اسلحه برای مصرف داخلی و خارجی

نویسنده
فاکس نیوز

» گزارش فاکس نیوز از زرادخانه جدید ایران

رژه سالانه ایران به مناسبت شروع جنگ ایران و عراق، شامل جدیدترین جنگ‌افزارهای این کشور بود، زرادخانه‌ای که متخصصان می‌گویند مجموعه‌ای از کپی، آشغال و زینت‌آلات است که فقط جنبه نمایشی دارد.

“هفته دفاع مقدس” که یادآور جنگ خونین با عراق است آخر ماه گذشته شروع شد و شامل رژه‌ سراسری بود که به گفته وبلاگ “جنگ بیخود است” تنها برای رونمایی نمایشی از جنگ‌افزارهای نوین این کشور است.

شاید عجیب‌ترین ابزار در زرادخانه نظامی ایران یک اتوبوس مسلح به نام راتق به معنای “بازکننده” باشد. یک دستگاه اتوبوس شهری معمولی با بلندگو و یک سپر کوچک در جلو و تقویت شده با ورق‌های فلزی که بهترین استفاده آن می تواند در سرکوب تظاهرات‌ خیابانی باشد.

به گفته این وبلاگ، هلی‌کوپتر شاهد ۲۸۵ که تهران به آن می‌نازد، یک بالگرد بل- ۲۰۶ تزئین‌شده است. در مراسم امسال این بالگرد یک پرواز نمایشی از پایگاه هوایی الغدیر متعلق به سپاه در نزدیکی تهران انجام داد.

با این‌که پنج نسخه از این بالگرد ساخته شده که موشک‌های ضدکشتی و ضدتانک دارند اما این وبلاگ می‌گوید: “زیاد هیجان‌زده نشوید، شما می‌توانید تمام این چیزها را به بل - ۲۰۶ هم وصل کنید. در این حالت هم هنوز هم یک بل - ۲۰۶ است.”

این اولین مراسم از ماه فوریه است که طی آن محمدعلی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت که ایران تولیدکننده تمام و کمال تجهیزات جنگی است.

آل هاشم گفت: “ایران پیش از پیروزی انقلاب تقریبا تمام ادوات نظامی خود را از خارج وارد می‌کرد اما امروز تولیدکننده ادوات پیشرفته نظامی در جهان است.”

این مراسم یک هفته‌ای همچنین شامل مسلسل عاصفه است. مقامات نظامی ایران ادعا می‌کنند که این سلاح مشکی مات که نامش به معنای گردباد است، گلوله‌های ۲۳ میلیمتری را با ۱۰۰۰ دور در دقیقه شلیک می‌کند. عاصفه در سال ۲۰۱۳ به عنوان سلاح ضد جنگنده معرفی شد اما امسال گفتند که یک سلاح سنگین برای اهداف زمینی است.

ایران نسخه خود از مسلسل بوش مستر را به نام فاتح ساخته است. صنایع دفاع ایران حداقل ده اسلحه مشابه در دهه گذشته ساخته تا جایگزین تفنگ‌های قدیمی AK-۴۷ خود کند. فاتح امسال شکست خورد و در مراسم رونمایی پس از شلیک چند گلوله گیر کرد.

ایران همچنین در طول هفته دفاع مقدس از وسیله هوایی بدون سرنشین و جیپ سفیر خود نیز رونمایی کرد.

فرانک گافنی رئیس و موسس مرکز سیاست امنیتی که یک موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن است می‌گوید، با این‌که سلاح‌های به نمایش گذاشته ایران با ادوات جنگی دنیا همخوانی ندارد، احتمالا مهیب‌ترین سلاح‌های ایران هم نیستند. “آن‌ها از یک طرف یک نمایش برگزار می‌کنند و از طرف دیگر روی اجزای دیگری که می‌تواند مهیب باشد کار می‌کنند.”

ایران اخیرا قدرت نظامی خود را بسیار بزرگ جلوه داده و ادعا کرد که دو ناوجنگی را به سمت آب‌های آمریکا می‌فرستد. گفته شده که این کشتی‌ها با نام‌ها سبلان و خارگ در اوایل مسیر خود باز گشته اند.

مشخص شد تصویر جنگنده قاهر ۳۱۳ که رژیم آن را “یکی از پیچیده‌ترین جنگنده‌ها در جهان” می‌خواند، با استفاده از فوتوشاپ ساخته شده و در نشریه دولتی خوز انتشار یافته است.

احمد وحیدی وزیر دفاع ایران، سال گذشته در مصاحبه‌ای با عصبانیت این انتقادها را رد کرد و گفت: “سیاست رسانه‌های غرب این است که به شما بگوید قاهر جعلی است. این حرف ها مزخرف است و نشان می‌دهد که دشمنان نگران پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های گوناگون از جمله صنایع دفاعی هستند.”

منبع: فاکس نیوز- 20 اکتبر 2014