جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهالی هنر

توقیف، حذف ، سانسور و انتظار مجوز….

 

سهراب سپهری : انتشار ‌تاریخ شفاهی

محمدهاشم اکبریانی‌- دبیر مجموعه‌ی ‌تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران‌‌- از انتشار کتاب ‌سهراب سپهری‌ از این مجموعه خبر داد و گفت که طی سفرهایی به کاشان، با دوستان و آشنایان سهراب سپهری در زادگاه‌اش گفت‌وگو و هم‌چنین از محل سکونت او در کاشان که خانه‌ای در یک باغ است، گزارشی تهیه شده است که در این کتاب ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا، او در ادامه عنوان کرد که انجام گفت‌وگو با سه خواهر سهراب سپهری، محمد قرچه‌داغی‌- خواهرزاده‌ی سهراب سپهری‌- و ارائه‌ی نامه‌های منتشرنشده‌ی این شاعر و نقاش از دیگر بخش‌های این کتاب است. هم‌چنین گفت‌وگو با احمدرضا احمدی، آیدین آغداشلو و چهره‌های دیگری در این کتاب ارائه خواهد شد.

اکبریانی در عین حال توضیح داد: “همان‌طور که پیش‌تر گفتم، طرح تاریخ شفاهی به دلیل گستردگی کار و حجم سنگینی که داشت، متوقف شده است و تألیف کتاب تاریخ شفاهی سهراب سپهری به هم‌راه کتاب‌های محمدعلی سپانلو، احمد پوری، احمدرضا احمدی و زین‌العابدین مؤتمن از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و اکنون هم دنبال می‌شود و به معنای این نیست که کار تدوین تاریخ شفاهی در گفت‌وگو با شاعران و نویسندگان و دیگر اهالی قلم از سر گرفته شده است”.

 

علی‌اشرف درویشیان: نقد دوازده رمان برتر

علی‌اشرف درویشیان از نقد دوازده رمان برتر ادبیات فارسی در یک کتاب خبر داد.

درویشیان با وجود بیماری‌ و کهولتی که دارد، می‌گوید، هم‌چنان می‌نویسد و اخیرا با هم‌کاری رضا خندان مهابادی، کتابی را در نقد و بررسی دوازده رمان برتر فارسی تألیف کرده است. این کتاب که تألیف‌اش پنج ماه طول کشیده، هم‌اکنون در نشر چشمه در حال حروف‌چینی‌ست.

او هم‌چنین درباره‌ی آثار در دست تألیف‌اش می‌گوید، هنوز نگارش دو رمان‌اش تمام نشده است. یکی از این رمان‌ها ‌همیشه مادر‌ است و رمان دیگر، ‌دو خرس عاشق‌ که چند ماهی می‌شود به نگارش آن‌ها مشغول است.

علی‌اشرف درویشیان سوم شهریور‌ سال 1320 در کرمانشاه به‌دنیا آمده است و از آثار او به ‌آبشوران‌، ‌از این ولایت‌، ‌درشتی‌، ‌هم‌راه آهنگ‌های بابام‌، ‌فصل نان‌ و ‌سال‌های ابری‌ می‌توان اشاره کرد.

 

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف : درخواست هفده هزار تن

۱۷ هزار تن از دست‌اندرکاران سینما در سراسر جهان خواستار لغو حکم جعفر پناهی و محمد رسول‌اف شدند.

در آستانه برگزاری جشنواره جهانی فیلم کن، سایت رسمی این جشنواره اعلام کرد ۱۷ هزار تن از دست‌اندرکاران سینما در سراسر جهان خواستار لغو حکم جعفر پناهی و محمد رسول‌اف شده‌اند.

در بیانیه سایت جشنواره کن از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده هرچه زود‌تر حکم زندان و محرومیت از فعالیت‌های هنری و اجتماعی این دو فیلمساز ایرانی را لغو کنند.

فاتح آکین٬ جیمز کری٬ رفیع پیتز٬ دیوید کروننبرگ و آلن دلون از جمله امضا‌کنندگان این بیانیه هستند.

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف اسفند ماه سال ۱۳۸۸ در تهران بازداشت شدند و پس از مدتی دادگاه آقای پناهی را به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم کرد.

هنرمندان زیادی از سرتاسر جهان خواستار لغو حکم این دو فیلمساز شده‌اند٬ اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به این درخواست‌ها بی‌اعتنایی کرده‌اند.

سایت جشنواره فیلم کن همچنین اعلام کرده که جعفر پناهی به صورت غیابی و افتخاری عضو هیات داوران شصت و چهارمین دوره این جشنواره است.

 

 

 

صادق هدایت : انتشار شناختنامه‌

جهانگیر هدایت، برادرزاده‌ی صادق هدایت، در گفت‌وگو با ایلنا و درباره‌ی این کتاب گفته است: پیش از هر چیزی باید بر این نکته تاکید کنم که تاکنون شناختنامه‌ای از هدایت تدوین نشده است. این کتاب تنها شناختنامه‌ی اوست. مسئله‌ی دوم این است که تمام اسناد و مدارکی که در این کتاب ارائه شده؛ بسیار معتبر است. چراکه اسنادی است که در خانواده‌ی هدایت موجود است. در این کتاب هیچ حدس و گمانی در مورد مسائل مربوط به زندگی او وجود ندارد، هرچه که هست واقعی است. این شناختنامه بهترین مرجع برای کسانی خواهد بود که بخواهند در مورد این نویسنده ی نابغه تحقیق کنند. جهانگیر هدایت در ادامه افزود: شناختنامه شامل فصول متنوعی است. طراحی‌ها، ترجمه‌ها، نامه‌های او (حدود چهل نامه از او مانده است)، کارت پستال‌ها، نقاشی‌ها، کارت‌ویزیت‌ها و مهرهایی که از او مانده است. وی درخصوص بخش‌های مختلف کتاب‌شناسی او گفت: درباره‌ی او حتی به زبان‌هایی مانند کره‌ای، چینی، عبری، روسی نیز کتاب نوشته شده است. همه‌ی این‌ها در کتاب‌شناسی مورد اشاره قرار گرفته است. در بخش مقالات نیز مقالاتی را که در نشریات و درباره‌ی او نوشته شده است، چه به فارسی و چه به زبان‌های خارجی، ذکر کرده‌ایم. مکاتبات و احکام اداری و نیز نامه‌ها و کارت‌پستال‌های دریافتی او را نیز آورده‌ایم. همچنین، عکس‌ها و پوسترهایی که برای او طراحی شده است، سایت‌ها، وبلاگ‌ها، فیلم‌ها، یادبودها و نمایشگاه‌هایی که در یادبود او ساختهو یا برگزار شده‌اند را نیز قید کرده‌ایم.

 

 

احمد بیگدلی: در انتظار مجوز

احمد بیگدلی با اشاره به حضور خود با سه کتاب در نمایشگاه کتاب تهران، از نرسیدن رمان “بی‌تردید سه‌شنبه بود” به نمایشگاه خبر داد.

بیگدلی گفت: این رمان بیش از یک سال است که برای دریافت مجوز نشر ارائه شده و هنوز از آن خبری نشده است؛ بنابراین تا نمایشگاه کتاب تهران آماده نمی‌شود.

او در عین حال از عرضه‌ی سه کتاب خود در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: رمان “زمانی برای پنهان شدن” و “آنای باغ سیب” که از سوی نشر آگه منتشر شده‌اند و مجموعه‌ی داستان “آوای نهنگ” که در نشر چشمه منتشر شده است، در نمایشگاه کتاب تهران ارائه خواهند شد.

بیگدلی همچنین با اشاره به دیگر آثارش گفت: نوشتن رمان پلیسی _ جنایی “امروز یا فردا” را مدتی است که به پایان رسانده‌ام؛ اما تا مشخص‌ نشدن وضعیت رمان “بی‌تردید سه‌شنبه بود”، برای نشر آن اقدامی انجام نمی‌دهم. در حال حاضر هم مشغول نگارش مجموعه‌ی داستان کوتاه “کتاب کوچک اندوه” هستم.

  

 

مفتون امینی: کلیات اشعار

مفتون امینی  با اعلام این خبر گفت: اکنون در حال گردآوری کلیات شعرهای خود هستم که در سال جاری با عنوان “روی ماه را که دیده است؟” منتشر می‌شود.

او در ادامه افزود: این کلیات یک ماه بعد از چاپ آخرین دفتر شعرم یعنی “دو سه کردار از باد” منتشر می‌شود که هنوز آن را منتشر نکرده‌ام. این کلیات شامل 13 دفتر شعر از جمله “دریاچه”، “کولاک”، “انارستان”، “عاشیقلی‌ کروان”، “فصل پنهان”، “یک تاکستان احتمال”، “سپید‌خوانی روز”، “عصرانه در باغ رصد‌خانه”، “شب 1002”، “من و خزان و تو”، “اکنون‌های دور”، “پرسه‌ی خیال در اطراف وقت سبز” و مجموعه‌ی در دست انتشارم می‌شود و قرار است از سوی انتشارات نگاه به چاپ برسد.

مفتون امینی‌ زاده‌ی سال 1305 در شاهین‌دژ است و تاکنون 12 دفتر شعر منتشر کرده ‌است.

 

محمدرضا گودرزی: حذف چهار داستان از 14 داستان

مجموعه‌ی داستان تازه‌ی محمدرضا گودرزی مجوز نشر گرفت.

به گفته‌ی گودرزی، مجموعه‌ی داستان “رؤیاهای بیداری” با حذف چهار داستان از 14 داستان مجوز نشر گرفته و با 10 داستان به چاپ می‌رسد.

او با اشاره به شرایط چاپ و نشر کتاب، اظهار کرد: در رابطه با کتاب‌های خودم می‌توانم بگویم وضعیت برای ارائه‌ی مجوز چاپ نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده و سخت‌گیری‌ها از قبل بیش‌تر شده است.

گودرزی ابراز امیدواری کرد، مجموعه‌ی داستان “رؤیاهای بیداری” که توسط نشر چشمه منتشر خواهد شد، به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

“پشت حصیر”، “در چشم تاریکی”، “شهامت درد”، “آن‌جا زیر باران”، “به زانو درنیا” و “اگه تو بمیری” دیگر مجموعه‌های داستان منتشرشده‌ی محمدرضا گودرزی هستند.

 

 

سروش صحت : توقیف مجموعه تلویزیونی

مجموعه تلویزیونی “ساختمان پزشکان” به کارگردانی سروش صحت فعلاً روی آنتن شبکه سوم سیما نخواهد رفت.

برخلاف اخبار منتشر شده مبنی بر پخش “ساختمان پزشکان” از یکشنبه 21 فرودین 1390 شنیده‌ها حاکی از آن است که این مجموعه تلویزیونی به دستور علی دارابی قائم مقام سازمان صداوسیما توقیف شده است.

گویا مسئولان صداوسیما خواستار اضافه شدن شخصیت پزشک روانشناسی به مجموعه شده‌‌اند که نقشی مثبت داشته باشد، اما  گروه نویسندگان مجموعه چندان از این پیشنهاد استقبال نکرده‌اند.

این اتفاق در شرایطی رخ​ داده که 40 قسمت از این مجموعه 70 قسمتی آماده پخش شده است.

فیلمنامه این مجموعه به سرپرستی پیمان قاسم‌خانی و توسط محراب قاسم‌خانی، علیرضا نادر فصیحی، مانی صدرایی، حمید برزگر و علیرضا برادران نوشته شده است.

در خبرهای اولیه آمده بود این مجموعه زمستان 1389 پخش می‌شود، اما این اتفاق نیافتاد و زمان پخش آن به شنبه 20 فروردین 1390 موکول شد. شنبه هم گذشت و خبری از پخش این سریال نشد و به جایش مخاطبان شبکه سه شاهد زیرنویسی شدند که از موکول شدن پخش سریال صحت به یکشنبه شب حکایت داشت.

بعد از منتفی شدن پخش «ساختمان پزشکان» مجموعه «چهار چرخ» به کارگردانی جواد مزدآبادی از شبکه سوم سیما روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه از جمله کارهای 13 قسمتی بود که برای پخش در نوروز 90 آماده شده بود. یکی دو قسمت اولیه آن را اصغر نعیمی ساخت و در ادامه جواد مزدآبادی کارگردانی آن را عهده‌دار شد.

 

تهمینه میلانی: تقاضای استعفای جیرانی

تهمینه میلانی کارگردان مطرح سینمای ایران، در واکنش به برخورد تبعیض‌آمیز برنامه هفت، خواستار استعفای فریدون جیرانی از این برنامه شد.

پیش از این قرار بود این کارگردان سینمای ایران در برنامه هفت حضور داشته باشد و به صورت زنده حرف‌های خود را با مخاطبان تلویزیونی بزند ولی مسعود ده‌نمکی شب گذشته جایگزین تهمینه میلانی شد.

تهمینه میلانی در یادداشتی که در شماره روز شنبه شرق منتشر شده در واکنش به این اقدام برنامه هفت خواستار استعفای جیرانی شده است. برنامه هفت که اجرای آن را فریدون جیرانی برعهده دارد تاکنون با انتقادات تند کارگردانان مطرحی چون رخشان بنی‌اعتماد ،مسعود کیمیایی ،بیژن میرباقری و… مواجه شده است.

میلانی در یادداشت خود نوشته که از پیش از عید قرار بوده در اولین برنامه هفت در سال جدید حضور داشته باشد تا این‌که یک روز پیش از تاریخ وعده داده شده ،یعنی در روز پنج شنبه 18 فروردین فریدون جیرانی به او اطلاع می‌دهد که مسوولان تلویزیون مسعود ده‌نمکی را جایگزین او کرده‌اند.

او نوشته است: “من همان‌جا به جیرانی پاسخ دادم که دود این سیاست‌های غلط هنری بی‌شک به چشم همه مردم ایران به وی‍ژه جامعه هنری مستقل می‌رود. وقتی آقای جیرانی به من گفت بدون تمایل قلبی ایشان، نام من از برنامه حذف شده است، از ایشان خواهش کردم برای احترام به سینمای ملی استعفا دهد.”

 

 

احمدرضا احمدی : انتشار شناختنامه‌ی جامع

شهرام اقبال‌زاده از مراحل آماده‌سازی جامع‌ترین شناختنامه‌ی احمدرضا احمدی(نویسنده و شاعر) با همکاری وی توسط نشر قطره خبر داد. اقبالزاده در ادامه از انتشار کتاب‌های خود سخن گفت.

شهرام اقبال‌زاده(نویسنده و یکی ازدبیران نشر قطره) ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد چگونگی شکل‌گیری این شناختنامه افزود: طرح انتشار چنین شناختنامه‌ای از 2 سال پیش مطرح شد و حدودا دو ماه است که با همکاری احمدرضا احمدی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر بخش ابتدایی متن شناختنامه توسط احمدی به نشر قطره تحویل شده‌ است و من مشغول بازبینی آن هستم. ایشان قرار است متعاقبا بخش‌های بعدی را تا تکمیل شناختنامه به همین‌ ترتیب به ما تحویل دهد و با روند فعلی فکر می‌کنم این شناختنامه در سال آتی منتشر شود.

علیرضا بهنام: عدم دریافت مجوز

علیرضا بهنام که کتاب‌های “چه” و “کتاب ناممکن” را در انتظار دریافت مجوز نشر دارد، از آماده نشدن “گزیده‌ی اشعار بوکوفسکی” و “خوابیدن با همان کلک قدیمی” برای نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

این شاعر و مترجم با اشاره به کتاب‌های در انتظار مجوزش  گفت: “چه” که شامل مجموعه‌ای از شعرهایم می‌شود و “کتاب ناممکن” که مجموعه‌ای از مقالات من در حوزه‌ی زیبایی‌شناسی شعر را دربر می‌گیرد، برای مجوز نشر ارائه شده‌اند؛ اما هنوز مجوز نگرفته‌اند و به نمایشگاه کتاب نمی‌رسند.

او با بیان این مطلب که امسال کتابی در نمایشگاه کتاب تهران نخواهد داشت، گفت: اکنون در حال کار بر روی “گزیده‌ی اشعار بوکوفسکی” هستم که هنوز به پایان نرسیده است و “خوابیدن با همان کلک قدیمی” نیز برای دریافت مجوز نشر ارائه نشده است؛ بنابراین امسال در نمایشگاه کتابی نخواهم داشت.