حمله سایبری آمریکا، اسراییل و ایران

نویسنده

» تحلیل ال پاییس از جنگی که آغاز شده

این جنگ آنقدر در سکوت پیش می رود که بخش اعظم کشورهای جهان غافلند که مدت هاست با شدت هرچه تمام آغاز شده. و آنهایی که در بطن آن قرار دارند، با نگرانی نظاره گر ادامه آن هستند.

به عنوان مثال می توان به اظهارات لئون پانه تا اشاره کرد که گفت کشورش در شرف یک “پرل هاربر اینترنتی” است. اشاره وزیر دفاع ایالات متحده به چیست؟ شاید اشاره او به یک سری حملاتی بوده که علیه سیستم های کامپیوتری صنعت نفت سعودی و نهادهای مالی آمریکای شمالی صورت گرفته. به گزارش اینترنشنال هرالد تریبون روز دوشنبه، این حملات ازطرف واحدهای دفاعی جنگ های اینترنتی سازمان یافته توسط جمهوری اسلامی انجام شده است.

آیا اینها پیکارجویان فضای سایبری حکومت آیت الله ها هستند؟ بله، این واحدها از سال ۲۰۱۱، پس از حمله کامپیوتری ای که گفته می شد توسط ایالات متحده و اسراییل علیه تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی انجام شده، شگل گرفته اند. درواقع وظیفه آنها ساخت ضدویروس برای محافظت از سیستم های ایران است، ولی به نوشته تریبون و به نقل از برخی منابع، ممکن است این واحدها بتوانند همچنین وارد مرحله ضدحمله شوند و حملاتی مانند حمله ماه اوت به شرکت نفتی دولتی “آرامکو” در عربستان سعودی و جلوگیری از دستیابی مشتریان بانک های آمریکای شمالی به حساب هایشان را به انجام برسانند.

با اینکه آیت الله ها نقش منفی این فیلم محسوب می شوند، ولی آنها نبودند که برای اولین بار دکمه را فشار دادند. این کار را اولین بار یک برنده صلح نوبل انجام داد و آن کسی نبود جز خود باراک اوباما. او برای به راه انداختن این جنگ تعریف خاصی داشت: گسترش جنگ سایبری [جاسوسی سایبری و خرابکاری سایبری] علیه ایران و استفاده گسترده از پهپادها [هواپیماهای بدون سرنشین] برای حمله به اهداف در کشورهایی مانند سومالی، یمن، افغانستان و پاکستان. و بدین ترتیب تعداد نیروهای آمریکایی را به لحاظ فیزیکی در مناطق حساس کاهش داد.

جنگ سایبری علیه ایران در دوره ریاست جمهوری بوش پسر آغاز شد و ایالات متحده و اسراییل در آن مشارکت داشتند. اولین محصول شناخته شده این همکاری ویروس استاکس نت بود که در اواخر دهه قبل به شکلی جدی به تأسیسات هسته ای ایران آسیب رساند. پس از اینکه این ویروس در تابستان ۲۰۱۰ کشف شد، اوباما نگرانی خود را در جلسات شورای امنیتی کاخ سفید ابراز داشت. او گفت بیم آن دارد که تبدیل ایالات متحده به یک هکر قدرتمند که پرچم ملی را نیز در دست گرفته، درنهایت به لحاظ سیاسی و اخلاقی منجر به حملات سایبری علیه خود آمریکا شود. این عقیده ای بود که امروز همچنان از طرف دیگر مقامات ایالات متحده مطرح می شود.

 

جنگ جهانی سوم

ولی نگرانی ها و تردیدهای اوباما خیلی زود برطرف شد و این شیوه جنگ همچنان ادامه یافت و در کاخ سفید، پنتاگون و سازمان سیا به عنوان “بازی های المپیک” شناخته شد. در اوایل ماه ژوئیه، نیویورک تایمز در مطلب کاملی نوشت که چگونه اوباما “به صورت سری دستور به افزایش حملات پیچیده علیه سیستم های کامپیوتری کارخانه های غنی سازی ایران داده و بدین ترتیب استفاده واشنگتن از تسلیحات سایبری را به شکل چشمگیری توسعه بخشیده است”.

درعین حال، اوباما به طور دائم از دستگاه های مدنی، نظامی و اطلاعاتی خواسته همکاری های خود با اسراییل را در این زمینه کاهش دهند. جمهوری اسلامی که ابتدا چنین حملاتی را تکذیب می کرد تا ضعف های خود را برملا نسازد، درنهایت پذیرفت که تروجان ها، ویروس ها و بدافزارهایی از خارج وارد شده اند و فعالیت تأسیسات اتمی این کشور را با مشکل مواجه ساخته اند.

در سال ۲۰۱۰، ریچارد آ. کلارک، که رییس دستگاه های ضدتروریستی ایالات متحده بود، به همراه بیل کلینتون و جرج بوش مقاله ای تحت عنوان “جنگ سایبری” منتشر کرد. او در این مقاله پیش بینی جنگ جهانی سوم را کرده بود و اینکه کشورهای قدرتمند مانند ایالات متحده، اسراییل، روسیه و چین از قبل درحال آماده سازی خود برای مواجهه با آن بوده اند. ازطرف دیگر، مجله “وایرد” به شکلی انتقادگونه به بحث پیرامون آن پرداخت: “آنها کتاب مکاشفه را بار دیگر برای دوران سایبری و اینترنت بازنویسی کرده اند و آخرالزمان را با حضور چهار اسب سوار تروجان شرح و بسط داده اند.”

آیا ویروس “فلیم” [Flame] اولین اسب سوار است؟ در اواخر ماه می، گروه امداد امنیت کامپیوتری ایران [CERT] که وظیفه اش مبارزه علیه حملات کامپیوتری است، اعلام کرد این ویروس را که خطرناک ترین ویروسی است که تاکنون ساخته شده، شناسایی کرده است. این ویروس به مدت ۲ سال بدون اینکه شناسایی شود، کامپیوترها را آلوده کرد.

“فلیم” ترکیبی از برنامه های مختلف است که چندین وظیفه جاسوسی و خرابکاری را در آن واحد انجام می دهد: ثبت مکالمات، کنترل از راه دور کامپیوترها، سیستم بلوتوث که تمامی تلفن های همراه نزدیک به خود را شناسایی می کند، کپی و انتقال داده ها از راه دور، به روز رسانی خود، و غیرقابل شناسایی بودن توسط ضدویروس های موجود… به گفته داگلاس راشکوف در سی ان ان، “این ویروس تمامی شاخص های مربوط به حمله سایبری برنامه ریزی شده توسط ایالات متحده را یکجا دارد”.

کشف این ویروس توسط آزمایشگاه تخصصی و مشهور “یوجین کاسپرسکی” در مسکو انجام شد. کاسپرسکی آن را به مثابه یک “جعبه پاندورا” دانست و خاطرنشان ساخت که استفاده از چنین ویروسی می تواند به خدمات ملی و مدنی مانند شبکه های برق، صنایع مربوط به انرژی، شبکه های بانکی یا سیستم های ترافیک هوایی تأثیر بگذارد. او در ادامه افزود همان طور که استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی ممنوع شده، استفاده از چنین ویروس هایی نیز باید ممنوع شود. او در این رابطه گفت: “باور کنید که این مسأله واقعاً مرا به ترس می اندازد.”

بی شک ایالات متحده هیچ گاه به طور رسمی نخواهد پذیرفت که با این ویروس های کامپیوتری که برنامه هسته ای ایران را زیر و رو می کنند در ارتباط است. اسراییل نیز آن را نخواهد پذیرفت. ولی “نیویورکر” چرا. نیویورکر گزارش داده که تنها نیروی هوایی ایالات متحده دارای ۷۰۰۰ هکر فضای سایبری است که در پایگاه های تِخاس و جورجیا مستقر شده اند. مشخص نیست چند نفر دیگر در پنتاگون، سازمان سیا و دیگر سازمان های دولت فدرال در این زمینه به فعالیت مشغول اند؟

واحد فرماندهی سایبری ایالات متحده [Uscybercom] که در سال ۲۰۰۹ در زمان ریاست جمهوری اوباما تأسیس شد، نام سازمانی است که وظیفه هدایت واحدهای سایبری نیروی هوایی شمال آمریکا را برعهده دارد. مقر این واحد در پایگاه “فورت مید” در ایالت مریلند است و ریاست آن برعهده ژنرال “کیت بی. الکساندر” می باشد. درحال حاضر به نظر می رسد که یک رقیب جدی نیز علیه آن ازسوی ایران شکل گرفته و ریاست آن را ژنرال غلامرضا جلالی برعهده دارد. ممکن است این واحد مسؤول حملات اخیر به سیستم های سعودی و آمریکایی بوده باشد.

نیویورک تایمز می نویسد: “اوباما به صورت سری دستور افزایش حملات سایبری را صادر کرده است.”

منبع: ال پاییس، ۲۴ اکتبر