ادبیات وزیر اطلاعات اشغالگرایانه است

نویسنده
فیروزه متین

» واکنش جبهه پایداری به تغییر در فضای امنیتی

ادامه فضای امنیتی در ایران که برداشته شدن آن یکی از وعده های اصلی حسن روحانی در انتخابات بود، موجب شده تا عوامل دخیل در پروژه قتل های زنجیره ای از عدم توانایی دولت در تغییر کادرهای وزارت اطلاعات ابراز شادمانی کنند.

راه اندازی سایت های متعدد افراطی، ادامه بازداشت های غیرقانونی و عدم پاسخگویی حتی درباره محل نگهداری متهمان، جلوگیری از بازگشایی روزنامه ها و… نشانه هایی است که از ادامه فضای امنیتی در ایران حکایت دارد؛مطالباتی که باعث شده مطالبات از وزارت اطلاعات در بین نیروهای سیاسی افزایش یابد. شاید از همین رو باشد که برخی معتقدند سخنان اخیر حسینیان بی ارتباط با عزم وزارت اطلاعات برای خانه تکانی نباشد.

خانه تکانی ای که در سخنان سه روز قبل علی یونسی، مشاور ارشد حسن روحانی و وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی اینچنین به آن اشاره شده بود: “هنوز وضعیت گذشته به «تسخیر دولت جدید» درنیامده. این دوران، دوران گذار و فترت است”.

روح الله حسینیان، دوست و همکار سعید امامی و عضو کنونی جبهه پایداری، در واکنش به سخنان یونسی،از عدم توانایی دولت برای تسخیر وزارت اطلاعات خبر داده و به رجانیوز گفته است: “اظهارات یونسی درباره وزارت اطلاعات اِشغالگرایانه و تاسف‌برانگیز است. یونسی می‌داند که مبنای وزارت اطلاعات با اعتقاد به رهبری شکل گرفته و تسخیر کردنی نیست. ممکن است یک فردی در انتخابات به پیروزی برسید و تغییراتی انجام دهد اما این به معنی تسخیر نیست و نمی‌تواند باشد. برخی نظریات ریشه‌کنانه دارند و می‌خواهند ریشه‌کنی کنند. مجلس باید مراقب و هوشیار باشد و اجازه ندهد برخی که در فتنه نقش آفرین بودند سخنگو باشند. وزیر جدید اطلاعات را خود آقای رئیس‌جمهور انتخاب و به مجلس معرفی کرده است لذا استفاده از ادبیاتی چون هنوز به تسخیر در نیامده نشانگر قضایایی در پشت پرده است. برخی می‌خواهند برای تحمیل امیالشان از ادبیات خشن استفاده و دیگران را تسلیم خودشان کنند تا آنها مرعوب شوند. برخی می‌خواهند با توطئه‌افکنی علیه وزارت اطلاعات، نیروهای خودشان را وارد مجموعه کنند”.

وی افزوده: “آقای یونسی وزیر اطلاعات بوده و وزارت اطلاعات را درک کرده است و بهتر می‌داند که مبانی وزارت اطلاعات بر محور اعتقاد راسخ به مقام معظم رهبری شکل گرفته است و قطعا با حرف‌های غیرمعقول نمی‌‌توان وزارت اطلاعات را تسخیر کرد. اینکه به طور طبیعی برخی تغییرات انجام شود، بحث دیگری است اما ادبیاتی چون وزارت اطلاعات هنوز به تسخیر دولت درنیامده ادبیات اِشغالگرایانه است و نشان می‌دهد برخی اهداف خاصی را دنبال می‌کنند”.

 با وجود گذشت بیش از سه ماه از استقرار دولت جدید، وزارت اطلاعات کماکان توسط نیروهای افراطی اداره می شود و خبری از تحولات در این وزارتخانه نیست به طوریکه دو هفته پیش محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی در یک برنامه تلویزیونی به کنایه گفت: “با دوچرخه نمی‌توان به وزارتخانه‌ای رفت که وزیر قبلی‌اش با ترن به آنجا رفته است”.

البته به نظر می رسد تلاش هایی برای تغییر و تحول در این وزارتخانه آغاز شده که همین مسئله واکنش افراطیون را در پی داشته است.

 سایت جرس هفته گذشته به برخی تحولات در وزارت اطلاعات که منجر به احضار علوی به مجلس شد خبر داده و نوشته بود: “سید محمود علوی وزیر اطلاعات بعد از استقرار در ساختمان امام واقع در مقر اصلی واجا در ضلع جنوبی اتوبان همت تقاطع فرخی یزدی کلیه معاونین وزیر را مرخص کرده و حجت الاسلام معین را به سمت رییس دفتر و معاونت حفاظت منصوب کرده است. معین قبلا معاونت های مختلفی را بر عهده داشته و توسط احمدی نژاد بر کنار شده بود. تا کنون فقط ریاست سازمان اطلاعات استان تهران و ریاست سازمان حراست کل کشور از بین سازمان های تحت امر واجا منصوب شده اند و بقیه مانند سازمان اسناد دارای سرپرست هستند. آقایان رضوی و تدین که معاونت های ضد جاسوسی و حقوقی را بر عهده داشتند حکم عدم نیاز دریافت کرده اند. نامبردگان به دلیل تخلفات مختلف در دفتر بازرسی رهبری تحت نظر حجت الاسلام زنجانی نماینده آقای ناطق در امور امنیتی دارای پرونده فعال بوده و آقای شکری رییس اسبق سازمان اطلاعات استان تهران نیز به عنوان متهم به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی شده است اما هنوز پرونده ای برای ایشان در دادسرای قضایی نیروهای مسلح تشکیل نشده است. اتهام وی همکاری با یک نشریه اصولگرا و نشت اطلاعات محرمانه واجا مرتبط با وقایع سال ۸۸ می باشد. دکتر فیروز آبادی از اساتید دانشگاه به سمت معاونت فنی انتخاب شده است. سایر معاونت ها فقط دارای سرپرست می باشند. تعداد قابل توجهی از پرسنل چپ و اصلاح طلب واجا که از خدمت برکنار شده بودند جهت حضور مجدد توسط آقای معین به جلسه دعوت شده اند. برخی از وابستگان حیدر مصلحی که جهت ریاست جمهوری آقای جلیلی تلاش می کردند احکام عدم نیاز دریافت کرده و کارت ورود به وزارت آنها غیر فعال شده است که در مواردی منجر به درگیری بین نیروهای حفاظت فیزیکی واجا و افراد مذکور گردیده است. در یکی از این درگیری ها که جلوی در جنوبی واجا واقع در خیابان خواجه عبدالله - بیستون رخ داد طرفین درگیری اقدام به اسلحه کشی کردند که با دخالت پرسنل مدیریت شد و پرونده هایی در این زمینه در معاونت حفاظت تشکیل شده است”.

این سایت از نقش علی یونسی در وزارت اطلاعات هم خبر داده و نوشته بود: “در حال حاضر پرونده های امنیتی کلان جهت بررسی فوری به حجت الاسلام یونسی احاله میشود که بصورت غیر رسمی و به عنوان مشاور آقای معین در حال تعقیب تخلفات تیم احمدی نژاد در وزارت میباشد و علوی به ایشان اختیار کامل داده است. برخی از سر تیم های معاونت های امنیت و ضد جاسوسی و حفاظت به دلیل دخالت در امور سیاسی از جمله انتخابات و ستادهای انتخاباتی احضاریه دریافت کرده اند. یکی از مدیران سابق معاونت ضد جاسوسی که مدیریت آلمان در اداره کل اروپای غربی را بر عهده داشته است نیز به دستور علوی از بند ۲۰۹ آزاد شده و مشارالیه از رضوی به دلیل پرونده سازی علیه او به دفتر بازرسی رهبری شکایت کرده است که دادخواست وی جهت کسب اطلاعات اولیه به دفتر ویژه علوی که فعلا سرپرستی آن با حفظ سمت در اختیار معین است ارجاع شده است. به دلیل عمق تخلفات حیدر مصلحی تا کنون هیچ منصب به وی پیشنهاد نشده است و نامبرده به دلیل تصور حمایت تام رهبری از وی و احتمال دریافت یک پست اطلاعاتی دیگر از پذیرش سمت مشاور فرمانده سپاه سر باز زده که باعث دلخوری سرلشگر جعفری شده و سردار شیرازی رییس دفتر نظامی بیت نیز با انتصاب مصلحی به عنوان فرمانده دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا مخالفت کرده است. آقای یونسی برخی از مدیران واجا که بعد از اصلاحات کنار گذاشته شده بودند را به خدمت مجدد دعوت کرده است که در بخش معاونت خارجی منجر به تغییرات گسترده ای شده است. وعیدی از اعضای سابق تیم مذاکرات هسته ای که از مدیران کل معاونت خارجی واجا بود نیز به تیم بازرسی ویژه آقای یونسی ملحق شده است. بر اساس اظهارات علوی در اولین سخنرانی وی در نمازخانه عمومی واجا واقع در ساختمان شهید عراقی که در نزدیکی خیابان ابوذر قرار گرفته است او از رویکرد سیاسی وزارت اطلاعات ناراضی بوده و با در میان گذاشتن نظرات خود با رهبری اجازه تغییرات مذکور را مستقیما دریافت کرده است. معاونت های اقتصادی و امنیت و ضد جاسوسی که بخش عمده ای از مساحت و تعداد پرسنل را به خود اختصاص داده اند بیشترین میزان تغییرات مدیریتی را داشته و اغلب روال ها تا تکمیل حلقه مدیریت متوقف شده است. ساختمانهای صدر و کوثر و مطهری موظف به باطل کردن کلیه کارت های ۵۰۰ صادر شده توسط مدیران متخلف دوره احمدی نژاد شده اند. این کارت ها به افراد اجازه می دهد تا با بالاترین میزان دسترسی به اماکن مختلف واجا مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند که توسط تیم احمدی نژاد جهت تخلیه اسناد واجا برای چانه زنی با رهبری و حفظ تیم و نزدیکان خود مورد استفاده قرار گرفته است. محوطه گلستان که بخش شمالی وزارت بالای اتوبان همت در خیابان پاسداران را تشکیل می دهد نیز با دستور مستقیم علوی از حضور افراد غیر وزارتی ممانعت به عمل می آورد. در دوره مصلحی این مکان جهت ملاقات های مختلف و حضور افراد به منظور همکاری با وزارت مورد استفاده قرار می گرفت”.

جرس افزوده بود: “عدم وجود انضباط تشکیلاتی و هرج و مرج از اولین انتقادهای علوی در سخنرانی مذکور بوده است که باعث سرخوردگی سیاسی کاران واجا شده و روحیه ارتشی علوی مورد استقبال بیت نیز قرار گرفته است زیرا معاونین وزیر به دلیل ترس از حملات احمدی نژاد ارتباط مستقیم خود با دفتر حفاظت اطلاعات رهبری را قطع کرده بودند که علوی وعده داده است به این روند سامان خواهد داد. تشکیل رشته های تخصصی و همکاری با سازمانهای امنیتی کشورهای دیگر بصورت پیمانهای رسمی از دیگر برنامه های اعلام شده توسط علوی میباشد. در حال حاضر مدیریت داخلی واجا توسط معین و راهبردهای کلان از جمله تصحیح ارتباط با سایر ارگانهای دولتی و نظامی و ترمیم چهره واجا در چهارچوبهای آشکار توسط علوی اجرا می شود. لازم به ذکر است که حجت الاسلام معین از چهره های نزدیک به بیت است که روابط نزدیکی با چهره های مختلف کشور دارد و روحیه فرا طیفی و قانونگرا دارد. بر خلاف تصور عمومی معرفی علوی به عنوان وزیر مورد استقبال مقامات نظامی نیز قرار گرفته است و بخشی از این امر مدیون رفتارهای جناحی و غیر مردمی مصلحی و برخی از معاونین وی می باشد که منجر به تکدر مقامات ارشد نظامی از واجا شده بود. در اولین جلسه دفتر جامعه اطلاعاتی که زیر نظر شورای عالی امنیت ملی فعالیت می کند اظهارات یونسی در مورد تخلفات تیم مدیریتی احمدی نژاد در واجا باعث نگرانی از تسویه حساب سیاسی شده بود. حسین فریدون برادر حجت الاسلام روحانی که از مدیران کل اسبق واجا نیز می باشد با نفی این تلقی اعلام کرده است ساماندهی امور اطلاعاتی با هماهنگی دفتر حفاظت اطلاعات رهبری و سازمان قضایی نیروهای مسلح صورت خواهد گرفت و دولت روحانی اقدامات طیفی احمدی نژاد را تکرار نخواهد کرد. جواد قدوسی از عناصر نزدیک به جبهه پایداری و از فرماندهان سابق سپاه خراسان که به وی وعده معاونت واجا در دوره جلیلی داده شده بود فعال ترین نماینده مجلس برای احضارهای پیاپی علوی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی است”.