژیلا بنی‌یعقوب، جلوه جواهری، سارا لقمانی، نفیسه آزاد و عالیه مطلب‌زاده نیز موقتاً بازداشت گردیدند. سردار رادان در آن زمان مسؤولیت نیروی انتظامی تهران را برعهده داشت و مدتی است به جانشینی فرماندهی نیروی انتظامی کشور منصوب شده است.

صمیمیدر پی شکایت خود، در مصاحبه ای با روز، در مورد وقایع منجر به شکایت از فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران گفت: “من تازه به محل مراسم رسیده بودم ‏که مطلع شدم سخنرانی برگزار نمی‌شود و مأ‌مورین، ناهید میرحاج و آیدا سعادت را از بقیه جدا کرده و اجازه‌ی ‏برگشتشان را نمی‌دهند، این بود که با افراد امنیتی و انتظامی وارد گفت‌و‌گو شده و برای پایان یافتن مسأله خواهان ‏آزادی آن‌ها شدم ولیمن و تعدادی دیگر که در محل مانده بودیم با تهدید بعضی مأموران ‏که شما را هم می‌گیریم و جایی می‌بریم که… مواجه شدیم اما کماکان به قانونی بودن کارمان اصرار کردیم ‏و‌خواستیم که از بازداشت شدگان اطلاعات صحیحی به ما بدهند ولی به‌تدریج تهدیدها‌یشان پررنگ‌تر می‌شد و ‏توهین‌هایی، هم به ما و هم دختران جوان بازداشت شده‌مان شروع شد که با اعتراض جدی برخی حاضران مواجه ‏شد.”

وی افزود: “ در همین ضمن بود که یکی از مأموران مچ دست من را گرفت و به شدت پیچاند که با اعتراض شدید من ‏مواجه شد و خانم‌هایی هم که آن‌جا بودند به‌نحوه برخوردها اعتراض کردند. بعضی مأموران هم که شاید چون ‏نمی‌خواستند به زنان نزدیک شوند و یا به آن‌ها دست بزنند به‌طرف من هجوم آوردند و به ضرب و شتم پرداختند و ‏سپس بازداشتم کردند. لذا با توجه به توضیحی که دادم و از آن‌جا که مسؤولیت عملکرد نیروهای انتظامی و ‏عملیاتی موجود در صحنه و اشتباهات و خلاف‌های مکرر آنان، چه در ایجاد فضای رعب و وحشت و چه ‏توهین‌های بسیار، تهدیدهای پی‌درپی و ضرب و جرح علنی مدافعان حقوق زنان در معبر عمومی، مسقیماً متوجه ‏بالاترین مسؤول آن سازمان (فرمانده نیروی انتظامی تهران) است، در چارچوب قانون جمهوری اسلامی از ‏سردار رادان و بقیه افراد مرتبط، به قوه قضاییه شکایت کردم.”

در پی صدور حکم منع تعقیب برای رادان و زحمتکش، کیوان صمیمی دیروز لایحه اعتراضی خود به این حکم را تسلیم دادسرا کرد.