معامله برای افشا نشدن رانت خواران؟

نویسنده
نازنین کامدار

» حداد عادل: استیضاح را عقب انداختیم

در حالیکه طیفی از نیروهای تندرو از جمله احمد جنتی که در نماز جمعه رسما خواهان استیضاح وزیر علوم شد، از به تعویق افتادن این طرح خشمگین اند، تهدید نمایندگان حامی دولت به افشای اسامی رانتخواران تحصیلی و نمایندگانی که از بورس های غیرقانونی برخوردار شده اند، موجب عقب نشینی مخالفان فرجی دانا در مجلس شده و حداد عادل که در مجلس به “رابط بیت” شهرت دارد، از همفکران خود خواسته دیگر پیگیر فوری استیضاح رضا فرجی دانا نباشند.

عقب نشینی راست افراطی پس از آن بود که حجت الله درویش پور، مسئول کمیته بررسی بورسیه های غیرقانونی اعلام کرد: “اگر وزیر علوم استیضاح شود اسامی بورسیه های غیر قانونی که برخی در داخل مجلس در این موضوع دست داشته اند را اعلام می کنیم”.

او به ایسنا گفت: “آغاز استیضاح وزیر علوم به اصرار نمایندگان بر این سئوال خود که چرا دانشجویان ستاره دار به تحصیل بازگشته‌اند، باز می‌گردد.”

 وی با بیان اینکه “مسئولین وزارت علوم در کمیسیون آموزش مجلس حضور یافتند و درباره دلایل بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به تحصیل، توضیحاتی ارایه دادند و نمایندگان را قانع کردند، اینها هم بعد از اینکه دیدند در این زمینه نمی‌شود سنگ اندازی کرد، به سراغ بهانه عزل و نصب‌ها رفتند و در موضوع بورسیه‌ها متمرکز شدند که البته درباره عزل و نصب‌ها نیز پس از توصیحات وزیر علوم قانع شدند. اما پس از اینکه وزارت علوم بورسیه ها را غیرقانونی اعلام کرد، برخی از دوستان در مجلس برافروخته شدند و گفتند که وزارت علوم نباید در این زمینه که چرا در گذشته این افراد با ضابطه یا رابطه بورسیه شده اند یا خیر ورود پیدا می کرد، زیرا این موضوع در گذشته اتفاق افتاده و به اتمام رسیده است”.

او افزوده است: “در اسامی بورسیه‌های غیرقانونی، نام برخی نمایندگان نیز وجود دارد و همین موضوع باعث فشار و استیضاح علیه وزیر علوم شده است. البته با صحبت‌ها و جلساتی که رییس مجلس با وزیر علوم و برخی نمایندگان استیضاح کننده داشت، قرار شد به وزیر علوم یک ماه فرصت داده شود تا تعاملاتی صورت گیرد و باید وزارتخانه روشن کند که به دنبال چه هدفی در زمینه بورسیه‌ها است. عده ای هنوز بر استیضاح اصرار دارند، اما در یک ماه آینده باید دید که چه اتفاقی برای استیضاح وزیر علوم رخ خواهد داد. اگر قرار باشد هر موضوعی که به ضرر وزیر علوم است، مطرح شود، باید تمامی موضوعاتی هم که به نفع وی می‌باشد عنوان شود تا نمایندگان تصمیم نهایی را بگیرند؛ شاید در زمان استیضاح دیدگاه های برخی اصرارکنندگان بر استیضاح وزیر، عوض شود”.

 وی همچنین به نمایندگان استیضاح کننده توصیه کرده که استیضاح وزیر علوم را پیگیری نکنند تا این موضوع “ختم به خیر” شود.

در همین حال، حداد عادل،رئیس “فراکسیون اصولگرایان مجلس” هم، از عقب نشینی این جریان خبرداده و به نوشته فارس در مورد اینکه “بین ۶۰۰ تن از اساتید بسیجی که احتمالا همان بخشی از گیرندگان رانت های تحصیلی هستند”، گفته است: “ما با وزیر علوم دعوای شخصی نداریم بلکه از او می‌خواهیم کاری نکند حوادث ۷۸ و ۸۸ تکرار شود.جریان استیضاح جنگ قدرت نیست نظرات قانونی نمایندگان را دنبال می‌کنیم و یک ماه فرصت دادیم”.

او افزوده است: “به شخصیت علمی فرجی دانا احترام می‌گذاریم. از رئیس‌جمهور که شعار اعتدال را عنوان کرده و از وزیر علوم درخواست‌مان در درجه اول این بوده و هست که آن آرامشی که مستلزم کار دانشگاهی است و رهبری در روز تنفیذ ریاست جمهوری گفتند و در هفته جاری نیز مطرح کردند، آن آرامش حفظ شود. ما به سراغ وزیر علوم نرفته‌ایم که از باند، جریان، جناح یا حزب ما رئیس دانشگاه بگذارند بلکه حرف ما این است کسانی که آزموده‌ شده‌اند و دیدیم چه کردند اینها را در دانشگاه مسلط نکنید البته وزیر علوم هم همیشه می‌گوید من نمی‌خواهم چنین کاری کنم اما تصور بسیاری از نمایندگان این نیست”.

پس از این اظهارات، قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس هم رسما از متوقف شدن روند پیگیری استیضاح فرجی دانا به مدت یک ماه خبر داد اما گفت که اگر وزیر علوم مشکلات موجود را رفع نکند، استیضاح مجددا به جریان خواهد افتاد.

وی به “تسنیم” گفته است که نشست مشترک لاریجانی، نواب رئیس مجلس و فرجی دانا با نمایندگان متقاضی استیضاح برگزار شده و در این جلسه که حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز حضور داشت، جزئیات استیضاح مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مقرر شده است که استیضاح وزیر علوم تا یک ماه آینده متوقف شود.

گفتنی ست تهدید به افشای بورسیه های غیرقانونی در حالی در تصمیم محافظه کاران تاثیر گذاشته که احمد جنتی در نمازجمعه تهران گفته بود: “بازگرداندن مقصران فتنه ۸۸ که توسط مراجع ذی‌صلاح اخراج شدند یا برای فرار از محاکمه استعفا دادند و یا اینکه نیروهای مومن را از دانشگاه‌ها اخراج کردند و یا اینکه با ادامه سرپرستی روسای دانشگاه‌هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نیاوردند به نوعی دهن‌کجی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. من نمی‌دانم این چه برخوردی بود که مجلس انجام داد. این باید عمل شود. گفته‌اند که آنها وعده‌هایی داده‌اند و استیضاح‌کنندگان باور کرده‌اند. امیدوارم که این‌طور باشد، اما بنده شخصا باور نمی‌کنم”.

 هنوز اسامی نمایندگانی که از رانت های تحصیلی برخوردار شده اند، منتشر نشده اما پیش از این و در ماجرای برکناری صدرالدین شریعتی، رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی فاش شده بود که مهرداد بذرپاش بدون داشتن مدرک تحصیلی در مقطع دکترا تحصیل می کند و قرار است به عضویت هیات علمی درآید.