راهپیمایی سکوت، پیامی برای پایان دیکتاتوری

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» استقرار ایست های بازرسی،ارسال پیامک های تهدید آمیز

یک روز مانده به برگزاری راه‌پیمایی ۲۵ بهمن٬و در حالیکه کشور دوباره چهره امنیتی پیدا کرده، عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار زندانی هم به گروه ها و افرادی پیوست که با ارسال پیامی٬ خواستار حضور مردم در راه‌پیمایی اعتراضی و در عین حال ”مسالمت آمیز” این روز شدند. از سوی دیگر، مقامات حکومتی اعلام کرده‌اند برای مقابله با این راه‌پیمایی٬ آمادگی لازم را دارند؛مقابله ای که در قالب برپایی مجدد ایست های بازرسی و ارسال پارازیت روی شبکه های ماهواره ای خود را به نمایش گذاشته است.

پیش از این شورای هماهنگی راه سبز امید، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، برخی از گروه های سیاسی و نیز شبکه‌های اجتماعی مختلف برای حضور در این تجمع از مردم دعوت کرده بودند. سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور بیانیه‌ای از مقامات جمهوری‌اسلامی درخواست کرده بود که به مردم اجازه برگزاری این راه‌پیمایی را بدهند.

عیسی سحرخیز٬ روزنامه‌نگار و عضو انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی٬ در پیامی از زندان، خواستار آن شده است که این راه‌پیمایی، “مسالمت‌آمیز” و در “سکوت” برگزار شود. سحرخیز معتقد است که راه‌پیمایی ۲۵ بهمن سبزها باید “پیام محکم مردم را برای پایان دیکتاتوری به حکومت برساند”.

اینک در شرایطی که از شامگاه دیشب در بسیاری از معابر عمومی و خیابان های اصلی تهران نیروهای شخصی و وابسته به سپاه پاسداران، اقدام به برپایی ایست های بازرسی کرده اند و ماشین ها را مورد تفتیش قرار می دهند، محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ با اشاره به فراخوان روز ۲۵ بهمن٬ گفته است: “ملت ایران فهیم و با شعورتر از آن هستند که با چند اطلاعیه افراد منافق بخواهند تحریک شوند و به خیابانها برعلیه نظام بیایند… مردم کشور ما برای رسیدن به استقلال، آزادی و امنیت، هزینه های بسیاری کرده و قطعا به سادگی اجازه نخواهد داد افراد یا گروهها این دستاوردهای انقلاب را تخریب کنند”.

همزمان در حالی که عوامل حکومتی اقدام به شایعه پراکنی گسترده کرده و از احتمال بمب گذاری در روز ۲۵ بهمن خبر داده اند،مرتضی تمدن استاندار تهران نیز در گفت‌وگویی خبر از آن داده که جمهوری‌اسلامی “با آمادگی کامل و تجهیز تهران به تمامی سیستم‌های امنیتی” به استقبال ۲۵ بهمن خواهد رفت. وی افزوده است: “ما پس از فتنه 88 چنین فراخوان هایی را تجربه کرده ایم اما این فراخوان عمومی هم تنها یک پز تبلیغاتی از سوی اپوزیسیون ضد انقلاب است”.

این سخنان در شرایطی مطرح می شود که ارسال پارازیت روی شبکه های ماهواره ای به صورت بی سابقه ای افزایش یافته و آن طور که شاهدان عینی به خبرنگاران روز گفته اند این حجم از پارازیت حتی در مواردی منجر به صدمه سخت افزاری به دستگاه های گیرنده شده است. از سوی دیگر در حالیکه اپراتورهای تلفن همراه در روزهای گذشته اقدام به قطع سامانه ارسال پیامک کرده اند، پیامکی مبنی بر اینکه “باراه اندازی اینترنت ملی، ضدانقلاب و آمریکا غافلگیر خواهد شد” به صورتی گسترده برای مشترکان ارسال شده است.

با این وجود بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، مشغول سازمان‌دهی اعضای خود برای حضور در این راه‌پیمایی هستند. صفحه فیس‌بوک ۲۵ بهمن - که با بیش از ۷۳ هزار عضو٬ یکی از صفحات پرطرفدار فیس‌بوکی متعلق به جنبش سبز است - نیز با صدور بیانیه‌ای به دعوت مردم برای حضور در خیابان پرداخته است.

پیش از این، شورای هماهنگی راه سبز امید نیز با صدور بیانیه‌ای از مردم خواسته بود که در روز ۲۵ بهمن در خیابان حضور پیدا کنند. این شورا در بیانیه خود از حامیان جنبش سبز خواسته بود که “با حفظ هوشیاری و التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت”، از “هرگونه سواستفاده احتمالی” از حرکت اعتراضی خود جلوگیری کنند.

این شورا همچنین از نیروهای امنیتی و نظامی درخواست کرده بود که “به حقوق قانونی هموطنانشان احترام بگذارند و به جهانیان نشان دهند که مانند نیروهای سرکوبگر نظام‌های استبدادی عمل نخواهند کرد”٬ زیرا که “این حق انسانی و قانونی و شرعی ایرانیان است که به وضع کنونی زندگی خود و نیز شرایط کشور خویش اعتراض کنند”.

سازمان عفو بین الملل، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است به آزادی برگزاری اجتماعات احترام بگذارد و به مخالفان اجازه دهند در روز ۲۵ بهمن ماه راهپیمایی مسالمت آمیز برگزار کنند.

سال گذشته٬ میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬ دو رهبر جنبش سبز٬ در فراخوانی از مردم خواستد که برای همبستگی با

 اعتراضات مردم مصر و تونس به خیابانها بیایند. حضور گسترده راه پیمایان باعث شد که نیروهای امنیتی با سرکوب آن‌ها٬ دو تن را نیز به قتل برسانند. شدت برخوردها با راهپیمایان، اعتراض مهدی کروبی و میرحسین موسوی را برانگیخت.

پس از برگزاری همین راه پیمایی بود که نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت مهدی کروبی٬ فاطمه کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد کردند و سه تن از آن‌ها از همان زمان تاکنون در حصر به سر می‌برند.

هم‌زمان با فراخوان شبکه‌های اجتماعی و تحرکات داخل کشور٬ ایرانیان خارج از کشور نیز در شهرهای مختلف دنیا به مناسبت ۲۵ بهمن و با درخواست آزادی کروبی٬ موسوی و رهنورد تجمعات مختلفی را برپا کرده اند.