کرباسچی: به زودی حکم ممنوع التنفسی صادر می کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» هیچ حکم قضایی علیه خاتمی وجود ندارد

ده نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی از وزیر دادگستری خواسته اند از اجرای حکم ممنوع‌الخروجی، ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی سیدمحمد خاتمی اطمینان حاصل کند. اما دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با روز تاکید می کند که هیچ دادگاهی حکمی درباره رییس جمهور پیشین صادر نکرده، آقایان به  تبلیغات سیاسی متوسل شده اند. ممنوع الخروجی آقای خاتمی هم بر اساس نظر برخی دستگاه ها بوده نه حکم قضایی.

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی درهمین ارتباط به “روز” می گوید: “تا جایی که خبر دارم هیچ حکم و دادگاهی وجود نداشته و آقایان به تبلیغات سیاسی متوسل شده اند. حکم قضایی درباره اقای خاتمی وجود ندارد. ممنوع الخروجی اش بر اساس نظر برخی دستگاهها بوده اما اینکه حکم قضایی صادر شده و محکومیتی در کار باشد و دادگاهی تشکیل شده باشد چنین چیزی نبوده”.

غلامحسین کرباسچی می گوید : “آقایان فکر می کنند با بگیر و ببند و نگذارید حرف بزند و نگذارید چهره اش نشان داده شود، مشکل شان حل می شود اما آقای خاتمی ۸ سال در دوران احمدی نژاد چهره اش نشان داده نشد آیا از محبوبیت اش کم شد؟”

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی سال گذشته اعلام کرده بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز سال ۸۸ به مدت ۴ سال ممنوع الخروج بوده است. او پس از درگذشت نلسون ماندلا نیز علیرغم تمایل اش امکان خروج از کشور و شرکت در مراسم بزرگداشت رهبر آفریقای جنوبی نیافت.

جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، محمداسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، حسینی، فاطمه آلیا، مهدی موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش، ده نماینده ای هستند که خواهان ممنوع البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی شده اند. آنها حاضر به ارائه توضیحی درباره تذکر خود نیستند و در مقابل این سئوال که حکمی که از آن سخن می گویید در چه دادگاهی و از سوی کدام مقام قضائی و در چه فرآیندی و با چه اتهامی صادر شده، می گویند حرفی بیش از آنکه در تذکر خود داده اند ندارند.

غلامحسین کرباسچی اما می گوید “نمایندگان مجلس باید عصاره قانونگرایی و احترام به قانون باشند و بحث سیاست از مساله قانون و قضا و مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی جدا است”. او توضیح می دهد: “من فکر می کنم این مجلس، مجلس نیست، اینها یک تعدادی نماینده هایی هستند که بیشتر هم شاخص طرفداری از آقای احمدی نژاد بوده اند، درانتخابات هم خیلی تلاش کردند کاندیدای خاص خودشان رای بیاورد که رای نیاورد. ولی متاسفانه نکته ای که در ایران بین سیاسیون مغفول است، این است که وقتی شکست سیاسی می خورند فکر نمی کنند که دلایل شکست شان چه بوده بلکه می افتند به انتقام گیری و لجبازی و… در حالیکه وقتی می بینند مردم به رویکرد سیاسی و عملکرد اقتصادی و وجهه های مختلف حکومتداری آنهاجواب منفی دادند باید بروند معایب خود را رفع کنند و ببینند اشکال شان چه بوده که با اینکه دست شان این همه باز بوده و بی حساب و کتاب همه امکانات در اختیارشان بوده، چه تبلیغاتی و چه مادی، مانعی هم جلوی راهشان نبوده ـ تقریبا همه دستگاه های نظارتی با آنها همراه بودند ـ ولی نتوانستند نه منطقی به مردم عرضه کنند و نه عملکردی که مردم با آن مشکلات شان حل شود. متاسفانه به جای بازنگری می افتند روی لجبازی با کسانی که مردم به آنها اقبال داشتند و توانستند آرای مردم را کسب کنند، می خواهند انتقام بگیرند.در واقع بهترین تعبیر در موردشان این است که نه تجربه سیاسی دارند و نه می خواهند از تجربه سیاسی دیگران درس آموزی کنند. در دنیا رقابت های سیاسی یک تعریف و چارچوب و ضوابطی دارد. وقتی حزبی یا یک جریانی در انتخابات رای نمی آورد، وقتی انتخابات واجرا و نظارت اش دست خودشان بوده و نمی توانند بگویند انتخابات نادرست بوده و.. باید رفتار و برخوردشان را درست کنند”.

او می افزاید: “جامعه ایران تحلیل دارد، مردم مسائل را می فهمند. بالاخره مردم آقای خاتمی را دوست دارند. یک عده ای فکر می کنند ایشان حرف نزند و چهره اش نشان داده نشود. خب ۸ سال احمدی نژاد چهره آقای خاتمی نشان داده نشد، چه اتفاقی افتاد؟ محبوبیت اش کم شد؟ آقای هاشمی ۸ سال بدترین حمله ها به او شد بعد چه شد؟ وقتی در انتخابات ثبت نام کرد آن همه استقبال شد و.. آقایان فکر می کنند با بگیرو ببند و نگذارید حرف بزند و نگذارید نشان داده شود و.. مشکلات شان حل می شود”.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی سپس این سئوال را مطرح می کند که: “طرح چنین مساله ای درباره کسی که ۸ سال رئیس جمهور کشور بوده و تاکنون نه محاکمه ای شده نه حکمی درباره او صادر شده و نه اتهام مشخصی از سوی مجاری قانونی، علیه او مطرح شده، به چه معنی است؟”

به گفته او “وقتی کسی در چنین سطحی، مورد تعرض قرار می گیرد تکلیف دیگران چه می تواند باشد؟”

او ممنوع البیان و ممنوع التصویر شدن را نوعی مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی توصیف می کند و می گوید: “ با این وسعت ممنوعیت و امکان اعمال آن، دو روز دیگر بحث ممنوع الحیاتی و ممنوع التنفسی را مطرح می کنند، بعدتکلیف چیست؟”

آقای کرباسچی با اشاره به ممنوع الخروجی آقای خاتمی طی سالهای گذشته که خود او نیز اعلام کرده بود می پرسد: “آیا فرآیند قانونی در این زمینه درباره آقای خاتمی طی شده؟ چگونه طی شده؟ اگر براساس ماده ۱۳۳ قانون آئین دادرسی کیفری به منظور جلوگیری از فرار متهم و در دسترس نگه داشتن او، حکم ممنوع الخروجی به صورت قرار و از سوی دادگاه و مقام قضایی صادر شود اعتبار این قرار ۶ ماه است که البته قابل تمدید هم است اما فرد بعد از ابلاغ می تواند اعتراض کند. خب اینها درباره آقای خاتمی صورت گرفته؟ کدام مقام قضایی و بر اساس چه اتهامی چنین قراری برای آقای خاتمی صادر کرده؟ اینها سئوالاتی است که باید این نمایندگان پاسخ دهند اما متاسفانه آنها بیشتر تبلیغات سیاسی را مدنظر دارند و به قانون و مسائل حقوقی و قانونی توجهی نمی کنند”.

او سپس با اشاره به افزایش فشارها از سوی نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس بر دولت حسن روحانی و متهم کردن رئیس جمهور و دولت به تضعیف امنیت ملی از سوی آنها می گوید: “دو نکته وجود دارد یکی اینکه دولت در مجموع دارد برنامه های موفقیت آمیزی را دنبال می کند و امید موفقیت برای دولت است. شرایط اقتصادی رو به بهبود است، شرایط سیاست خارجی ما نسبت به سال قبل بسیار تغییر کرده. آنچه دولت نسبت به آینده مردم امید داده ملموس است. این موفقیت ها باعث می شود کسانی که خود را در مقابل دولت می دانند و اگر دولت موفق شود تمام تبلیغات شان نقش بر آب شود. مثلا درباره وزارت علوم می گفتند که اگر فلانی وزیر شود تمام دانشگاهها به هم می خورد. الان یکسال است که از وزارت علوم مجموعه ای که حاکم بودند کنار رفتند و الان آرام ترین و شاداب ترین شرایط را در دانشگاهها احساس می کنیم و تمام نیروهای اصلاح طلب هم خواسته ها و هم عملکردشان را تنظیم کرده و کوچکترین مساله ای هم نداشته اند. این موفقیت های دولت رقبا را تحریک می کند برای انتخابات آتی و اینکه حس می کنند جایگاهی در آرای مردم و مجلس ندارند، پس شرایط ویژه ای را القا و این تبلیغات را القا کنند.اما اینها خیلی تاثیری نه در مردم دارد نه در مسئولان بالای نظام”.

آقای کرباسچی اضافه می کند: “بخشی دیگر برمی گردد به اینکه خود این دولت، دولت دموکرات منشی است، اینکه رئیس دولت رسما در تلویزیون اعلام می کند یک چهارم از زمانی که به مردم وعده هایی داده ام گذشته و بررسی کنیم ببینیم چقدر عملی شده یا نشده از مردم عذرخواهی کنیم. یا به مجموعه های مختلف، حتی مخالفان، بگوید انتقاد کنید و فقط به موافقین دولت هم اجازه دهید حرف بزنند. این روحیه آقای روحانی و مجموعه ایشان فضای بازتری را در کشور به وجود آورده. درک عمومی مردم از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور خیلی بالاتر از آن است که سیاستمداران و نمایندگان مجلس ما دارند.”