کیفرخواست کیهان علیه یک زندانی

نویسنده

alishakeri477.jpg

حمید احدی

یک روز بعد از آنکه سخنگوی قوه قضاییه دستگیری علی شاکری بازرگان ایرانی – آمریکائی را رد کرده بود و ده روز بعد از افشای خبر دستگیری در “روز”، روزنامه کیهان با افزودن اتهامات نادرست علیه این بازرگان ایرانی عضو اتحاد جمهوری خواهان که بعد از دیدار با مادر بیمار خود هنگام خروج از کشور دستگیر شد، بازداشت وی را تایید کرد.

کیهان که در ابتدای خبر خود نشان داده قرار بر این بوده است که این دستگیری به گروه های ناشناس نسبت داده شود، همانند همه دستگیر شدگان ماه های اخیر از داخل و یا خارج کشور، شاکری را از “ماموران مخملی پروژه براندازی نرم” خوانده و نوشته رسانه های آمریکائی از دستگیری وی دستپاچه شده اند.


کیهان علی شاکری را 59 ساله و متولد اهواز و عضو کنفدراسیون دانشجویان خارج از کشور خوانده اما بدون ارائه دلیلی نوشته که وی از منابع اطلاعاتی ساواک بوده و گزارش های خود را از طریق حسن ماسالی به ساواک می فرستاده است.

با این مقدمه کیهان یک بیوگرافی جعلی از علی شاکری ارائه می دهد که وی را عضو جبهه ملی معرفی کند. امری که همه اعضای کنفدراسیون دانشجوئی مخالف رژیم پادشاهی و اتحادجمهوری خواهان امروز می دانند که نادرست است. کیهان اما با این دروغ وسیله ای فراهم می آورد تا علیه احمد مدنی، نامزد دوره اول انتخابات ریاست جموری ایران و دبیرکل بعدی جبهه ملی اتهام زنی کند. منبع معتبر نیز کتاب نیمه پنهان منتشره توسط موسسه کیهان است.

کیهان نوشته: “وابستگی اقتصادی- امنیتی «علی شاکری» به تیم جاسوسان سازمان سیا چنان بود که وی پس از مرگ «احمد مدنی»، در اسفند 1384مسئول مراسم یادبود(!) وی در ایالت های گوناگون آمریکا شد و سخنرانی های بسیاری در ستایش مبارزات آزادی خواهانه این جاسوس آمریکایی کرد” منطقی که نویسنده کیهان خود علامت استفهام را بر انتهای آن لازم دیده است!

بخش بعدی اتهام علی شاکری که از بیست و چهار روز قبل در سلول انفرادی اوین به سر می برد و هیچ اجازه ملاقات و گفتگوئی با خانواده و حق تعیین وکیل به او داده نشده است به فعالیت های سیاسی شاکری اختصاص دارد که خلاصه می شود از امضای اعلامیه هائی در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی ایران که به نظر کیهان علیه نظام بوده است. و با نقل اسامی چند تن از اعضای اوپوزیسیون که امضا کنندگان همان بیانیه ها بوده اند، از دید کیهان علی شاکری همکار و همگام آن ها شده است.

عضویت در اتحاد جمهوری خواهان از ابتدای تاسیس این سازمان اتهام بزرگ علی شاکری از دیدگاه کیهان است . بیانیه هائی که در آن از گروه های فشار داخل کشور که با نقاب فمینیستی، دانشجویی و رسانه ای اهداف انقلاب مخملی آمریکا را دنبال می کنند، حمایت نموده است”. به عقیده کیهان “وی همگام با کیان تاجبخش از فتنه زنانه تجمع خردادماه برخی از زنان در سال گذشته حمایت کرد و بعدها از این هسته آشوبگر و گروه فشار زنانه که در کمپین دخترکان و پسرکان سرگردان یک میلیون امضاء هستند، ستایش نمود.”

در ادامه افشاگری کیهان فاش شده که علی شاکری» سال گذشته سومین جایزه صلح شهر اروین (Uc-Irvine) ایالت کالیفرنیای آمریکا را به «شیرین عبادی» اهدا کرده . در این مراسم که فرماندار ایالت کالیفرنیا و شهردار شهر اروین در کنار جمعی از مقامات آمریکایی و مخالفین جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، شیرین عبادی پس از دریافت جایزه اش از دست «علی شاکری»، سخنرانی کرد و گفت: “استبداد در ایران از اتم خطرناک تر است.”

به نظر کیهان “تلاش شاکری و برخی از مخالفین دیگر سرانجام به تشکیل «اتحاد جمهوری خواهان» انجامید که فعالان حزب منحله توده و جناح اکثریت سازمان تروریستی فدائیان خلق، وجه غالب آن را می سازند؛ اما شاکری حتی در میان اپوزیسیون خارج کشور که روزگاری ادعای استقلال از بیگانگان را داشتند، به وابستگی اقتصادی و سیاسی به سازمان های آمریکایی معروف بود. با این وصف او تنها چهاردرصد رای هواداران به اصطلاح جمهوری خواه را در بهمن 1382 برای حضور در شورای رهبری این تشکیلات به دست آورد”.

در بخشی از گزارش کیهان نارضائی خود را از این که “روز” خبر دستگیری علی شاکری را به عنوان “نخستین منبع” منتشر کرده اعلام داشته و نوشته “پس از آن سازمان آمریکائی دیده بان حقوق بشر خواستار پی گیری قضائی این عضو شورای رهبر اتحاد جمهوری خواهان شده و نشریه الکترونیکی “روز” همان است که “پیش از این در گفت وگویی با دبیر گروه غیرقانونی «وکلای مدافع حقوق بشر» دیدگاه های وی را پیرامون دستگیری مأموران مخملی در ایران روی خروجی اینترنتی خود قرار داد.”

کیهان سپس افزوده “شیرین عبادی که از رابطین مستقیم «هاله اسفندیاری» و «علی شاکری» بوده، در گفت وگو با روز فرافکنی صورت مسئله پروژه انقلاب های رنگین که در «بنیاد سوروس» و مرکز «جامعه باز» صورتبندی می شود، گفت که این مؤسسات در زمینه «مبارزه با اعتیاد»، «ایدز» و «کمک های خیریه» فعالیت می کنند. این مدافع حقوق آمریکایی ها در ایران در حالی «وزارت اطلاعات» را به نقض قوانین کشور متهم کرده است، که به سبب عدم قرارداد وکالت با متهمه از دخالت های غیرقانونی در روند دادرسی برحذر داشته شده است. با این وصف گروه غیرقانونی «وکلای مدافع حقوق بشر» برخلاف نصوص صریح آئین دادرسی کیفری و بدون داشتن وکالت از «هاله اسفندیاری» خواهان مطالعه پرونده های امنیتی هستند. این اصرار به دخالت های نامتعارف در سیستم قضایی در حالی است که یکی از اعضاء گروه خودخوانده مدافع مأموران مخملی چندی پیش در شعبه 26 دادگاه انقلاب به سبب تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد.”

بخش دیگر گزارش کیهان به ثبت اتهاماتی علیه خانم شیرین عبادی و عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده بنیان گذاران انجمن وکلای مدافع حقوق بشر پرداخته و ادعا کرده که “خانم شیرین عبادی” به اعتراف خود در ارتباط مستقیم با دو مأمور سردبیرهای اطلاعاتی بیگانه بوده و در قضاوتی مانند احکام صادره دوران حضورش به عنوان کارمند قضایی بی دادگاه های رژیم ستم شاهی به رسانه های وابسته به کنگره ایالات متحده اذعان کرده به سبب ارتباطاتی که با «هاله اسفندیاری» در طول سال ها داشته می داند که او بی گناه است.