به حال فضای سیاسی کشور باید گریست

لیلا طیری
لیلا طیری

» حداد عادل را پخش کردند مصاحبه ظریف را نه

مصاحبه عادل فردوسی پور با محمدجواد ظریف با ممانعت مسولان صدا و سیما در برنامه ۹۰ پخش نشد. تهیه کننده و مجری سرشناس برنامه ۹۰ هم اعلام کرد که مسئولان صدا و سیما صلاح ندیدند مصاحبه پخش شود، اما صدا و سیما توپ را زمین او انداخت و در بیانیه ای اعلام کرد مصاحبه بدون هماهنگی با این سازمان انجام شده. همزمان اما سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که صدا و سیما به خاطر این برخورد غیرمسئولانه باید پاسخگو باشد. 

شب گذشته و قبل از پخش برنامه ۹۰ که پرطرفدارترین برنامه ورزشی و فوتبالی در ایران است، غلامعلی حدادعادل، پدر عروس آیت الله خامنه ای و نماینده فعلی مجلس در حالی در شبکه سوم صدا و سیما حضور یافت که یکی از کاندیداهای انتخابات آتی مجلس است. او در برنامه زنده تلویزیونی ویژه شب یلدا، شعر گفت اما ساعتی بعد مصاحبه جواد ظریف، وزیر امور خارجه در ویژه برنامه شب یلدای برنامه ۹۰ پخش نشد. عادل فردوسی پور در این برنامه از وزیر امور خارجه و ایرانیان عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد بستری فراهم ودر اولین فرصت این گفت و گو پخش شود.

مصاحبه با چهره های غیرورزشی در رسانه ها و برنامه های ورزشی در مناسبت های مختلف معمول است. پیش از این روزنامه های ورزشی در زمان مسابقات جام جهانی سراغ شخصیت های سیاسی رفته بودند اما روابط عمومی صدا و سیما در بیانیه ای که بعد از انتقاد شدید سخنگوی وزارت خارجه و همچنین انتقادهای رسانه ها و چهره های مختلف از عدم پخش مصاحبه جواد ظریف در برنامه ۹۰ ، عنوان کرد که این مصاحبه بدون هماهنگی با مسئولان صدا و سیما انجام شده و “مصاحبه با رجل سیاسی و مذهبی تابع میل و نظر شخصی تهیه کننده یا عوامل برنامه نیست”. 

از سوی دیگر جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده که جواد ظریف تمایلی به انجام این مصاحبه نداشته است: “اصرارها و پیگیری‌های پی در پی دوستان سیما و تهیه‌کنندگان این برنامه ورزشی باعث شد وزیر امورخارجه با انجام این گفت‌وگو موافقت کند و در نهایت مصاحبه انجام شد. صداوسیما بخاطر این برخورد غیر مسئولانه باید پاسخگوی افکار عمومی ملت ایران باشد”.

اما ماجرا به همین جا ختم نشده، علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود با انتقاد از عدم پخش مصاحبه جواد ظریف نوشته است: “چطور وزیر خارجه یک کشور نباید در یک برنامه ورزشی تلویزیونی درباره دیپلماسی ورزش صحبت کند. پیگیر موضوع شدم. گفتند چون قبلا خبر پخش این مصاحبه در بعضی سایت‌های خبری منتشر شده، عده‌ای مخالفت کرده‌اند و در روزنامه وطن امروز نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان در ضرورت عدم پخش این مصاحبه منتشر شده است. نامه را خواندم. از منطق نویسندگان این نامه بیشتر متأسف شدم. منطق این نامه این بود که چون آقای ظریف نماد یک جریان سیاسی است و برنامه نود بینندگان زیادی دارد پخش این مصاحبه در روند انتخابات آینده تأثیر خواهد گذاشت پس نباید پخش شود، که ضمنا توهین به شعور مخاطبان برنامه نود نیز هست، چون معتقد است مخاطبان این برنامه با دیدن یک مصاحبه گرایش سیاسی خود را تغییر می‌دهند. از آن طرف دیدم قبل از برنامه نود، آقای حداد عادل که کاندیدای انتخابات مجلس است، در وقت کافی درباره شب یلدا صحبت کرد و به شعرخوانی پرداخت. این یعنی سیاست یک بام و دو هوا و منطق دوگانه. اگر این کار اشکالی ندارد – که به نظر من چندان اشکالی هم ندارد – پس چرا جلو پخش مصاحبه آقای ظریف که کاندیدا هم نیست گرفته شد. واقعا باید به حال فضای سیاسی کشور و کینه‌های جاهلی موجود در آن گریست”.

وب سایت خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریجانی اما نوشته است که بعید به نظر می‌رسد فردوسی‌پور بدون جلب موافقت روسای بالادستی خود به ساختمان وزارت خارجه رفته و تازه بعد از انجام مصاحبه به فکر گرفتن مجوز آن افتاده باشد.

این وب سایت از روایت های دیگری در این زمینه خبر داده: “روایت‌های دیگری برای عدم پخش این مصاحبه وجود دارد، اینکه انتشار عکس‌های مصاحبه، ابزاری برای فشار به مدیران صدا و سیما به منظور صدور مجوز پخش برای این برنامه بوده است و مدیران صدا و سیما برای تنبیه عاملان انتشار عکس‌ها به عنوان ابزار فشار، از صدور مجوز پخش مصاحبه امتناع کرده‌اند”.

رونامه وطن امروز که رسانه گروه تندروی جبهه پایداری و مخالف دولت است از دو روز پیشتر به انتشار مطالبی علیه این مصاحبه پرداخته بود. هنوز مشخص نیست چطور عکس های عادل فردوسی پور و محمدجواد ظریف قبل از مصاحبه در وب سایت ها منتشر شده اما بعد از انتشار این عکس ها ، روزنامه وطن امروز در نامه ای به محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما، برنامه ۹۰ را متهم به پی گیری مواضع یک جریان سیاسی کرد.

مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش که سابقه سالها کار ورزشی در صدا و سیما را دارد هم در وب سایت خبرانلاین در دفاع از عادل فردوسی پور نوشته است: “مصاحبه ظریف با نود و عادل فردوسی‌پور اولین مصاحبه سیاسیون با یک چهره شاخص ورزشی نبوده و بدون شک آخرین آن هم نخواهد بود. فردوسی‌پور از یک برند مطرح برای جذابیت برنامه‎ مثل شب یلدا استفاده کرد، کاری که هر شبکه‌ای به دنبال آن است”.

آخرین خبر در این زمینه اما پیامک محمدجواد ظریف به عادل فردوسی پور است بعد از عدم پخش مصاحبه. او نوشته است: ”شنیدم فشار آوردند، از طرف من هیچ نگران نباشید، پخش نشدن مصاحبه اصلا برای من مهم نیست. بی جهت درگیر نشوید”.