حمله به شجریان به جرم مردم خواهی

نویسنده
حسین محمدی

» عکس های وی با هواداران ایرانیش مساله ساز شد

هم‌زمان با برگزاری تور اروپایی محمدرضا شجریان – استاد آواز ایران – و برگزاری کنسرتی از وی در لندن، رسانه‌های اصول‌گرا وی را به شدت مورد حمله قرار دادند.

شجریان، در زمان حضور خود در لندن، با برخی همکاران شبکه فارسی تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز دیدار کرده است، مساله‌ای که به شدت با انتقاد اصول‌گرایان مواجه شد. وی همچنین پیش از آغاز کنسرت‌ها در گزارشی که از شبکه تلویزیونی صدای آمریکا پخش شد نیز شرکت کرد.

حضور وی در این دو شبکه تلویزیونی، با واکنش اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی مواجه شد. وی بدون نام بردن از مرد بزرگ هنر ایران در سخنانی این دو تلویزیون را “بازوهای رسانه‌ای سازمان امنیت آمریکا” معرفی کرد و گفت: “همکاری با این شبکه‌ها همکاری با رسانه نیست، بلکه همکاری با سرویس‌های امنیتی دشمن است که طبعا در این موارد وزارت اطلاعات نظارت و برخوردهای لازم را دارد”.

پس از آغاز اعتراضات مردم ایران به دنبال اعلام نتایج انتخابات  مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در خرداد 88، گفته شد محمدرضا شجریان در برخی راه‌پیمایی‌ها شرکت کرده، یک ترانه وی با عنوان تفنگت را زمین بگذار، که متعلق به سال های پیش از 88 است به همین عنوان مورد تقبیح جناح راست و رسانه هایشان قرار گرفت. شحریان هیچ گاه حمایت خود را از مردم پنهان نکرده است.

مواضع شجریان باعث آن شد که اصول‌گرایان به شدت نسبت به وی واکنش نشان دهند و خواستار برخورد با او شوند.  صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز از پخش برخی آهنگ‌های وی – از جمله ترانه معروف ربنا که در ماه رمضان پخش می‌شد – جلوگیری کند.

سایت‌های اصول‌گرا با انتشار عکس‌های مختلفی از شجریان – که برخی مربوط به سال‌های گذشته است – از حضور وی در بی‌بی‌سی انتقاد کرده و بی ماخذ و مستندی ادعا کرده اند که این عکس ها در منزل شاعر معترض اسماعیل خوئی گرفته شده استد. خشم اصول‌گرایان از بی‌بی‌سی فارسی زمانی شدت گرفت که این تلویزیون فارسی زبان مستندی را درباره زندگی سیاسی رهبر جمهوری اسلامی پخش کرد.

انتشار این مستند با عنوان “خط و نشان رهبری” باعث شد که این رسانه‌ها دست به انتشار شایعاتی پیرامون فساد اخلاقی در این شبکه بزنند. مساله‌ای که با انتقاد برخی راسنه‌های دیگر اصول‌گرا مواجه شد.

در همین حال انتشار عکسی از محمدرضا شجریان در کنار گوگوش، خواننده مشهور پاپ ایرانی، اوج گیری این حملات را باعث شده است. سایت‌هایی نظیر سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با انتشار عکس‌های این دو در کنار یکدیگر، از آن با عنوان “پایان مبتذل شجریان” یاد کرده و گوگوش را “خواننده معلوم الحال طاغوتی” نامیده‌اند.

جهان نیوز در همین زمینه نوشته است: “برخی اخبار از حضور… محمد رضا شجریان خواننده در شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی و دیدار با خبرنگاران این شبکه حکایت می کند…. حضور محمد رضا شجریان در بی بی سی فارسی و دیدار با عوامل این رسانه دولت انگلیس آن هم در شرایط فعلی نکته ای است که باید به آن توجه کرد. شجریان همچنین پس از گفت و گوهای خصوصی و سخن گفتن درباره برخی مسائل روز ایران، با تک تک اعضای تحریریه بی بی سی فارسی عکس یادگاری گرفت”.

این سایت خبری با اشاره به این‌که “بی‌بی‌سی در یک ماه اخیر با پخش مستند دروغین درباره مقام معظم رهبری به شدت در محافل خبری خبرساز شده”، اتهام مستندسازان بازداشت شده در ماه گذشته را همکاری با این شبکه دانست”.

سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در این‌باره نوشت: “محمد رضا شجریان بهمراه دخترش مژگان و تیم همراهش، در پارتی شبانه سه شنبه شب هفته گذشته کارمندان بی بی سی فارسی حضور یافتند. گفتنی است وی بعد از اجرای کنسرت در لندن نیز با گوگوش خواننده لس آنجلسی و معلوم الحال شبکه مبتذل “من و تو”، عکسهای یادگاری انداخته و در فضای مجازی آن را انتشار داد”.