گرین کارت‌های دردسر ساز

نویسنده
مریم کاشانی

» اعتراض دفتر رئیس‌جمهوری به نمایندگان مجلس

روز هفتم بهمن، روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی، با صدور اطلاعیه‌ای ادعای گروهی از نمایندگان مجلس درباره تابعیت دوگانه مسئول ارشد دفتر رئیس‌جمهور را تکذیب کرد. در این اطلاعیه که با مقدمه‌ای اخلاقی درباره ضرورت “رعایت انصاف در رفتار” نمایندگان شروع می‌شود، آمده است: “اخیرا و باکمال تأسف شاهد آن بودیم که تنی چند از نمایندگان محترم، به عنوان تذکّر به رئیس جمهور و بدون هر گونه تحقیق و یا پرسش و گفتگو، افترایِ مجعولِ برخی از رسانه‌های افراطی وابسته به صهیونیست‌ها در ایالات متحده آمریکا را تکرار نموده و عنوانی را به «یکی از مسئولین ارشد دفتر رییس جمهوری» نسبت دادند که کذب محض بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد.”

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روابط عمومی دفتر حسن روحانی اضافه کرده : “محتوای این تذکّر دروغی است که اگر صحت آن با یک پرسش ساده استعلام می‌شد؛ منجر به تکرار یاوه‌سرائی بیگانگان، فضا سازی برخی رسانه‌ها و سوء استفاده کسانی که در پی تخریب تعامل مثبت قوای مجریه و مقننه هستند، نمی‌شد.”

از سوی دیگر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز دیروز طی یک نشست خبری  در پاسخ به سؤالی درباره دو تابعیتی بودن یکی از مسئولین نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: “این موضوع صد در صد کذب است و هیچ مسئولی در نهاد ریاست جمهوری نه گرین‌کارت دارد و نه تابعیت دوگانه.” او درباره ادعای یکی دیگر از نمایندگان مجلس که گفته بود مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز تابعیت دوگانه دارد، اضافه کرد: “اگر چنین مواردی باشد ما بررسی خواهیم کرد و در حال حاضر سندی مبنی بر صحت این موضوع ندارم.”

پیش از این اطلاعیه، ۱۳ نماینده مجلس که اکثر آن‌ها عضو جبهه پایداری هستند، با استناد به ماده ۱۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس تذکری خطاب به حسن روحانی منتشر کردند که در آن آمده بود: “جناب آقای رئیس جمهور، همانطور که مستحضرید طبق قانون به کارگیری افراد دو تابعیتی در مناصب دولتی جایز نمی‌باشد، لیکن متاسفانه شاهد هستیم یکی از مسئولین ارشد دفتر جنابعالی دارای تابعیت مضاعف از کشور آمریکا می‌باشد. در اختیار داشتن مشاغل و مناصب حساس دولتی، سیاسی و اقتصادی توسط افرادی با تابعیت دوگانه می‌تواند مخاطره‌آمیز بوده و کشور را با چالش مواجه کند و شما قطعا واقف هستید افرادی که مناصب حکومتی دارند نباید زیر پرچم کشورهای بیگانه قسم وفاداری یاد کنند.” آنها در تذکر خود اضافه کرده بودند: “دولت یازدهم نیز بهتر است برای دچار نشدن به حاشیه‌های افراد دو تابعیتی نسبت خود را با مسئولان و مدیران دارای تابعیت مضاعف روشن کرده و برای حل تبعات منفی حاصل از فعالیت آنها و یا برکناریشان چاره‌ای بیندیشد.”

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، جواد کریمی قدوسی، فاطمه آلیا و روح‌الله حسینیان از جمله امضا کنندگان این تذکر بودند.

اشاره این نمایندگان به محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی است که از سال‌ها پیش گفته می‌شود که دارای گرین‌کارت امریکا است.

چند ماه پیش که حمید ابوطالبی، نماینده معرفی شده ایران برای سازمان ملل موفق نشد ویزای امریکا را دریافت کند، محمد نهاوندیان یکی از گزینه‌های مطرح به عنوان جایگزین ابوطالبی بود و داشتن گرین‌کارت امریکا نیز به عنوان نقطه قوت او محسوب می شد.

دهم اردیبهشت ماه گذشته، روزنامه اعتماد طی گزارشی در اینباره نوشته بود: “نهاوندیان یکی از چهره‌های خبرساز دولت روحانی است. از همان زمانی که حسن روحانی او را به عنوان رییس دفترش انتخاب کرد گرین‌کارت داشتنش با انتقاد مخالفان روبه‌رو شد. اما با وجود این انتقادها او یکی از بانفوذترین چهره‌های نزدیک به روحانی است و از این رو از او به عنوان یکی از گزینه‌های دولت برای جایگزینی ابوطالبی یاد می‌کنند. البته خبرساز بودن نهاوندیان تنها به دلیل گرین‌کارت داشتنش در کابینه روحانی نیست. او پیش از این نیز به دلیل داشتن گرین‌کارت و رفت‌وآمدش به امریکا در سال ۸۵ خبر ساز شده بود. در سال ۸۵ و در زمانی که پرونده هسته‌یی ایران در شرایط حساسی قرار داشت، روزنامه فایننشیال تایمز از سفر او به امریکا و رایزنی‌های او با مقامات امریکایی پرده برداشت؛ خبری که واکنش علی لاریجانی را در پی داشت و اعلام کرد: “از آنجایی که امریکا به دیپلمات‌های ایرانی ویزا نمی‌دهد، ما از سفر محمد نهاوندیان به امریکا استفاده کردیم تا مطالب مورد نظر خود را به محمدجواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل منتقل کنیم.”

اطلاعیه ریاست جمهوری، هیچ اشاره‌ای به نام نهاوندیان و همچنین موضوع تابعیت دوگانه و یا گرین‌کارت او نکرده و تنها اعلام کرده که تذکر نمایندگان بر اساس اخبار دروغ بوده است. تذکر نمایندگان نیز درباره افراد “دو تابعیتی” است و اشاره ای به گرین‌کارت نکرده است.

نکته قابل توجه در این تذکر آن است که اساسا نمایندگان مجلس تفاوت گرین‌کارت امریکا و تابعیت آنرا نمی‌دانند. آنها توجه ندارند که داشتن گرین‌کارت به معنی داشتن تابعیت نیست و اساسا افرادی که گرین‌کارت دارند، تابعیت ندارند و به همین دلیل گرین‌کارت گرفته‌اند و افرادی هم که تابعیت دارند، نیازی به گرین کارت ندارند.

به نظر می‌رسد که همین نکته، منجر به صدور تکذیبیه دفتر ریاست جمهوری شده است و بی‌آنکه به داشتن یا نداشتن گرین‌کارت اشاره‌ای کند، تذکر نمایندگان درباره “یکی از مسئولین ارشد دفتر رییس جمهوری” رد شده است.

این اولین باری نیست که برخی مسئولان سیاسی وابسته به حکومت جمهوری اسلامی، به دلیل داشتن گرین‌کارت امریکا تحت فشار قرار می گیرند. نکته جالب توجه آن است که در سال‌های اخیر حداقل دو تن از نزدیکان جبهه پایداری به دلیل داشتن گرین‌کارت خبر ساز شده‌اند.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، که از نزدیکان آیت‌الله مصباح‌یزدی است و مدتی هم معلم اخلاق دولت احمدی‌نژاد بود، مدتها پس از آنکه شایع شد گرین‌کارت امریکا را دارد، این خبر را تایید کرد. او در اواخر آبان ماه سال ۱۳۹۰ طی گفتگویی با خبرگزاری نسیم، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “باید از افرادی که درباره گرین کارت داشتن من سخن گفتند، پرسید که آیا اصلا کارت باطل شده من را دیده‌اند یا خیر؟ اصلا آنها می‌دانند که من در آمریکا چکار می‌کردم؟ واقعا این افراد از چه چیزی فرار می‌کنند و هدفشان چیست؟!” او اضافه کرده بود: “کسی که شهروند امریکا می‌شود و اصطلاحا «سیتی زن شیپ» می‌گیرد، باید در برابر پرچم این کشور قسم بخورد که مدافع حقوق آمریکا باشد. شاید این افرادی که این مسائل را به من نسبت می‌دهند، واقعا در برابر پرچم آمریکا سوگند خورده باشند؛ وگرنه من تنها در برابر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران سوگند خورده‌ام.” مرتضی تهرانی، هم اکنون نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری است.

ماجرای خبر ساز دیگر مربوط به کامران باقری‌لنکرانی، است که اولین کاندیدای آیت‌الله مصباح یزدی و جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود. لنکرانی همان کسی است که مصباح یزدی او را “صالح‌ترین فرد روی زمین و زیر این آسمان” برای ریاست‌جمهوری نامیده بود. پس از آنکه مشخص شد پدر لنکرانی ساکن امریکا است، گفته شد که خود او نیز گرین‌کارت امریکا را دارد. خود او هم زمانی که به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح شده بود در گفتگو با خبرنگاران داشتن گرین‌کارت را تلویحا تایید کرده بود. لنکرانی در آن زمان اعلام کرده بود: “در حالی که خیلی افراد خودشان را برای گرین کارت آمریکا می‌کشند، من در ایران ماندم و با افتخار برد تخصصی خود را دریافت کردم.” او درباره ارتباط با پدرش نیز گفته بود: “برای اولین بار این موضوع را می‌گویم که بعد از وزیر شدن در حاشیه جلسه‌ای حجت‌الاسلام گلپایگانی مرا دیدند و گفتند حالا که وزیر شدی و پدرت نیز خارج از کشور است، خیال نکنید باید مراوده‌ات را قطع کنی بلکه باید رابطه‌ات بیشتر شود و وظیفه دینی حکم به این کار می‌کند. لذا بنده بنابر وظیفه دینی ارتباط با پدرم را حفظ کرده‌ام.”