چراغ سبز سازمان ملل به ایران

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز در باره تصمیم اسکاپ درباره اطلاعات ماهواره ای

جرج راسل

سازمان ملل در حالی که سعی دارد با اعمال تحریم هایی علیه ایران توسعه برنامه هسته ای این کشور را مسدود کند،  به نحوی بی سرو و صدا به این کشور اجازه داده است که یک “مرکز اطلاعاتی ارزیابی سوانح” احداث کند، که به گفته متخصصین به معنی تقویت توان موشکی ایران است. این اقدام  بر پیشنهاد بحث انگیزی که ایران آن را برای اولین بار در سال 2006 مطرح کرد مهر تائید سازمان ملل را می زند.

ایران هم در واقع برای  جشن گرفتن این مجوز این هفته اعلام کرد ماهواره نظارتی رصد-1 را ظرف دو ماه به مدار زمین خواهد فرستاد.

تصمیم تصویب پیشنهاد ایران در 25 مه بدون رای گیری توسط کمیسیون آسیا و اقیانوس آرام سازمان ملل (اسکاپ) گرفته شد.

پیشنهاد ایجاد این مرکز، در اخبار منتشر شده اسکاپ، ذکر نشده بود. در این خبر فقط اشاره شده بود که این کمیسیون به “یک سلسله از قطعنامه هایی در باره کاهش شکاف زیرساخت ها در منطقه و همکاری در زمینه ایمنی انرژی و آمادگی برای برخورد با سوانح طبیعی” پرداخته است.

سازمان اسکاپ، به عنوان یک بازیگر مهم در توسعه آسیا، در آمریکا کمتر شناخته شده است. این سازمان در برگیرنده 62 عضو، ازچین گرفته تا ترکیه است. برخی از کشورهای مشترک المنافع، و همچنین برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و هلند نیز در آن عضویت دارند.

الیوت آبرامز، مشاور سابق امنیت ملی در دولت جرج بوش گفت: “این حرکت زیرکانه ای توسط ایران بوده است.” وی گفت: “شرم آور است که کشوری که بارها توسط سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی هسته ای تحریم شده است، چنین جایزه ای بگیرد.”

آبرامزاین اظهارت را د رپاسخ به فاکس نیوز، که این خبر منتشر نشده اسکاپ را منتشر کرده است، بیان کرده است.

آبرامز گفت: “این تصمیم در جهت خلاف سایر رویکرد ها نسبت به ایران است. همواره این خطر وجود دارد که این اقدام به تقویت توان نظامی ایران بیانجامد.”

جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل با شنیدن این خبر گفت: “باور کردنی نیست.” وی گفت: “این کار ایران را در موقعیت برتری قرار می دهد. من نمی دانم ایران چه نوع فن آوری را بابت این اقدام کسب می کند ولی قطعا باعث آشنایی بیشتر مردم ایران با تصاویر ماهواره ای خواهد شد.”

ایجاد مرکز یاد شده در مصوبه اسکاپ تحت عنوان ایجاد یک “مرکز منطقه ای گردآوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت سوانح در جمهوری اسلامی ایران” ذکر شده است، که توسط یک “سازمان تحت نظارت اسکاپ” به اجرا در می آید. هدف این مرکز، آنطور که در پیشنهاد ایران مطرح شده است، بهبود پیش بینی های اقلیمی و آب وهوایی و گردآوری اطلاعات در زمینه سوانح است.

در این پیشنهاد آمده است که ایران درحال حاضر فاقد توانایی ارسال و دریافت اطلاعات ماهواره ای بخصوص در زمینه وضعیت های اضطراری در سوانح است و درنتیجه لازم است که از این کشور در پر کردن این شکاف منطقه ای حمایت شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ سئوال فاکس نیوز مبنی بر اینکه فن آوری مورد استفاده ایران در ایجاد چنین مرکزی می تواند برای مقاصد نظامی بکار رود گفت: “این سئوال موجهی است؛ ولی نمی توانیم در باره آن صحبت کنیم.”

یکی از دلایل این موافقت شاید این نکته باشد که مساله “مدیریت بحران” در نشست های سازمان ملل، به دنبال تحولات بی سابقه آب و هوایی، به یکی از مسائل مهم بدل شده است و آمریکا نیز از تلاش های مختلف در این زمینه حمایت می کند. فجایع محیطی، سوانحی نظیر طوفان، سونامی و زلزله درآسیا  از سایر جاها عمیق تر و مرگ بار تر بوده است. در برابر این خطرات که جان انسان راتهدید می کند اکنون به اشتراک گذاشتن اطلاعات ماهواره ای مربوط به سوانح میان کشورها به یک نیاز انسانی تبدیل شده است.

 ایران در نشست اسکاپ بر وجود “شکاف” درمدیریت سوانح در منطقه تاکید کرد و قبول کرد که تمام هزینه 50 میلیون دلاری این مرکز را در پنج سال اول کارکرد این مرکز پرداخت کند.

آمریکا، که در نشست اسکاپ حضور داشت اعلام کرده است که خود را از این تصمیم “مبرا” می داند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که “مبرا دانستن به معنی آن است که آمریکا در مقابل تصمیم اکثریت کنفرانس اسکاپ ایستادگی نمی کند و فقط توجه دارد که مصوبات آن تعهداتی را برای آمریکا ایجاد نکند.”

سخنگوی وزارت خارجه در واشنگتن در واقع شکست دیپلماتیک آمریکا را به عنوان یک پیروزی جلوه داد. وی گفت آمریکا “از ایجاد یک مرکز مستقل در ایران جلوگیری کرد و در متن مصوبه ذکر کرده است که این مرکز توسط سازمانی تحت نظارت اسکاپ ایجاد خواهد شد و نظارت اسکاپ بر آن اعمال خواهد شد.”

ولی ایران مساله را از زاویه دیگری می نگرد. در متن فنی 28 صفحه ای تهیه شده توسط ایران خواسته شده است که کلیه موانع حقوقی، اداری و مقرراتی موجود بر سر ایجاد این مرکز حداکثر تا فوریه 2012 برطرف شود.

براساس برنامه زمان بندی ارائه شده از سوی ایران، این مرکز می باید درتاریخ نوامبر 2012، زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شروع به کار کند.

منبع: فاکس نیوز - 17 ژوئن