گلایه ایران از شایعه پراکنی نتانیاهو

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از سخنان جدید محمدجواد ظریف

مذاکره‌کننده ارشد ایران روز شنبه گفت، “شایعه‌پراکنی” بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی و قدرت‌های بزرگ را از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بازنمی‌دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران گفت، دنیا نباید اجازه بدهد رهبر تندروی اسرائیل صلح را تضعیف کند. او به برنامه سخنرانی هفته آینده نتانیاهو در کنگره آمریکا اشاره می‌کرد که به قصد ایجاد اخلال در توافق هسته‌ای صورت می‌پذیرد.

ظریف در یک کنفرانس خبری مشترک با پائولو جنتیلونی، همتای ایتالیایی خود گفت: “[اسرائیل] با شایعه‌پراکنی، تحریف، تبلیغات و ایجاد فضای دروغ حتی در کشورهای دیگر، تلاش دارد از صلح جلوگیری کند. به اعتقاد من این تلاش‌ها بیهوده است و نباید مانع دستیابی به توافق [هسته‌ای] شود.”

نتانیاهو اوایل هفته در تندترین انتقادات تاکنون خود گفت، قدرت‌های جهانی حاضر در مذاکرات جاری، تعهد خود به ممانعت از پیشرفت سلاح هسته‌ای ایران را کنار گذاشته‌اند. اسرائیل، ایران مسلح به سلاح هسته‌ایی را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌شمارد.

برنامه سخنرانی نتانیاهو، روابط او و دولت اوباما را سرد کرده است. سخنرانی نتانیاهو در آمریکا کمی پیش از انتخابات اسرائیل در ماه مارس انجام می‌گیرد.

ظریف گفت: “نتانیاهو مخالف هرگونه توافقی است و [برنامه او برای سخنرانی] تلاش‌هایش برای استفاده از موضوعی ناصحیح و یک بحران جعلی برای پنهان کردن واقعیات منطقه ما، از جمله اشغال و سرکوب مردم فلسطین، نقض حقوق فلسطینی‌ها و ادامه سیاست‌های تجاوزکارانه را نشان می‌دهد.”

غرب ظنین است که ایران بصورت پنهانی به دنبال بدست آوردن توانایی برای ساخت سلاح هسته‌ای باشد. ایران چنین ادعاهایی را رد می‌کند و اصرار دارد که برنامه هسته‌ای این کشور تمام صلح‌آمیز و هدف از آن تولید برق و تحقیقات پزشکی است.

ایران و آمریکا، چین، بریتانیا، فرانسه، روسیه و آلمان در نوامبر ۲۰۱۳ به توافق اولیه دست یافتند. اکنون، مذاکره‌کنندگان امیدوارند تا پایان ماه مارس به چارچوب توافق هسته‌ای و تا ۳۰ ژوئن به توافق جامع دست یابند.

منبع: گاردین -28 فوریه 2015