ساخت غرب، اسب تروای تهاجم فرهنگی

نویسنده

» گزارشی از لاستامپا در مورد ممنوعیت فروش اسباب بازی در ایران

فرانچسکا پاچی

 

گمان کرده بودیم که دیپلماسی نرم که توسط جوزف نای آمریکایی مطرح شد، جای دیپلماسی خشنی که آقای پوتین طرفدار آن است را گرفته است. بهتر است نگاهی به ایران بیاندازیم.

خبرگزاری نیمه دولتی با افتخار اعلام کرد که خرید آنلاین اسباب بازی و بازی های کامپیوتری ممنوع است و این اسباب بازی ها اسب تروای تهاجم فرهنگی است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی را موظف کرده است که اقدامات قانونی برای کنترل فضای مجازی معاملات و تبلیغ اسباب بازی ها و بازی های رایانه ای را به عمل آورد.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موظف شده است موضوع کنترل اسباب بازی وارداتی در سطح عرضه را در دستور کار بازرسین خود قرار داده و در صورت ظن به قاچاق، مراتب را صورتجلسه و به سازمان تعزیرات حکومتی منعکس کند.این وزارتخانه باید نسبت به جلوگیری از فروش اینترنتی اسباب بازی ها و بازی های رایانه ای توسط اشخاص فاقد پروانه و فروشگاههای مجازی جلوگیری کند.

رئیس جمهورمیانه رو ایران، حسن روحانی تلاش می کند تا ایران را از انزوای بین المللی بیرون بیاورد اما حکومت ایران در عرصه داخلی لبخند عروسک باربی را خطری جدی تلقی می کند که ممکن است منجر به بحران شود.(بحرانی جدا از بحران اقتصادی)

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستقیما با باربی وارد جنگ شده اند، عروسکی که رویای هر دختربچه ای است، در نظر این ستاد محصول بی کیفیت و نامناسب برای کودکان است. آنها گفته اند که برخی از عروسک ها، بخصوص باربی، تاثیر فرهنگی و اجتماعی بر روی کودکان می گذارند. این اولین بار نیست که با باربی چنین برخوردی می شود. در سال ۱۹۹۶ و در سال ۲۰۱۱، خرید اینترنتی این عروسک را ممنوع کردند. در نتیجه همان عروسک ها صد میلیون دلاربه فروش رفتند که نیمی از آن نصیب قاچاقچیان شد.

قدرت نرم یا، قدرت خاموش همان است که آیت الله ها از آن می هراسند. حضور سمبل های غرب در مغازه های ایران ممنوع شده است. از مانکن های ویترین مغازه ها گرفته تا قلب های قرمز و عروسک هایی که در روز سن ولنتاین بفروش می رسید (اگرچه امسال هم تعداد بیشماری از این عروسک ها خریداری شد) تا کارتون هایی مثل بت من و سیمسون و کراوات که از همان سال ۱۹۷۹ بعنوان تابو شناخته شده بود.

این وضعیت متناقض که بین مقامات مذهبی ایران و مصرفگرایی کالاهای غربی بوجود آمده، وضعیت فرهنگی کشور را به مخاطره انداخته است. اما مشکل تنها به ممنوع کردن باربی ختم نمی شود. چند روز پیش مبارزان علیه جنگ نرم، هاشم شعبانی، شاعری که تنها سلاحش نوشتن شعر به زبان عربی بود را اعدام کردند. به همراه او ۱۵ نفر دیگر نیز اعدام شدند تا با بوجود آغاز فصلی تازه با ریاست جمهوری حسن روحانی، میزان اعدام روز بروز افزایش پید کند.

لاستامپا، ۱۶ فوریه