کروبی محکم تر از قبل ایستاده است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» واکنش مجتبی واحدی به خبر نوشتن توبه نامه

مشاور مهدی کروبی می گوید این رهبر جنبش سبز، محکم تر از قبل روی مواضع خود ایستاده و در ادامه عملکرد خود در دو سال گذشته ثابت قدم است. مجتبی واحدی در گفت و گو با “روز” اخبار سایت های وابسته به جریان حاکم در ایران درباره “پشیمانی و ناراحتی” کروبی از عملکرد دو سال گذشته اش را قویا تکذیب می کند و می گوید این اخبار “مطلقا دروغ” اند.

تعداد زیادی از سایت های نزدیک به اصولگرایان که جناح حاکم در جمهوری اسلامی به شمار می روند، در روزهای گذشته در خبر مشترکی مدعی شدند کروبی اخیرا در دیدار با “برخی نزدیکان و هم حزبی های سابقش” که برای عیادت وی به منزل او رفته بودند، از “رفتاری که با نظام طی 2 سال گذشته داشته است ابراز ناراحتی وپشیمانی” کرده است.

در این خبر که ابتدا در سایت های “ندای انقلاب” و “جوان انلاین” که هر دو از سایت های منتسب به سپاه پاسداران هستند منتشر شد، به نقل از کروبی آمده است: “من 30 سال خدماتم به انقلاب و امام را یک شبه هدر دادم.”

این سایت ها سپس سخنان این رهبر جنبش سبز در دیدارهای اخیرش را “بر خلاف ادعاهای فرزندان و برخی مشاوران فراری اش در خارج از کشور” عنوان کرده و نوشته اند که کروبی از رفتارهای “تند و نامعقولانه اش” ناراحت و پشیمان است.

“جوان آنلاین” همچنین به نقل از کروبی نوشته است: “ما که خودمان در این نظام بودیم میدانیم این نظام مستحکمتر از این حرفهاست که بخواهد با حرفهای منو یا دیگر آقایان زمین بخورد. اصلا من خودم در مجلس ششم جلوی تندروی خیلی از این مشارکتی ـمجاهدینی ها ایستادم. حالا امروز….”

سایت نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به اینکه “برخی نزدیکان کروبی در این دیدار علل تندروی های کروبی را برخی مشاوره های نادرست و علت دیگر را لجاجتهای ذاتی نامبرده دانستند” افزوده است که “نزدیکان کروبی این احتمال را میدادند که شیخ سابق اصلاحات با نوشتن متنی خطاب به ملت ایران و نظام ضمن برائت از جریان فتنه از رفتار 2 سال گذشته اش نیز تبری بجوید.”

پیش از این و در اسفند ماه سال گذشته نیز سایت جعلی “کلمه نیوز” در خبری مدعی شده بود کروبی در حال نوشتن “توبه نامه از سر پشیمانی” است. این خبر همان هنگام توسط نزدیکان او و نیز مجتبی واحدی تکذیب شد.

 

“وظیفه رسانه هایی مانند جوان”

انتشار مجدد خبر نگارش توبه نامه توسط یکی از دو رهبر جنبش سبز در رسانه های اصولگرا در شرایطی صورت گرفته که برخی از چهره های شناخته شده این جریان در روزهای اخیر، روایت دیگری از این مسئله بیان کرده بودند.

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، اواسط هفته گذشته به سایت “خبرآنلاین” گفته بود که رهبران جنبش سبز تاکنون “هیچ اقدامی برای پس گرفتن هیچکدام از اقداماتشان” انجام نداده اند.

او گفته: “ممکن است زمانی آن دو نفربه لطماتی بزرگی که به نظام وارد کردند اعتراف کرده و اعلام توبه و پشیمانی کردند” اما افزوده بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی  ”تاکنون هیچ اقدامی برای پس گرفتن هیچکدام از اقداماتشان” انجام نداده اند.

مجتبی واحدی  تناقضات موجود در سخنان فردی مانند دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و خبر رسانه های وابسته به حکومت درباره کروبی را، نشاندهنده “دروغ” بودن اخبار منتشر شده درباره این رهبر جنبش سبز می داند.

او به “روز” می گوید: “آقای حبیبی و دوستانشان در حزب موتلفه قاعدتا آدم های بی اطلاعی نیستند و اتفاقا خیلی هم مطلعند. وقتی آنها می گویند که آقایان موسوی و کروبی اهل توبه و پشیمانی نیستند حتما اخبار موثقی هم در این باره دارند.”

واحدی همچنین می افزاید: “مطمئن باشید افرادی که آقای کروبی هم اکنون در اختیار آنها قرار دارد، در تمام نقاط محل حبس ایشان و همسرانشان دوربین و میکروفون کار گذاشته اند و اگر آقای کروبی کوچکترین سخنی درباره پشیمانی و ندامت بیان کرده بودند، با توجه به حساسیت روزهای اخیر در ایران حتما تاکنون صدها بار آن را از صدا و سیما پخش کرده بودند.”

به گفته او، خبرنگاران رسانه هایی مانند “جوان” سه وظیفه بر عهده دارند: “صبح ها هاله سحابی و هدی صابر را به قتل می رسانند، بعد از ظهرها در سپاه علیه مخالفان خود خبرسازی می کنند و شب هم این خبرها را در رسانه های خود به چاپ می رسانند.”

 

چهار ماه حبس

مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی از اول اسفند سال گذشته توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در خانه خود حبس شدند و تمام راه های ارتباطی آنها با جهان خارج قطع شد.

در آن هنگام سایت های نزدیک به جنبش سبز خبر دادند که کروبی پس از پرتاب نارنجک های صوتی به درون منزلش و حمله به او و همسرش گفته که “به آنها بگویید یا باید با حکم قضایی دادگاهی عادل وارد شوند و یا جنازه ‌مرا از این خانه بیرون ببرند و تا آخرین لحظه و قطره ‌خون خواهم ایستاد.”

مشاور مهدی کروبی درباره آخرین وضعیت این رهبر در حبس جنبش سبز می گوید: “آقای کروبی در آخرین ملاقات هایی که داشتند اعلام کرده اند محکم تر از قبل بر روی مواضع خود ایستاده اند.”