یونسی: از هر دو طرف تحت فشارم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تاکید بر فرعی‌بودن مطالبه زبان مادری

علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با بیان اینکه “عده‌ای اساسا نام بردن از حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی و اقوام را برنمی‌تابند” گفته است عده‌ای دیگر هم هستند که با تاکید بر مطالبات فرعی و فاقد اولویت مانند زبان مادری “کار را بر خدمتگزاران دولت سخت” خواهند کرد.

وی این موضوع را روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه، به شکل یادداشتی کوتاه در فیس‌بوک منتشر و ایرنا، خبرگزاری دولت آن را به عنوان پیام دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت‌ها بازنشر کرده است.

این یادداشت با بررسی موانع فعالیت در سمت دستیاری ویژه اقلیت‌ها، به دسته‌بندی مطالبات اقلیت‌ها در ایران پرداخته است.

علی یونسی در مهرماه سال گذشته، دو ماه پس از آغاز به کار دولت، طی حکمی از سوی حسن روحانی برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های قومی، دینی و مذهبی منصوب شد.

او حالا پس از گذشت حدود هشت ماه از فعالیت در این سمت گفته برای رسیدگی به وضعیت اقلیت‌ها از هر دو طرف تحت فشار قرار گرفته واز جمله توضیح داده است که “عده‌ای اساسا نام بردن از حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی و اقوام را برنمی‌تابند.”

وزیر اطلاعات دولت خاتمی اشاره‌ای به مشخصات این افراد نکرده است اما برخی از اظهارات و مواضع او و مواردی مانند بازدید از عبادت‌گاه یهودیان شیراز با انتقاد شدید اصولگرایان روبرو شد، تا آنجا که او را به اسفندیار مشایی، از نزدیکان محمود احمدی نژاد تشیبه کردند.

یونسی یک بار دیگر هم در اسفند ماه ۹۲ از “برخی افراد و جریان‌های تندرو” که به مساله اقلیت ها نگاه امنیتی دارند انتقاد کرده و گفته بود این ها “ممکن است در نهادها و ارگان‌های امنیتی هم نفوذ کرده باشند”.

اما انتقاد یونسی در یادداشت اخیر تنها محدود به افرادی نیست که پیشتر به آنها گفته بود “کم هستند ولی صدایشان بلند است”.

 به گفته دستیار روحانی در آن طرف هم بعضی “مدام به دنبال بالا بردن توقعات هستند و برخی مطالبات فرعی را به جای مطالبات اصلی جا می‌زنند مانند زبان مادری که یک مطالبه است اما مطالبه اولویت دار برای عامه مردم نیست.”

یونسی افزوده است: “تاکید بیش از حد بر این نوع موضوعات کار را بر خدمتگزاران شما در دولت سخت خواهد کرد.”

این اولین بار نیست که علی یونسی در مورد فرعی بودن مطالبه تحصیل به زبان مادری سخن می‌گوید. او اسفندماه گذشته هم در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون اصل پانزدهم قانون اساسی با تاکید بر اجرایی‌شدن این اصل، گفته بود آموزش زبان مادری موضوع ومساله مردم کردستان و آذربایجان و بلوچستان نیست بلکه مساله جریان‌های سیاسی است و باید این بهانه از دست آن‌ها خارج شود.

تاکید مجدد بر فرعی بودن مطالبه مربوط به زبان مادری در حالیست که اخیرا جمعی از فعالان کرد در طوماری باامضای ۱۰ هزار شهروند کرد، خواهان اجرایی شدن وعده‌های دولت در ارتباط با “آموزش زبان مادری” شده‌اند.

یونسی البته توضیح داده که سمت او به دلیل اینکه در دولت‌های گذشته سابقه نداشته فاقد ساختار و هدف گذاری با تعریف قبلی در این باره بوده و بر این اساس در هشت ماه گذشته و قبل از تعیین ساختار و مسئولیت‌ها تلاش کرده از طریق ارتباطات شخصی و با استفاده از مجموع پتانسیل دولت برای پیگیری برخی مشکلات اقدام کند.

حسن روحانی از در زمان کارزار انتخاباتی خود توانست با تکیه بر شعارهای مربوط به حقوق قانونی اقلیت‌ها، آرای چشمگیری در استانهایی مانند بلوچستان و کردستان به دست آورد.

او در این ارتباط یک بیانیه ده ماده‌ای هم صادر کرد و و برای اجرایی کردن آن، علی یونسی را که جدا از وزارت اطلاعات در دوران خاتمی، سابقه ریاست شبعه دادگاه انقلاب تهران را هم به عهده داشت به دستیاری برگزید.

ای نک پس از چند ماه علی یونسی در یادداشت خود نوشته است که مسائل مربوط به اقلیت‌ها را می‌توان به کوتاه مدت، دراز مدت و زمان بر، و همچنین مطالباتی که جنبه قومی و مذهبی دارند و خواسته‌هایی که محتوای اقتصادی و منطقه ای دارند تقسیم بندی کرد.

او گفته است مشکلات اقتصادی و مساله مشارکت در مدیریت‌ها زمان بر هستند و نیاز به صبر بیشتری دارند.

در تازه‌ترین ارجاع دولت به اقلیت ها، حسن روحانی هفته گذشته و همزمان با شدت گرفتن بحران عراق، از همه گروه‌ها، جناح‌ها، مذاهب و اقوام گوناگون خواست که برای رویارویی با مخاطرات و معضلات زیر چتر واحدی جمع شوند.