دلار بار دیگر در مرز 2000 تومان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» قیمت ارز دوباره اوج می‌گیرد

قیمت دلار بار دیگر به مرز 2000 تومان رسید. منابع خبری از تهران گزارش می دهند که قیمت دلار آمریکا با عبور از 1900 تومان به 1920 تومان و قیمت یورو واحد پولی مشترک 17 کشور اروپایی به 2500 تومان رسیده است.

ارزهای خارجی پس از افزایش بی سابقه در ماه های اخیر، در چند روز گذشته با کاهش نسبی قیمت روبرو بودند اما از دو روز پیش مجددا سیر صعودی خود را از سر گرفته اند.

گزارش ها از تهران حاکی از آن است که صرافی ها اگرچه به ناچار قیمت دولتی 1226 تومان برای دلار و 1637 تومان برای یورو، ابلاغ شده توسط بانک مرکزی را پشت شیشه های خود نصب کرده اند اما در پاسخ به مشتریان می گویند ارزی برای فروش با این قیمت ندارند.

قیمت انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران از اواسط دی ماه سال جاری و به دنبال تحریم بانک مرکزی از سوی دولت آمریکا به شدت افزایش یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا 2100 تومان نیز بالا رفت.

قیمت سکه طلا هم در این شرایط تا مرز تاریخی یک میلیون و پنجاه هزار تومان رسید.

مجموعه این شرایط باعث شد تا ریال، واحد پول ملی ایران، به ضعیف ترین وضعیت تاریخ خود نزول کند.

خبرگزاری مهر در آخرین گزارش خود پیرامون التهاب بازار ارز نوشته که “واسطه‌گران” در بازار ارز بیش از آنکه تمایلی به فروش ارز داشته‌باشند، به دلیل نزدیکی به پایان سال خورشیدی و مسافرت‌های نوروزی خارج از کشور ایرانیان، در حال حاضر به “خرید و انبار کردن ارزهای معتبر” روی آورده‌اند.

در پی افزایش قیمت ارز، بسیاری دولت محمود احمدی نژاد را به ناتوانی در کنترل نرخ بازار متهم کردند. تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس مانند احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم، دولت را به بی تدبیری و خیانت به اقتصاد ملی متهم کردند و در جلساتی غیر علنی که از طرف مسئولان دولتی مورد استقبال قرار نگرفت، برای “نجات اقتصاد ملی” به بحث پرداختند.

مقامات جمهوری اسلامی که به نظر می‌رسید برنامه مشخصی برای حل این بحران و رفع التهاب از بازار ندارند، مشکلات پیش‌آمده را به “توطئه گروه‌های وابسته به دشمنان نظام” نسبت داده و در اقدامی بی‌سابقه رییس قوه قضاییه از صدور مجازات “اعدام” برای “اخلال‌گران” در بازار ارز و سکه خبر داد.

فرمانده نیروی انتظامی نیز در سخنانی از برخورد “قاطع با دلالان بازار” ارز خبر داد و در همین راستا پلیس شماری از “دلالان ارز” را در خیابان فردوسی تهران بازداشت کرد.

با این حال خبرگزاری مهر در گزارش خود نوشته که هشدارهای داده شده نسبت به هرگونه فعالیت “دلالی” در بازار ارز تأثیری نداشته و حتی حضور “دلالان افزایش نیز داشته است.”

 

حذف صفرها برای تقویت ریال

 

بانک مرکزی ایران ماه گذشته بعد از یک ماه سکوت سر انجام طرح ثبیت نرخ ارز را دوباره در دست گرفت؛ طرحی که خود بعد از ده سال اجرا در چند ماه گذشته به کنار نهاده و با اعلام چند نرخ به آشفتگی در بازار دامن زده بود.

دو هفته پیش با اعلام اجرای دوباره طرح تثبیت نرخ ارز و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی از حدود ۱۲ درصد به ۲۱ درصد و افزایش نرخ سود اوراق مشارکت از ۱۷ درصد به حدود ۲۱ درصد از آشفتگی بازار کاسته شد و قیمت ها روند نزولی به خود گرفت.

بحران بازار سکه و ارز بعد از این شروع این برنامه کمی فروکش کرد ولی مجددا در حال افزایش است.

این مسئله بدان معناست که با وجود تلاش بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به سمت بانک ها و فروش اوراق مشارکت پارس جنوبی و اوراق صنعت برق التهاب بازار همچنان به دلیل مشکلات سیاسی داخلی و بین المللی بدون این که چندان به چشم بیاید، در حال افزایش است.

همزمان با بحران اقتصادی در ایران و تورم و گرانی بی سابقه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از آماده شدن لایحه دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی ایران خبر داده است.

سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته بازداشت افرادی را تایید کرد که او آنها را “ملتهب کننده بازار” خواند.

به گفته غلامحسین محسنی اژه ای، چون پرونده این افراد در حال بررسی در قوه قضائیه است نمی تواند جزئیات بیشتری را در این خصوص ارائه کند.

از سوی دیگر دولت نیز اعلام کرده که برای حذف چهار صفر از ریال بر اساس این لایحه، از ابتدای سال ۱۳۹۳ اقدام خواهد کرد؛این زمان، هفت ماه پس از پایان ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت است که در واقع در زمان روی کار آمدن دولت بعدی خواهد بود.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی ایران، آخرین اصلاحیه ها بر این لایحه در جلسه ۱۵ بهمن امسال کمیسیون اقتصادی دولت به ریاست وزیر اقتصاد صورت گرفته و آماده ارسال برای محمود احمدی نژاد است.

این لایحه به زودی در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد گرفت و با امضای او برای بررسی و تبدیل به قانون، به مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود.

حذف صفر از پول ملی ایران که از مدت ها پیش در سخنرانی های احمدی نژاد مطرح می شد، تابستان امسال در هیات دولت به تصویب رسید.

مسئولا اقتصادی دولت، ابتدا مایل به حذف سه صفر از ریال بودند اما هیات دولت حذف چهار صفر را تصویب کرد.

بر اساس این لایحه، پس از تصویب و اجرای حذف چهار صفر از پول ملی، به طور مثال ۱۰ هزار ریال ایران با حفظ ارزش قبلی، یک ریال نامیده خواهد شد.