کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

bozoargalavi482.jpg

تاریخ و تحول ادبیات جدید ایران

نویسنده: بزرگ علوی

برگردان: امیر حسین شالچی

389ص، تهران: انتشارات نگاه، 1386، چاپ اول

این کتاب سرگذشت دگرگونی و پیشرفت ادبیات نوین ایران از زبان یکی از آفرینندگان آن است. «بزرگ علوی» در این کتاب داستان نویسی است که به بررسی پهنه کار خود می پردازد و ژرفای چهره های داستانی و شخصیت نویسندگان را واکاوی می کند؛ پژوهشگری است که روش و سنجه های امروزی دانش و تحقیق را به کار می بندد؛ نوگرایی است که پیوسته بر هر آنچه رنگ و بویی نو دارد نورافکن می اندازد.«علوی» آفرینش گری است که آفرینش های گوناگون ادبی را می شناسد و می سنجد؛ او سیاست دانی است که روزگار خود را به خوبی تصویر می کند.

babol482.jpg

عکس های تاریخی بابل

گردآورندگان: یوسف الهی، محمد شکری فومشی، شهرام قلی پور گودرزی

192ص، تهران: نشر رسانش، 1385، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از عکس های تاریخی شهر بابل در استان مازندران است. قدیمی ترین عکس های تاریخی این مجموعه، به دوران «ناصرالدین شاه قاجار» باز می گردد. چند قطعه عکسی که در سفر او به بابل یا بار فروش برداشته شده، نشان دهنده حال و هوای آن روزگاران بخشی از این شهر است. این عکس ها را عکاس مخصوص شاه، «عبدالله قاجار»، گرفته است.

عکس های گردآوری شده در این کتاب، از میان کتاب های تاریخی و پژوهشی و همچنین از آلبوم های شخصی برگزیده شده اند. بخشی از این عکس ها نیز با کوشش و پیگیری بسیار، از میان مجموعه های موجود در کاخ گلستان، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردآوری شده اند. «عکس های تاریخی بابل» تصویرگر گوشه هایی از زندگی اجتماعی و فرهنگی و ابنیه و ساختمان های شهر بابل در صد و بیست سال اخیر است.

farhangdorostnevisi.jpg

فرهنگ درست نویسی سخن

پدیدآورندگان: دکتر حسن انوری، دکتر یوسف عالی عباس آباد

528ص، تهران: انتشارات سخن، 1385، چاپ اول

این فرهنگ، یازدهمین عنوان از «مجموعه فرهنگ های سخن» است. هر یک از فرهنگ های یاد شده، با توجه به طیف ها و لایه های خاصی از مخاطبان، با رده هایی متفاوت از دانش و آگاهی علمی و فرهنگی و تنوع اشتغالات ذهنی و تحصیلی، تدوین شده است. در نگارش این فرهنگ، مبنای کار، استفراء در آثار نویسندگان معاصر چون محمد علی فروغی، علامه محمد قزوینی، عباس اقبال آشتیانی، مجتبی مینوی، سعید نفیسی، علی اکبر دهخدا، محمود اعتماد زاده، محمد قاضی، نجف دریابندری، پرویز ناتل خانلری، عبدالحسین زرین کوب، محمد علی اسلامی ندوشن و… بوده است. از این رو، پدیدآورندگان این فرهنگ، واقعیت زبانی و تحول زبان را در نظر گرفته، و مانند ادیبان سخت گیر فقط آثار نویسندگان و شاعران کلاسیک را مبنای درست و نادرست قرار نداده اند. همین نکته سبب شده است که «فرهنگ درست نویسی سخن» از آثار مشابه متمایز گردد؛ به گونه ای که می توان آن را منبعی معتبر و به روز، برای نگارش درست فارسی امروز به شمار آورد.

zanansofi.jpg

نخستین زنان صوفی

نویسنده: ابو عبدالرحمن سلمی

مترجم: مریم حسینی

522ص، تهران: نشر علم، 1385، چاپ اول

این کتاب، شامل ترجمه «ذکر النسوه المتعبدات الصوفیات»، اثر «ابو عبدالرحمن سلمی» و مجموعه ای از اطلاعات و دانستنی ها درباره هشتاد زن صوفی است که در آن کتاب معرفی شده اند. «ابو عبدالرحمن سلمی» از برجسته ترین صوفیان و متخصصان تصوف و آشنا به معارف اسلامی در قرن های چهارم و پنجم هجری است. کتاب او، اثری ارزشمند در معرفی زنان صوفی در سرزمین های مختلف اسلامی، به ویژه ایران است. این کتاب در سال 1999 میلادی به وسیله خانم «ارکیا کرنل»، استاد دانشگاه دوک آمریکا تصحیح و به انگلیسی ترجمه شده است. کتاب «نخستین زنان صوفی» شامل ترجمه کتاب «سلمی» و مقدمه و حواشی مهم خانم «کرنل» و اطلاعات دیگری است که مترجم جهت تکمیل این اثر ارزشمند از منابع مختلف گردآوری کرده است.

esteghlal.jpg

تاریخ تیم آبی

کلوپ دوچرخه سواران تا استقلال (تاریخ 62 سال فوتبال باشگاه استقلال)

نویسنده: مصطفی غالب

278ص، رشت: انتشارات گپ، 1386، چاپ اول

این کتاب، تاریخ یکی از پرطرفدارترین و قدیمی ترین باشگاه فوتبال ایران یعنی باشگاه «تاج» است که نام آن پس از انقلاب به «استقلال» تغییر یافت. این باشگاه فوتبال در سال 1324 خورشیدی با نام اولیه «دوچرخه سواران» تاسیس شد و از سال 1325 به رقابتی فشرده با تیم های «شاهین»، «سرباز» و «دارایی» پرداخت. هنوز چهار سال از تشکیل تیم فوتبال «دوچرخه سواران»، نگذشته بود که «پرویز خسروانی» در سال 1328 امتیاز آن را به نام خود به ثبت رساند و این تیم به «تاج» تغییر نام پیدا کرد. تیم «تاج» - بعدها استقلال – پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران و آسیاست. در کتاب حاضر، چگونگی پیدایش این باشگاه و تاریخ آن بازگو شده و موفقیت های این تیم محبوب فوتبال ایران همراه با بازیکنان بزرگش معرفی گردیده است.

khoshnevisaniran482.jpg

خوشنویسان ایران

نویسنده: علی راهجیری

512ص، تهران: انتشارات فرهنگ مکتوب، 1385، چاپ اول

در این کتاب، یکصد و ده نفر از خوشنویسان برجسته و نامدار ایران در دوره معاصر، همراه با نمونه ای از آثارشان معرفی شده است. آنچه در این مجموعه آمده است، همه از ارزش خوشنویسی یکسانی برخوردار نیست، اما دارای ارزش حداقل خوشنویسی است؛ به گونه ای که کتاب «خوشنویسان ایران» را می توان ماخذی معتبر برای مقایسه حداقل و حداکثر از توانایی های خوشنویسان زمانه ما شمرد.

aeenhayelorestan.jpg

آیین ها و باورهای مذهبی مردم لرستان

نویسنده: علیداد برزویی

128ص، خرم آباد: انتشارات افلاک، 1384، چاپ اول

سرزمین لرستان با ویژگی های طبیعی و جغرافیایی منحصر به فرد خود، از قدیمی ترین زیستگاه های در فلات ایران است. مردم این منطقه آداب، رسوم، باورها و اعتقادات مذهبی دیرینه ای دارند که در آثار برنزی و مفرعی نیاکان آنها تجلی می کند. کتاب حاضر، گزارشی است مختصر و مفید از آیین ها و باورهای مذهبی مردم لرستان از روزگار باستان تا عصر حاضر. پس از سیری کوتاه در اعتقادات مذهبی و باورهای مردم این منطقه در دوران پیش از اسلام، پذیرش و گسترش اسلام در لرستان و پیدایش مذاهب و فرقه های گوناگونی هم چون «اهل حق» مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان نیز آیین ها و مراسمی که ریشه در اسلام دارد و به وسیله مردم لرستان برگزار می شود معرفی می گردد.

afsanehayekordi.jpg

افسانه های کردی

گردآوری و ترجمه: منصور یاقوتی

192ص، تهران: نشر نگیما، 1385، چاپ اول

این کتاب، مجموعه چهل و هشت افسانه کردی است که از میان بیش از هزار افسانه گردآوری، ویرایش و ترجمه شده. برخی از این افسانه ها تاکنون در هیچ کتابی منتشر نشده و برای نخستین بار است که در ایران منتشر می شود. «گلخندان و گل»، «نازی نازمرجان»، «نمدینه»، «شاه و خروس»، «عروس شاه پریان»، «بنفشه شوریده بخت»، «افسانه ببر و کلاغ»، «میمون و سه خواهر»، «حکایت مار و بازرگان» و «سبزه قبا»، از جمله افسانه های این مجموعه است.

نشریات

gilevar.jpg

گیله وا: نشریه گیلان شناسی (ضمیمه شماره 92/فروردین 1386)

گیله وا ماهنامه ای است که به طور عمده به حوزه های فرهنگ، هنر و ادبیات و همچنین تاریخ وتمدن گیلان می پردازد. ضمیمه شماره 92 این نشریه که در فروردین ماه امسال منتشر شده شامل این مطالب است:

• گشتی در جهان داستانی به آذین/بهزاد موسایی

• برخورد اول/جعفر کوش آبادی

• سکته در طنز ایران: یادبود عمران صلاحی/علیرضا پنجه ای

• لکنت زانو: نقد و بررسی مجموعه داستان «به زانو در نیا»، نوشته محمد رضا گودرزی/عنایت سمیعی

• خانه ای در خورد پیل: شرحی کوتاه درسلوک و هنر نمایشنامه نویسی اکبر رادی/مجید روانجو

• حس نقاش باشی: گفتگو با فریده لاشایی/بهزاد موسایی

• آیریلیق: ترانه هجران/گفتگو با فرهاد ابراهیمی

• گزارشی کوتاه از جلسات گروه شعر خانه فرهنگ گیلان

• تازه های کتاب گیلان