موشک ها از کجا می آید؟

نویسنده
اکسپرس

» نگاه اکسپرس به جنگ امروز

ماری لودواران

نوار غزه به مانند گذشته تسلیحات مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. با این حال، علی رغم تقویت زرادخانه های راکت و خمپاره حماس و جهاد اسلامی، این زرادخانه ها امکان برابری با قدرت تهاجمی اسراییل را ندارند.

طی سه روز رویارویی میان اسراییل و نوار غزه، حماس و جهاد اسلامی راکت هایی را به مناطق داخلی اسراییل پرتاب کرده اند. روز چهارشنبه، حیفا در ۱۶۰ کیلومتری شمال نوار غزه مورد هدف قرار گرفت. با این حال، گفته می شود که مواضع حماس تضعیف شده. از زمان آخرین عملیات ارتش اسراییل در غزه، روابط آن با برخی متحدان به تنش گرایید: ایران و حزب الله لبنان پس از مداخله در نبردهای سوریه؛ و مصر به دنبال فروپاشی اخوان المسلمین.

 

زرادخانه های تکنولوژیکی

حماس و به ویژه رقیب آن، جهاد اسلامی، برای ادامه اهداف خود به شکلی قابل توجه زرادخانه های نظامی شان را تقویت کرده اند. دستگاه های اطلاعاتی اسراییل تعداد راکت ها و خمپاره های موجود در نوار غزه را در حدود ۱۰ هزار برآورد می کنند. فن آوری پیشرفت کرده و برخی موشک های جدید مانند M-302 [ساخت ایران ولی مونتاژ شده در سوریه] می توانند تا ۱۵۰ و حتی ۲۰۰ کیلومتر پیشروی کنند. جهاد اسلامی نیز موشک های ایرانی فجر-۳ و فجر-۵ [با برد ۴۵ تا ۷۰ کیلومتر] دراختیار دارد.

 

ایران، سودان، مصر، غزه

به نوشته فیگارو، پس از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ که ازسوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشد، قطعات جدا شده جنگ افزارهای مختلف به شکلی گسترده از مبدأ ایران در گردش بودند و این درحالی است که ایران در آموزش کارشناسان نظامی نیز فعال بوده. فنی لوتس، از اعضای گروه تحقیقات صلح و امنیت و نویسنده گزارش “گردش تسلیحات در خاورنزدیک” دراین خصوص می گوید: “اختلاف نظر میان دو متحد [که در بهار ۲۰۱۲ حادث شد] در مورد درگیری های سوریه به شدت بر روابط آنان تأثیر گذاشت.” ازسوی دیگر، فروپاشی حکومت قذافی در لیبی و انتشار جنگ افزار در منطقه باعث شده تا قاچاقچیان به ذخیره ای از تسلیحات قابل توجه دست یابند.

تا زمان سرنگونی حسنی مبارک، تونل های زیرزمینی قاچاقچیان میان مصر و نوار غزه باعث تأمین تسلیحاتی ازطریق رفاح در جنوب این منطقه شده است. به گفته فنی لوتس، ایران از یک مسیر هوایی تا خارطوم در سودان یا یک مسیر دریایی تا بندر سودان که شاهرگ قاچاق تسلیحات در منطقه است استفاده کرده. تسلیحات سپس در یک مسیر زمینی ازطریق شبه جزیره سینا که مورد نظارت مقامات مصری نیست پیش رفته اند. تونل های قاچاق تسلیحات در اوت ۲۰۱۲ از آب پر شدند، ولی حماس و جهاد اسلامی همچنان تسلیحات ایرانی را دریافت کرده اند: در ماه مارس، اسراییل راکت های M-302 را در کرانه های سودان ردیابی کرد. به گفته دولت یهود، حماس دریافت کننده این تسلیحات بود.

با این حال، زرادخانه های قابل توجه جنبش های فلسطینی قابلیت برابری با قدرت تهاجمی اسراییل را ندارند. دولت یهود دارای ارتشی است که بخشی از آن ازسوی ایالات متحده مورد حمایت است: اخیراً ۴۰ هزار نیروی ذخیره، نفربر، زیردریایی و جنگنده به این ارتش اضافه شده است.

منبع: اکسپرس، ۱۲ ژوئیه