تولید نفت در سراشیبی سقوط

نویسنده
اردلان صیامی

» هشدار نمایندگان مجلس

تولید نفت ایران در سراشیبی سقوط قرار دارد؛ این هشدار نمایندگان مجلس به دولتی است که در شش سال گذشته، بیش از ششصد میلیارد درآمد نفتی داشته است.کارشناسان هم از “واردات نفت” اظهار نگرانی کرده اند؛ سخنی که در صد سال گذشته کشور بیشتر به شوخی شباهت داشته است .

در این ارتباط دیروز حمید رضا کاتوزیان  گفت: “کاهش تولید 72 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران برای مسئولان یک هشدار جدی است”. به گفته وی “با ادامه سیاست‌های کنونی در حوزه نفت، سوء مدیریت‌ها و غفلت از سرمایه‌گذاری برای تولید صیانتی، در مدت هفت سال به وارد کننده نفت تبدیل می‌شویم”.

وی با تأکید بر نیازمندی صنعت نفت کشور به سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید صیانتی، به سایت خانه ملت گفت: “اگر امسال هم مانند سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای توسعه ذخایر نفت و گاز اختصاص پیدا نکند، با کاهش شدید تولید مواجه خواهیم شد که ممکن است این کاهش به طور میانگین تا 100هزار بشکه در روز هم برسد”.

ولی سخن این نماینده مجلس همواره از سوی مسئولین نفتی نفی شده است. چندی پیش محمد رضا بیگلو مدیر عامل سابق مناطق نفت خیز جنوب با اعلام اینکه روزانه 3ملیون و 10 هزار بشکه نفت تولید می شود یادآور شده بود که 80 درصد نفت کشور، محصول مناطق نفت خیز جنوب است.

برهمین اساس در حال حاضر ایران روزانه سه میلیون و 612 هزار بشکه نفت تولید می کند.بنا بر گزارش خبر آن‌لاین: “این رقمی است که چند ماه گذشته توسط اوپک سه میلیون و 700 هزار بشکه اعلام شده بود.در اینصورت طی ماه های قبل نیز ایران با کاهش تولید مواجه بوده است و این کاهش تولید شامل 88 هزار بشکه در هر روز می شود. در همین حال رییس کمیسون انرژی خبر از کاهش دوباره نیز می دهد.

هفته گذشته سازمان بین المللی انرژی اعلام کرد تولید نفت عراق با 350 هزار بشکه افزایش طی شش ماه گذشته به 2.68 میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز به نقل از سازمان بین المللی انرژی “ظرفیت تولید نفت عراق به بالاترین حد خود در ده سال اخیر رسیده است و این رقم طی شش ماه گذشته با 350 هزار بشکه افزایش به بیش از 2.68 میلیون بشکه در روز رسیده است”.

این در حالی است که ظرفیت تولید نفت عراق از ماه اوت  سال پیش تا کنون بیش از 250 هزار بشکه افزایش داشته. سازمان بین المللی انرژی پیش بینی کرده ظرفیت تولید نفت عراق تا سال 2015 میلادی به یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به 3.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و عراق تا سال 2015 میلادی با پیشی گرفتن بر ایران به دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان تبدیل خواهد شد.

شتاب عراق در رشد صنعت نفت در حالی است که ایران این روزها بیشتر درگیر دریافت وجه فروش نفت خود از مشتریان خویش است چنانکه چندی پیش بانک فدرال آلمان اعلام کرد که نمی تواند وجه نفت ایران را که به هند فروخته است به ایران بدهد.

پیش‌تر توافق شده بود که هند به این شکل پول ایران را پرداخت کند که این شیوه نیز به بن بست رسید و فعلا پول فروش نفت به هند واصل نشده است.

این در حالی است که تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول، زیر عنوان “چشم اندازهای اقتصادی جهان” که دوشنبه یازدهم آوریل انتشار یافت، عمق بحران شدید اقتصادی را که از سه سال پیش یه این سو بر ایران سنگینی می کند، به نمایش می گذارد.

 بنا به ارزیابی صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران از یک در صد در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۰.۱ در صد در سال ۲۰۰۹ کاهش یافته و در سال ۲۰۱۰ نیز از یک در صد بیشتر نبوده است. بر پایه آمار انتشار یافته از سوی همان نهاد، در سه سال گذشته میلادی میانگین سالانه نرخ رشد ایران یک پنجم میانگین سالانه نرخ رشد در بیست کشور خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.
همین گزارش پیش بینی می کند که بحران اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی شدت گرفته و در قالب یکی از بی سابقه ترین اشکال “رکود تورمی” در تاریخ معاصر کشور، بروز خواهد کرد.

حمیدرضا کاتوزیان بر این باور است که: “اگر همچنان از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت غفلت شود، ایران در مدت هفت سال آینده، وارد کننده نفت خواهد شد. تولید نفت هم اکنون با آنچه در برنامه چهارم توسعه مصوب شده بود یک میلیون بشکه فاصله دارد و تنها دلیل این شکاف عمیق به غفلت از سرمایه‌گذاری برای تولید صیانتی نفت باز می‌گردد.متأسفانه به علت بی‌توجهی به تولید صیانتی نفت، نه تنها به افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت در پایان سال 88 نرسیدیم، بلکه به طور میانگین تولید نفت کشور 72 هزار بشکه کاهش یافت که این یک هشدار جدی برای مسئولان نظام درباره سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز است.”

به گفته این نماینده مجلس، برنامه چهارم توسعه دولت را موظف کرده بود تا پایان سال 88 تولید نفت را یک میلیون بشکه افزایش دهد اما به علت عدم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، نه تنها این هدف برنامه چهارم توسعه محقق نشد، بلکه امروز کاهش تولید 72 هزار بشکه‌ای مطرح است و اگر این روند ادامه پیدا کند  ظرف مدت هفت سال آینده ایران وارد کننده نفت خواهد شد.

بر اساس گزارش رادیو فردا، صندوق بین المللی پول پیش بینی میکند که در سال ۲۰۱۱ میلادی، دو شاخص عمده اقتصاد کلان ایران رو به وخامت خواهند رفت: نرخ رشد به صفر در صد تنزل خواهد یافت و در عوض، نرخ تورم به ۲۲.۵ در صد اوج خواهد گرفت. به پیش بینی این صندوق، در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی ایران با صفر در صد از بیست کشور آفریقای شمالی و خاورمیانه (به استثنای لیبی که برای آن رقمی ذکر نشده) پایین تر خواهد بود. در عوض میانگین نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۱ با ۲۲.۵ در صد به بیش از دو برابر میانگین منطقه خواهد رسید و با فاصله زیاد دیگر کشور های منطقه را پشت سر خواهد گذاشت. آمار مندرج در تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول، دولت محمود احمدی نژاد را در موقعیتی شکننده قرار خواهد داد؛ به ویژه در مقابله با رقیبانش در اردوگاه معروف به “اصولگرایان” که از هیچ فرصتی برای تضعیف او خود داری نمی کنند. با این حال رییس دولت نیز هیچ فرصتی را برای ستایش از “دستاورد” های اقتصادی دولت خود از دست نمی دهد و کارنامه خود را در این عرصه، درخشان ترین کارنامه در تاریخ جمهوری اسلامی معرفی میکند. رییس دولت دهم به تازگی در کرمانشاه گفت که دولت او طی دو سال آینده بیکاری را در کشور ریشه کن خواهد کرد. کاتوزیان به خبرآنلاین گفته است: “امروز شرایط اقتصادی جهان به گونه‌ای نیست که بتوان با اطمینان کامل از تکیه بر درآمدهای نفتی و گازی سخن گفت و تمام برنامه‌های کشور را بر اساس فروش نفت قرار داد، بنابر این در چنین بازاری به هیچ وجه صلاح نیست که با سیاست‌گذاری غلط، افرادی مانع از سرمایه‌گذاری در حوزه نفت شوند.”