دعا برای اتمام دو سال باقی‌مانده احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شجونی: کارهای ملانصرالدینی در برخورد با کرم‌های دولت

هم‌زمان با افزایش انتقادات اصول‌گرایان از محمود احمدی‌نژاد و دولت وی، یک وبلاگ‌نویس اصول‌گرا این برخوردها را با اشاره رهبر جمهوری اسلامی دانسته است. در همین حال یک عضو جامعه روحانیت مبارز خبر از آن داده است که اصول‌گرایان دعا می‌کنند دو سال باقی مانده از دولت دهم زودتر به اتمام برسد، در حالی که یک نماینده مجلس نیز از برخورد سخت حاکمیت با احمدی‌نژاد در صورت گذاشتن چوب لای چرخ نظام از سوی وی خبر داد.

جعفر شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با یک سایت نزدیک به محمد باقر قالیباف، برخی اطرافیان احمدی‌نژاد را به “کرم” و اقدامات حاکمیت را به کارهای “ملانصرالدینی” تشبیه کرد و گفت: “باید قوه قضائیه هر چه سریع‌تر با این خائنین منحرف برخورد و آن‌ها را مانند افراد عادی به زندان بیندازد، ما هم دست به آسمان بلند می‌کنیم که این دو سال هم هر چه سریع‌تر پایان یابند”.

وی همچنین اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی نیز “باید صبر و تحمل کنند که دو سال دولت تمام شود”، زیرا “متاسفانه رهبری را در این میان تنها گذاشته‌اند”. وی همچنین دولت دهم را باعث “غصه مراجع تقلید و رهبری” دانست که برای اتمام آن “دست به اسمان بلند کرده‌ایم”. 

این حملات به دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که یک وبلاگ‌نویس حامی احمدی‌نژاد در این‌باره نوشته است: “از روز دیدار هیئت دولت با مقام معظم رهبری و شنیدن بیانات ایشان در این دیدار، تقریبا به این نتیجه رسیده ام که حملات شدیدی که به دولت در چند ماه اخیر از سوی اصولگراها صورت می گیرد با مجوز و چراغ سبز رهبری است…  به نظر می آید که با کلیت رویکرد چند ماه اخیر اصولگرایان و با بی اعتبار شدن احمدی نژاد موافقند. یعنی ایشان به این جمع بندی رسیده اند که دولت احمدی نژاد، شرایط و لیاقت معتبر بودن و حمایت خاص رهبری را از دست داده است”.

از بهار سال جاری و پس از بروز اختلاف میان ایت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد بر سر عزل یا ابقای وزیر اطلاعات، روابط میان رهبر و رییس جمهور به تیرگی گراییده است. اختلافات میان این دو باعث خانه نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد و حتی تهدید وی به استعفا شد.

اصول‌گرایان در آن زمان اعلام کرده بودند که برکناری حیدر مصلحی بر اثر تحریکات برخی اطرافیان احمدی‌نژاد رخ داده است تا آن‌ها بتوانند به اسناد امنیتی برای استفاده علیه رقبا در انتخابات مجلس دست پیدا کنند. گرچه عزل مصحلی اتفاق نیفتاد، اما اکنون محمد خوش چهره، حامی سابق احمدی‌نژاد و نماینده مجلس هفتم، در این‌باره گفته است: “خروج پرونده‌های ویژه از وزارت اطلاعات در یک دوره‌ای که به دوره برزخ معروف شده البته این روند سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه ادامه دارد یکی از اتهامات جریان انحرافی هم خروج همین پرونده‌های ویژه از وزارت اطلاعات است. پرونده‌هایی که اسامی خیلی از مقامات و مسئولان کشور در آن هست خیلی از گزارش‌هایی که در این پرونده‌ها وجود دارد، تایید نشده است، اصطلاحا حالت بایگانی دارد اما جریان انحرافی این پرونده‌ها را از وزارت بیرون آورده و به عنوان گزارش‌های قطعی استفاده کرده است”.

این سخنان خوش چهره هم زمان با آن بیان شده که برخی حامیان احمدی‌نژاد خبر از آن داده‌اند که بیش از ۱۴۰ هزار سند از ۳۱۴ مقام جمهوری اسلامی در اختیار دارند و آن‌ها را به زودی منتشر خواهند کرد. تاکنون اسنادی درباره احمد توکلی نیز منتشر شده و گفتهمی‌شود به زودی مدارکی پیرامون برخی تخلفات محمدباقر قالیباف نیز منتشر خواهد شد.

این اتفاقات باعث انتقادات زیادی در میان اصول‌گرایان شده است. جعفر شجونی با اشاره به تخلفات روی داده از سوی اطرافیان احمدی‌نژاد، تهدید کرد که “در صورت اصلاح ناپذیری، با آقایان برخورد می‌شود؛ اگر نظام جمهوری اسلامی با این دزد‌ها برخورد نشود، در کدام نظام می‌شود؟”

در همین حال محمد دهقان، از اعضای هیات رییسه مجلس، در گفت‌وگویی با سایت جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی، با اشاره به اطرافیان احمدی‌نژاد، گفت: “اگر جریان انحرافی مشی خود را به گونه ای تنظیم کند که نظام دچار بن بست شود، و مصالح نظام اقتضا کند، احتمال برخورد سخت با این جریان قبل از پایان دوره ریاست جمهوری دور از ذهن نیست”.

جریان انحرافی نامی است که برخی اصول‌گرایان به اطرافیان احمدی‌نژاد، از جمله رحیم‌مشایی، بقایی و محمدرضا رحیمی داده‌اند.

این سخنان در حالی بیان شده است که احمدی‌نژاد چندی پیش درباره احتمال کنار رفتن این سه تن از ویترین دولت، گفته بود: “دولت برای مشایی هزینه های زیادی پرداخت کرده است او حتی اگر خودش هم بخواهد کنار بکشد من قبول نمی کنم”.

احمدی‌نژاد پیش از این و در هنگام بازداشت برخی از اطرافیان مشایی، کابینه را “خط قرمز” خود دانسته و اعلام کرده بود در صورت بازداشت اعضای کابینه، به شدت واکنش نشان خواهد داد.

جعفر شجونی، در این‌باره این‌گونه اظهارنظر کرده است: “رییس‌جمهور گفته این‌ها جز خط قرمزهای دولت هستند، در حالی که باید یادآور شوم که باید با کسی که خائن است برخورد شود”.

بسیاری از اصول‌گرایان بر این عقیده هستند که ردپای “جریان انحرافی” در فسادهای دولتی دیده می‌شود و معتقدند در جریان انختلاس 3هزار میلیارد تومانی نیز این گروه مقصر بوده‌اند و به همین دلیل خواستار برخورد با آن‌ها هستند.

اما محمود احمدی‌نژاد اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، این اتهامات رد کرد و گفت: “هیچ کدام از اعضای دولت در هیچ تخلفی دخالتی ندارند و هیچ اتهامی متوجه مجموعه دولت و نزدیکان بنده نیست و همگان خواهند دید که پس از رسیدگی به این موضوع از سوی دستگاه قضایی، هیچ اتهامی به دولت وارد نخواهد بود”.