تشبیه روحانی و هاشمی به منافقین

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اظهارات تند سخن‌گوی قوه‌قضائیه

پس‌لرزه‌های سخنان اکبر هاشمی‌رفسنجانی درباره امکان شورایی شدن رهبری در ایران و تشبیه منتقدانش به کلاغ، هم‌چنان ادامه دارد: وزیر اطلاعات دولت روحانی سخنان او را باعث “تشویش اذهان عمومی” دانسته و سخن‌گوی قوه‌قضائیه تلویحا او را به “منافقین” تشبیه کرده است.

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود، ضمن اشاره به معنای واژه “منافق” در ادبیات اسلامی، گفت: “منافقین امروز نشست با ظالمین و سران ظلم و استکبار غرب را” افتخار می‌دانند و ضمن تحقیر “قهرمانان و جان‌برکفان مردم”، آن‌ها را “افرادی کلاغ و بی‌سواد می‌دانند”.


گرچه سخن‌گوی قوه‌قضائیه نامی از هیچ مسئولی نبرده، اما به نظر می‌رسد منظور او از این سخنان اکبر هاشمی‌رفسنجانی - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - و حسن روحانی - رئیس‌جمهوری - هستند. هاشمی‌رفسنجانی اخیرا در گفت‌وگویی با ایلنا، پیرامون منتقدان خود گفته بود که “مخالف” و “تندرو” در همه جوامع وجود دارند، اما “فشار” آن‌ها روی او وجود ندارد، زیرا “مثل کلاغ‌هایی هستند که از روی درخت‌ها می‌پرند”.


این سخنان هاشمی‌رفسنجانی البته با واکنش‌های اصول‌گرایان روبه‌رو شده و آن‌ها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را متهم کردند که به منتقدان خود “توهین” کرده است. همان زمان حمید رسایی، نماینده مجلس، در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به سخنان هاشمی، اقدام به نقل مطالبی درباره “کلاغ” کرد و نوشت: “کلاغ‌ها نسبت به سگ‌ها و خوک‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند”.
حسن روحانی نیز تاکنون چندین بار به منتقدان دولت و مخالفان گفت‌وگوهای هسته‌ای حمله کرده و از جمله آن‌ها را “بی‌سواد” خوانده است. از زمانی که دولت یازدهم روی کار آمده، اصول‌گرایان بارها نسبت به ادبیات روحانی درباره منتقدان تذکر داده‌اند. مساله‌ای که تلویحا مورد اشاره آیت‌الله خامنه‌ای نیز قرار گرفت.


با این حال تشبیه منتقدان به کلاغ، تنها مساله‌ای نیست که در روزهای اخیر باعث حمله به هاشمی‌رفسنجانی شده. او در مصاحبه با ایلنا همچنین گفته بود که امکان شورایی شدن رهبری در ایران وجود دارد و آیت‌الله خامنه‌ای و خود او از جمله موافقان این مساله در سال ۶۸ بوده‌اند.


این بخش از سخنان هاشمی‌رفسنجانی نیز واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. در یکی از آخرین واکنش‌ها محمود علوی - وزیر اطلاعات دولت روحانی - گفت که سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مصداق “تشویش اذهان عمومی” است، چرا که “موجب نگرانی مردم” می‌شود. به گفته علوی “هیچ نهادی نمی‌تواند به شورای رهبری فکر کند و این موضوع در اصلاح قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ نیز به طور کلی منتفی شده است”.


پیش از این برخی چهره‌های بلندپایه اصول‌گرایان نیز مقابل این سخنان موضع گرفته بودند. از جمله حسن فیروزآبادی - رئیس ستادکل نیروهای مسلح - در پیامی - و باز هم بدون نام بردن از هاشمی‌رفسنجانی - گفته بود که بحث شورایی شدن رهبری “حیله جدیدی” است که پس از “کُند شدن شمشیر فتنه” ایجاد شده تا “ولایت‌فقیه زنده، پویا و برقرار در کشور را بشکنند”.
فیروزآبادی اضافه کرده بود که شورای رهبری “کلید شکستن استحکام داخلی اقتدار ایران اسلامی” است و افرادی که “امامت فتنه‌گران در نماز جمعه” برای آن‌ها “شیرین جلوه” کرده، چنین سخنانی را به زبان می‌آورند.


اشاره فیروزآبادی به آخرین نمازجمعه‌ای است که توسط اکبر هاشمی‌رفسنجانی در ۲۶ تیرماه سال ۸۸ اقامه شد. در آن مراسم بسیاری از حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی - دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ - حضور داشتند.


بخش‌های دیگری از سخنان هاشمی‌رفسنجانی نیز - از جمله نظارت خبرگان بر رهبر جمهوری‌آسلامی - هم بوده که مورد اعتراض اصول‌گرایان - از جمله صادق لاریجانی - قرار گرفته. برخی از حامیان هاشمی‌رفسنجانی بر این عقیده‌اند که اصول‌گرایان با حمله به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کنند شرایط را برای ردصلاحیت وی در انتخابات مجلس خبرگان فراهم کنند. اتفاقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ رخ داد.