ضربه های شلاق برای فعالان سیاسی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین وضعیت زندانیان

صدور احکام زندان، شلاق و تبعید برای فعالان سیاسی و مطبوعاتی و در مواردی همچون احمد زیدآبادی محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی، افکار عمومی و جامعه خبری و سیاسی ایران را به شدت نگران کرده است. در تازه ترین احکام اعلام شده، علی تاجرنیا به 6 سال حبس و 74 ضربه شلاق و محمد عطریان فر به 6 سال حبس محکوم شده اند. از سوی دیگر برخی فعالان دانشجویی نیز به حبس و شلاق محکوم شده اند این در حالیست که طی روزهای اخیر و در آستانه 16 آذر، روز دانشجو، موج بازداشت دانشجویان شدت گرفته است.

 

آزادی و محکومیت عطریان فر

محمد عطریان فر، عضو رهبری حزب کارگزاران سازندگی، روز گذشته با تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد شد. او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

خبر آزادی آقای عطریان فر از سوی زاهد بشیری‌راد، مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان تهران در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته بود.

 

احتمال آزادی بهزاد نبوی

سایت “پرچم” از رسانه های نزدیک دولت، از آزادی قریب الوقوع بهزاد نبوی، عضو شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خبر داده است.براساس خبر منتشره در این سایت، آقای نبوی طی چند روز آتی با قرار وثیقه آزاد خواهد شد. هنوز مشخص نیست این خبر نیز در راستای جریان سازی و اخبار کذب منتشر شده از سوی اینگونه سایت ها است یا اینکه قرار است نبوی آزاد شود.

 

زندان و شلاق برای علی تاجرنیا

علی تاجرنیا، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه مشارکت به تحمل ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.آقای تاجرنیا به تازگی و با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده است.  خبرگزاری ایلنا به نقل از حمید فاتح‌نیا، وکیل تاجرنیا گزارش داد که در حکم صادره علیه موکلش، ۷۴ ضربه شلاق نیز گزارش شده است.

بر اساس اعلام آقای فاتح نیا، این فعال سیاسی به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی به پنج سال حبس، فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و توهین به مسئولان کشور به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است”.

 

4 سال زندان برای عاطفه نبوی

عاطفه نبوی، فعال دانشجویی از سوی شعبه 12 دادگاه انقلاب به تحمل 4 سال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال دانشجویی که 25 خرداد بازداشت شده بود همچنان در بازداشت به سر می برد.

این فعال دانشجویی، هفته گذشته با اتهاماتی چون “ارتباط با سازمان مجاهدین” و “شرکت در تظاهرات غیرقانونی 25 خردادماه” مورد محاکمه قرار گرفت. در حکم صادره از سوی دادگاه، وی از اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین، تبرئه شده اما به اتهام “ اخلال در نظام عمومی” و “اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق شرکت در تظاهرات غیرقانونی” مورد محکومیت قرار گرفته است.

نسرین ستوده، وکیل عاطفه نبوی در خصوص حکم سنگین صادره علیه موکلش می‌گوید: “این حکم نمونه یک حکم غیرعادلانه است. اینکه خانم نبوی به دلیل سوابق سیاسی خانوادگی و فامیلی به چنین مجازات سنگینی محکوم بشوند، با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست.”

به گفته خانم ستوده، “محور بازجویی‌ها و سوال‌های مطرح شده در جلسه دادگاه نیز، بر خلاف همه قواعد حقوقی، سوابق خانوادگی و فامیلی عاطفه نبوی بوده و اصل شخصی بودن جرم و مجازات به هیچ وجه مورد توجه قاضی قرار نگرفته است”.

 

دو سال زندان برای میلاد عمرانی

میلاد عمرانی از دانشجویان طیف چپ دانشگاه رجایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی قاضی مقیسه‌ای، رئیس شعبه‌ بیست و هشت دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، میلاد عمرانی دوازدهم آذر هشتاد و شش، یک روز پیش از برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجوی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. این فعال دانشجویی پس از تحمل دو ماه بازداشت با تامین صد میلیون وثیقه از زندان آزاد شد.

 

حبس و شلاق برای دانشجویان

شعبه 101 دادگاه عمومی بابلسر هشت نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران را به اتهام اخلال در نظم دانشگاه، در مجموع به 48 ماه حبس تعزیری و هر کدام از آنها را به 15 ضربه شلاق محکوم کرد.

براساس گزارش روزنامه اعتماد، میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوانه مریخی، علی عباسی و رحمان یعقوبی دانشجویان دانشگاه مازندران که به اتهام اخلال در نظم دانشگاه از طریق تجمع در دانشگاه در تاریخ 26 خرداد، در خرداد و تیرماه در بازداشت بودند، هر کدام به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق محکوم شدند.

 

دو آزادی

سعید قریشی، از بازداشت شدگان مراسم دعای کمیل و مجید زمانی از اعضای ستاد قیطریه میرحسین موسوی آزاد شدند.

مجید زمانی از اعضای ستاد قیطریه مهندس میرحسین موسوی که در روزهای ابتدایی تیرماه بازداشت و به بند 209 زندان اوین انتقال یافته بود، بعد از تحمل بیش از ۵ ماه زندان که بخشی از آن در سلول انفرادی گذشت از زندان آزاد شده است.

سعید قریشی نیز که یک ماه قبل، در مراسم دعای کمیل که برای آزادی زندانیان سیاسی در خانه پدر همسر شهاب طباطبایی، رییس ستاد88 برگزار شده بود، بازداشت شده بود دیروز آزاد شد. از وضعیت نگار سایه، همسر سعید قریشی که یک هفته قبل از مراسم دعای کمیل بازداشت شده است هیچ خبری در دست نیست.

 

اولین تماس مهرداد بزرگ

مهرداد بزرگ دانشجوی دانشکده‌ی برق دانشگاه تهران، که در جریان بازداشت گسترده اعضای دانشجویان و دانش‌اموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران در پنج‌شنبه‌ گذشته بازداشت شده بود، در تماسی تلفنی از نگهداری خود در سلول انفرادی زندان اوین خبر داد.

به گزارش بامدادخبر، آقای بزرگ در این تماس خواهان پیگیری وضعیتش از سوی وکیل خود شد. او گفته است که تاکنون چندبار بازجویی شده، وی اما صحبتی از نوع برخورد بازجویان به میان نیاورده است. وی گفته است در سلول انفرادی بند 209 نگهداری می‌شود.